Jump to content

9 mm ammunition och vapen


weekendwarrior

Recommended Posts

Jag ser också ett behov av att behålla k-pisten ett tag till inom Hemvärnet.

Nu har vi massor av personal som pga av kroppsbyggnad eller tjänst har svårt eller t.o.m. omöjligt kan hantera ak4. För vissa av dessa finns inga alternativ, för andra erbjuds alternativet pistol vilket är att gå ner i eldkraft. Man skulle ha väntat med K-pistens avveckling till tidpunkt när även Hv har ett vapen som är tillräckligt lätt och smidigt så att alla kan bära och hantera det.

 

:baskerPa::baskerHV:

 

M/45 kpisten var antik och hade ungefär lika stort existens berättigande som mauser M96 i ett modernt förband. Kpistens Nisch borde iof ha fyllts med ett modernare vapen. Men jag är relativt säker på att ett sånt till hemvärnet dyker upp fortare nu än om Hemvärnet behåller ett gammalt vapen som för länge sedan paserat bäst före datumet.

Som k-pist är m/45 inte mycket mer antikt än ak4 är som ak.

Det är nu två-tre år sedan k-pisten försvann och fortfarande finns inga tecken på att FM ens överväger någon ersättare även för Hv. Vi får vänta på nästa ehv som jag inte tror kommer före 2017.

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

@Speculatores:

Visst är Kpisten ett smått antikt vapen, men å andra sidan är den väl endast 10-talet år yngre än HV nuvarande toppmoderna dödspåk? Jag hade gärna sett att våra stackars MC-knuttar, hundförare etc hade fått ett kompetent (om än suboptimalt) vapen i nävarna, som det är nu (pistol) skulle man i min värld lika gärna kunna gett dem smörknivar. Att byta ut system innan ersättaren är inköpt är något av en svensk paradgren, våra vänner på andra sidan Atlanten nyttjade t.ex M3 Grease Gun långt in i den moderna tiden (tills M4 kom ut till REMF-förbanden).

Link to comment
Share on other sites

Jaa, ska man inte skjuta automateld så duger säkert vilken pistolskyttebana som hellst. Men i så fall kan man lika gärna skjuta 22 long...

Nu är det ju som så att civilt k-pistskytte bedrivs med patronvis eld. Mejning har aldrig varit en civil gren. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju de standardmodeller av k-pist m/45 FM använt inget patronvisläge men de flesta (om inte alla) militära skjutbanor jag varit på är skurar på upp till 5 skott tillåtet. Mejning om halvt till helt magasin är väl tillåtet i stort sett enbart på skjutfält.

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

@Speculatores:

Visst är Kpisten ett smått antikt vapen, men å andra sidan är den väl endast 10-talet år yngre än HV nuvarande toppmoderna dödspåk? Jag hade gärna sett att våra stackars MC-knuttar, hundförare etc hade fått ett kompetent (om än suboptimalt) vapen i nävarna, som det är nu (pistol) skulle man i min värld lika gärna kunna gett dem smörknivar. Att byta ut system innan ersättaren är inköpt är något av en svensk paradgren, våra vänner på andra sidan Atlanten nyttjade t.ex M3 Grease Gun långt in i den moderna tiden (tills M4 kom ut till REMF-förbanden).

Jag skulle nog hävda att rent vapen tekniskt är M/45 till största del en MP18 vilken togs fram i slutet på första världskriget. Glocken är något mer dödlig än någon av mina smörknivar. Jag skulle ju helst se att FM köper in ett gäng MP5 till dem som har en tjänst där en AK4 inte passar.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör MP5 (som knappast heller är purfärsk) som inte kpisten gjorde? Båda slungar 9x19mm, båda har mer eller mindre 30 bulor och båda ska enligt uppgift vara pålitliga.

 

En av de saker som kan vara trevligt för hemvärnet är ju det här med en säkringsomställare. Dock så tycker jag inte att det är skäl nog för att förkasta m/45 för MP5.

Men det är ju ganska svårt om man ska ha något olikt, vad ska den göra annars?

 

Fast nu börjar vi (jag) gå OT.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör MP5 (som knappast heller är purfärsk) som inte kpisten gjorde? Båda slungar 9x19mm, båda har mer eller mindre 30 bulor och båda ska enligt uppgift vara pålitliga.

Bättre riktmedel. (dessutom enklare att få på ex: rödpunkt)

Bättre säkring.

Enklare att skjuta väl då du inte har en stålklump [slutstycket]som glider fram och åter mellan avtryck/avfyring/utkast av tomhylsan.

Lägre vikt.

 

Min uppfattning är att en MP-5 gör det mesta bättre än vad en M/45 gör. MP-5 är inte purfärsk (1964-ish) men är av en nyare gen. (gen 2 vs. gen. 3)

 

 

F.ö hade polisversionen av M/45 säkringomställare och en annorlunda typ av kolv, så det hade teoretiskt sett gått att fixa om det var utslagsgivande...

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ju helst se att FM köper in ett gäng MP5 till dem som har en tjänst där en AK4 inte passar.

Jag håller med, men sannolikheten för att det kommer att ske är obefintlig och i relation till det hade varit bättre att behålla m/45'an ett tag till.

 

:baskerPa::baskerHV:

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

Vad gör MP5 (som knappast heller är purfärsk) som inte kpisten gjorde? Båda slungar 9x19mm, båda har mer eller mindre 30 bulor och båda ska enligt uppgift vara pålitliga.

De som 2sharp redan tagit upp behöver jag inte skriva.

 

Mp5 har dessutom fördelen att de inte behövs någon ytterligare utbildning om för att skifta mellan Ak4 och Mp5 då de är kalibern som skiljer dem åt.

 

De finns dessutom redan versioner nog för alla tänkbara behov så FMV behöver bara peka vad de vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Skytteföreningar har inga större problem att köpa k-pistar, det är privat ägande som är svårt. Men FM har skrotat alla, så det blir till att köpa av någon annan.

 

Tillägg till detta. Försvarsmakten får inte längre sälja sitt vapenöverskott inom Sverige, annat än i enstaka fall och då till samlare och museum.

 

https://lagen.nu/1996:31

Förordning (1996:31) om statliga myndigheters skjutvapen m.m.

Försäljning av skjutvapen

16 a § Skjutvapen som inte längre behövs för statens verksamhet eller som har blivit obrukbara får inte säljas inom Sverige. Undantag får dock göras för försäljning av ett litet antal vapen till museer och samlare. Förordning (1996:1477).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

3 månader gammal tråd, men jag tänkte ta den "on topic" igen och fråga om m/39B.

Hur illa är slitaget med 39B jämfört med m/39 och liknande mjukhudade patroner när den skjuts i pistol 88?

Finns det några siffror eller någonsom har erfarenheter i frågan?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

3 månader gammal tråd, men jag tänkte ta den "on topic" igen och fråga om m/39B.

Hur illa är slitaget med 39B jämfört med m/39 och liknande mjukhudade patroner när den skjuts i pistol 88?

Finns det några siffror eller någonsom har erfarenheter i frågan?

Om inte pipmaterialet är betydligt bättre i Pist88 jämfört med K-pist m/45 borde slitaget vara likvärdigt i förhållande till skjutna skott.

Dock tror jag att du får skjuta väldigt friskt med 88' an för att komma i närheten av vad som hade skjutits med de k-pistar som var utslitna vid skrotning.

Troligen 10 000+.

Link to comment
Share on other sites

 

Mp5 har dessutom fördelen att de inte behövs någon ytterligare utbildning om för att skifta mellan Ak4 och Mp5 då de är kalibern som skiljer dem åt.

 

De finns dessutom redan versioner nog för alla tänkbara behov så FMV behöver bara peka vad de vill ha.

 

Moahahahahaha! I vår Försvarsmakt?Oavaett om du håller Robin Hood-klass på ev. dödspåk m/mindre (MP5) kommer du att behöva gå grundutbildning m/lång för dödspåk m/större (Ak4) innan du ens får känna på den. (Smidighet är inte heller någon paradgren inom FM, speciellt när det handlar om v-a-p-e-n och s-ä-k-e-r-h-e-t.)

 

FMV kommer nog att finna några speciella krav och önskemål som ingen i hela världen tidigare har tänkt på... Har borde COTS-tänket kunna fungera men jag är skeptisk. Om nu inte ens soldater i skarp insats i AFG får välja vilken stridsväst man anser sig behöva och vill köpa för egna pengar (och som dessutom används av andra nationer) är nog hyll-tänket vad gäller MP5 inte att tänka på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Mp5 har dessutom fördelen att de inte behövs någon ytterligare utbildning om för att skifta mellan Ak4 och Mp5 då de är kalibern som skiljer dem åt.

 

De finns dessutom redan versioner nog för alla tänkbara behov så FMV behöver bara peka vad de vill ha.

 

Moahahahahaha! I vår Försvarsmakt?Oavaett om du håller Robin Hood-klass på ev. dödspåk m/mindre (MP5) kommer du att behöva gå grundutbildning m/lång för dödspåk m/större (Ak4) innan du ens får känna på den. (Smidighet är inte heller någon paradgren inom FM, speciellt när det handlar om v-a-p-e-n och s-ä-k-e-r-h-e-t.)

 

Jag håller med. Man kräver ju nu tilläggsutbildning för att få hantera ak5 C/D för de som har tidigare utbildning på den gamla standardvarianten.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja ha lite diskussion om olika pistolkalibrars förträfflighet, alternativt avsaknad av det.

All diskussion där andra pistolkalibrar/ammunitionssorter jämförs med 39B får tummen upp.

 

Personligen är jag ingen expert men tycker att 9 mm parbellum generellt verkar vara en bra pistolkaliber då den är vanligt förekommande och är lättare och tar mindre plats (=mer skott i maget) än exempelvis .45 ACP. 39B ser jag dessutom som kungen av 9mm parabellum.

Link to comment
Share on other sites

39B ser jag dessutom som kungen av 9mm parabellum.

 

Motivera detta. Vad är det som är bra med 39B förutom att den är billig och penetrerar ryska stålhjälmar bra?

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

3 månader gammal tråd, men jag tänkte ta den "on topic" igen och fråga om m/39B.

Hur illa är slitaget med 39B jämfört med m/39 och liknande mjukhudade patroner när den skjuts i pistol 88?

Finns det några siffror eller någonsom har erfarenheter i frågan?

Om inte pipmaterialet är betydligt bättre i Pist88 jämfört med K-pist m/45 borde slitaget vara likvärdigt i förhållande till skjutna skott.

Dock tror jag att du får skjuta väldigt friskt med 88' an för att komma i närheten av vad som hade skjutits med de k-pistar som var utslitna vid skrotning.

Troligen 10 000+.

 

Lite necroposting, men 10 000 skott i en Glockpipa ser jag som "knappt inskjuten". Inget fel i precisionen på den pipa jag har och som har gått över 50 000 skott..

Link to comment
Share on other sites

@ 9x19

Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter 9x19, de verkar betydligt större än mina.

 

Jag har dock två frågor:

 

-Har du mätt slitaget på pipan eller relaterar du enbart till precisionen?

Det är väl inte helt rättvis jämförelse mellan pistol och k-pist. Pistol skjuter du väl med upp till ca 50 meter medan k-pist upp till 100 eller 200 meter (beroende på modell).

 

-Är det 50 000 39B du menar?

 

 

@ speculatores

Jag var nog otydlig, avsåg för militärt bruk.

Mina argument är:

 

-Vanlig och gångbar kaliber= am, vapen, reservdelar blir billigare.

-Bra penetration i 39B för att vara en pistolammunition.

-Hyfsad kraft i förhållande till am-typ och kaliber.

-Mer buren ammo jämfört med exempelvis .45 ACP.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

@ 9x19

Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter 9x19, de verkar betydligt större än mina.

 

Jag har dock två frågor:

 

-Har du mätt slitaget på pipan eller relaterar du enbart till precisionen?

Det är väl inte helt rättvis jämförelse mellan pistol och k-pist. Pistol skjuter du väl med upp till ca 50 meter medan k-pist upp till 100 eller 200 meter (beroende på modell).

 

-Är det 50 000 39B du menar?

 

Jag har inte använt några mätverktyg utöver okulärbesiktning/jämförelse med ny pipa och praktisk precision - vapnet sprider fortfarande under 50mm på 25 meter med rätt ammunition och funktionen är 100%.

Min uppskattning är att den gått minst 15 000-20 000 39B och 30 000-50 000 eller mer av annan ammunition. Eller spred, ska jag säga, eftersom jag kasserade vapnet häromdagen (dock inte pga pipan).

 

Du har rätt i att det är en jämförelse mellan äpplen och päron - men det handlar ju ändå om när du når gränsen för när vapnet inte längre går att använda för att det antingen är farligt för skytten/omgivning eller oanvändbart för sitt tilltänkta syfte. Och utan att ha skjutit särskilt mycket K-pist är jag övertygad om att en Glockpipa är betydligt svårare att slita ut än en M/45-dito...

Link to comment
Share on other sites

@ 9x19

Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter 9x19, de verkar betydligt större än mina.

 

Jag har dock två frågor:

 

-Har du mätt slitaget på pipan eller relaterar du enbart till precisionen?

Det är väl inte helt rättvis jämförelse mellan pistol och k-pist. Pistol skjuter du väl med upp till ca 50 meter medan k-pist upp till 100 eller 200 meter (beroende på modell).

 

-Är det 50 000 39B du menar?

 

Jag har inte använt några mätverktyg utöver okulärbesiktning/jämförelse med ny pipa och praktisk precision - vapnet sprider fortfarande under 50mm på 25 meter med rätt ammunition och funktionen är 100%.

Min uppskattning är att den gått minst 15 000-20 000 39B och 30 000-50 000 eller mer av annan ammunition. Eller spred, ska jag säga, eftersom jag kasserade vapnet häromdagen (dock inte pga pipan).

 

Du har rätt i att det är en jämförelse mellan äpplen och päron - men det handlar ju ändå om när du når gränsen för när vapnet inte längre går att använda för att det antingen är farligt för skytten/omgivning eller oanvändbart för sitt tilltänkta syfte. Och utan att ha skjutit särskilt mycket K-pist är jag övertygad om att en Glockpipa är betydligt svårare att slita ut än en M/45-dito...

Får man fråga av vilka orsaker du kasserade vapnet?

 

Jag har inte intrycket av k-pist m/45 som ett vapen med bristande kvalitet men det du beskriver om Glocken verkar ju fantastiskt.

Link to comment
Share on other sites

Har glock-pipans lite säregna (?) konstruktion beträffande form/räffling med dess bra hållbarhet att göra? Om jag inte är helt ute och cyklar har ju glockpipan formen av en vriden hexagon (eller om det var oktagon) jämfört med den mer vanliga runda med räfflor. Bara en liten n00b-fråga.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Får man fråga av vilka orsaker du kasserade vapnet?

 

Jag har inte intrycket av k-pist m/45 som ett vapen med bristande kvalitet men det du beskriver om Glocken verkar ju fantastiskt.

 

Jag har inte heller det intrycket, den uppfyller och överträffar förmodligen satta specar. Sedan kan ju dessa vara lägre satta än P88ans vad avser tex. pipans livslängd (Om någon sitter på specarna - dela gärna med er). Inget konstigt med det. Enligt min erfarenhet gillar varken skattebetalare eller inköpare på statliga myndigheter att betala extra för överingenjörade grejer om de inte behöver.

 

Pistolen byter jag ut p.g.a. utmattningsspricka i manteln.

 

Har glock-pipans lite säregna (?) konstruktion beträffande form/räffling med dess bra hållbarhet att göra? Om jag inte är helt ute och cyklar har ju glockpipan formen av en vriden hexagon (eller om det var oktagon) jämfört med den mer vanliga runda med räfflor. Bara en liten n00b-fråga..

 

Det och produktionsmetoden skulle jag gissa är avgörande faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen byter jag ut p.g.a. utmattningsspricka i manteln.

 

Är det 39B som orsakat utmattningsskadorna?

 

Motivera detta. Vad är det som är bra med 39B förutom att den är billig och penetrerar ryska stålhjälmar bra?

 

Just att den penetrerar bra för att vara en pistolpatron och detta i förhållande till dess ringa storlek och vikt jämfört med .45 ACP men även kraftigare kalibrar.

För just militärt bruk är penetration viktigt då soldater har en tendens att söka skydd/skyl utöver det de redan bär om de bär något skydd utöver uniform.

Link to comment
Share on other sites

Motivera detta. Vad är det som är bra med 39B förutom att den är billig och penetrerar ryska stålhjälmar bra?

 

Just att den penetrerar bra för att vara en pistolpatron och detta i förhållande till dess ringa storlek och vikt jämfört med .45 ACP men även kraftigare kalibrar.

För just militärt bruk är penetration viktigt då soldater har en tendens att söka skydd/skyl utöver det de redan bär om de bär något skydd utöver uniform.

 

Jo men då missar du syftet med en pistol. Pistolen är ett vapen i första hand avsett för nödvärnssituationer på nära hålll, inte för att skjuta mot och få verkan i soldater som tar skydd bakom olika föremål.

Som Kpistpatron kan jag köpa dina argument men som pistolpatron är den inte alls speciellt bra förutom att den är billig.

Verkan i målet är extremt dålig, just för att den är så penetrationsoptimerad. Det får till följd att den inte är speciellt effektiv som pistolpatron just eftersom syftet med pistolen är nödvärn på nära håll (det måste gå snabbt att försätta motst. ur stridbart skick).

Link to comment
Share on other sites

Har 39B eller någon annan 9mm pistolammunition någon förmåga att tränga igenom ett modernt, militärt kroppsskydd eller hjälm? På relevanta avstånd för pistolstrid då givetvis. Om den inte har den penetrationsförmågan så är det väl i så fall bättre med en amtyp optimerad för verkan. Om 39B KAN tränga igenom sagda skydd (och dessutom har tillräckligt med energi kvar för att döda eller allvarligt skada) så kan väl valet vara knivigare kanske?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nej, dom flesta militära kroppsskydden tar utan problem emot en 39B... I alla fall om vi pratar västar med hårda plattor eller västar avsedda för beskjutning jämfört med västar avsedda för splitterverkan. Kroppsskydd 90 är ju till exempel ett splitterskydd som då inte klarar beskjutning.

Militära kroppsskydd klarar huvudsakligen träff från 7,62 och 5,56 men kan i vissa uppgraderade västar klara upp till 7,62AP. En 39B är som en kattnysning i jämförelse med en 7,62 när det gäller penetration.

Link to comment
Share on other sites

Som jag trodde då. I så fall är det väl helt klart vettigare att satsa på en ammunitionstyp som är mer optimerad för "ståpping pauer".. Fast för militärt bruk får man ju inte använda den "elaka" hålspetskulan som polisen använder. Men jag antar att det finns "krigslegala" alternativ?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...