Jump to content

9 mm ammunition och vapen


weekendwarrior

Recommended Posts

Ämnet är pistolsammunition 9x19 parabellum, 9 mm m/39B samt vapen som använder eller har använts med dessa kalibrar.

 

Jag hittade många trådar som handlade om k-pistar och pistoler i allmänhet men ingen om just 9x19. Är BlåGul av annan uppfattning får jag be om ursäkt för min ouppmärksamhet alt ämnesbedömmningsförmåga.

 

Även jämförelse med andra pistolskalibrar som .45 ACP, den ryska 7,62 pistolkalibern m.fl. kan ha sin plats här.

Blanda dock inte in snack om ak, gevär och kulsprutor med tillhörande ammunition här.

 

Jag har själv några frågor som kanske någon här vet svaren på:

 

För några år sedan bytte de sista med k-pist m/45B sina vapen till ak4B på våran HvBat, minns ej årtal, kan ha varit -05, -06 eller -07.

Vid det här laget borde k-pisten vara helt borta från Hv och FM.

Stämmer det och vilket var i så fall årtalet för total och slutlig avveckling av k-pist m/45?

 

Jag har hört att man ska, håller på eller beslutat om avveckling av pistolsammunitionen 9 mm m/39B vilket jag antar betyder att man istället kommer att ha en standard 9x19 parabellum (m/39?) till pistol 88 och 88B.

Stämmer det?

I sådant fall

När fattades ett sådant beslut?

När påbörjas avveckling av m/39B?

När påbörjas anskaffning av 9 mm ny?

Är det någon som vet vad som legat till grund för beslutet?

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Javisst, m/39B är en variant av 9x19 parabellum.

När jag skriver 9x19 parabellum och inte m/39B så menar jag vad som är standard 9x19 parabellum ur ett internationellt perspektiv.

M/39B är ju främst en Svensk företéelse.

Den ursprungliga m/39 är dock vad man närmast kan beteckna som en standard 9x19 parabellum.

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

 

39Bertil är ju i 9x19.

De är att förenkla saken lite. 9*19 är en av västvärldens populäraste kalibrar.

 

39B har högre gastryck och tjockare mantel än de som är brukligt i 9 mm luger/parabelum.

39B skall absolut inte laddas i vapen som inte är säkra att de klarar gastrycket.

 

39B togs fram för att FMs tidigare version av 9mm parabelum ansågs för klen av de som varit i kongo.

Link to comment
Share on other sites

@speculatores

 

Det är jag helt på det klara med.

För att motverka just att bertil ska vara extra elak så kan man sätta i en starkare rekylfjäder.

 

Hur ska den nya 9x19 se ut i dina ögon då? p88 skjuter ju utmärkt med den gamla goda 39B

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

:eeh::uuh: Jag antar att frågan var ställd till mig eftersom "speculatores" som du citerar inte har skrivit något om ny 9 mm. :tveka::unsure:

 

Jag antar att det är en standard 9 mm parabellum man avser ska ersätta m/39B, d.v.s. som den ursprungliga m/39.

Men som sagt var...det är bara något jag hört och det är därför jag ställde frågan här.

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

Jo. Jag är lite trött i mössan just nu :unsure:

Sist jag sköt pistol så kom det i en helt oöppnad låda om 12kg. Inplastat och allt. Känns ju lite dumt att byta ut 39B innan den är uppskjuten... Så antagligen kommer dom göra just det. :happy:

 

Någon som har siffror på 39B resp. "vanlig" 9x19? Har sett siffror här tidigare, men är för trött (och lat) för att leta upp den nu.

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

Hitills har jag hittat följande men är lite osäker på källorna.

Från Wikipedia:

Kulvikten är 6,8 gram (106 grain), något lägre än m/39:ans 7,5 gram (115 grain), och kulans utgångshastighet är 420 m/s (i k-pist m/45), vilket ger en anslagsenergi på 600 Joule.

 

På annat håll anges kulvikten på m/39B till 6,87 g.

 

Pistol 88 med m/39B (enligt SoldF.com)

V0: 360 m/s

 

Nu har inte jag denna bok och kan kontrollera dessa uppgifter som fanns i ett annat forum för vapen:

Enligt SoldR Mtrl Pistol 88 så har m39B V0 390 m/s skjuten ur en pistol 88C (G17) och 380 m/s ur pistol 88D (G19).

 

 

:baskerPa::baskerHV:

Edited by Nifelhel
Tog bort onödig citering /Nifelhel - Blågul
Link to comment
Share on other sites

@ Weekendwarrior

Avveckling av Kpist m/45 - Ja det stämmer att samtliga varianter av kpisten är avvecklade. Beslutet fattades 2008 eller 2009... Jag kommer inte ihåg exakt.

 

9/39B - Nej, det finns inga planer eller beslut på att ersätta 9/39B med någon "ny" ammunition. FM har fortfarande stora mängder kvar. Dock så måste man kanske så småningom överväga nyanskaffning av någon 9x19, med tanke på att användningen av Pistol 88 ökar för varje år.

Link to comment
Share on other sites

Massa pladdrande å spekulerande här nu.

 

9/39B är 9x19 parabellum, 9mm Luger, 9x19, 9mm etc.

De 9mm vapen som försvaret använt är

Kpist: m/45, m/45B, m/37-39F, m/37-39, m/39

Pistol: m/39 och m/40

 

Idag används 9mm i pistol P88/88B/88C/88D(Glock).

 

Kpist m/45/B är helt död vid det här laget, förutom enstaka förevisningsexemplar runt om i landet.

 

Försvaret har en större mängd 9/39B och exakt antal är mig veterligen hemligt. Men vi behöver inte oroa oss över att den tar slut inom överskådlig tid.

Försvaret har köpt in annan ammunition. Bla 9mm TMJ(Total Metal Jacket, likt den som svensk polis köpt in för övningsbruk) för att kunna skjuta inomhus. Man har då gjort ammunition mer användarvänlig då det finns en massa obra i krutröken från 9/39B.

 

 

Ja det blir högre gastryck, ja det är tjockare mantel på en 9/39B.

Att byta till starkare rekylfjäder kommer INTE hjälpa när man skjuter med 9/39B i en pistol.

Anledingen till att det blir högre gastryck är att det går trögare att trycka ut en tombakpläterad stålmantlad kula genom ett stålrör(pipa), än en kula av valfri modell som bara har en mjuk tombakmantel. Det högre trycket uppstår pga av trögheten i kulan iom sin tjocka stålmantel. Och stål mot stål sliter på pipan. Så det kommer som sagt vad inte hjälpa med en "starkare" rekylfjäder.

Link to comment
Share on other sites

@ Weekendwarrior

När det gäller referenser så om det gäller Kpist m/45, så kan jag ordna FMV's avvecklingsskrivelse till dig? (Jag kan inte skrivelsenumret i huvudet) :unsure:

Om det är den du vill ha så får du skicka ett PM med din epostadress.

 

Referenser angående 9/39B har jag dessvärre inte - du får tro mig på mitt ord...

 

@ Nifelhel - vad var det som var "pladdrande och spekulerande"?

Edited by wpnstech
Link to comment
Share on other sites

@wpnstech

 

Jag finner ingen anledning till att misstro dig, det du påstår ligger helt i linje med vad jag känner till.

Dock efterfrågas referenser i min korrespondans med hemsidan ifråga.

Referenser behöver inte nödvändigtvis vara ett dokument eller liknande, det kan vara av typ (sämre exempel): "...har hört från min kusins, morbrors kompis, som är superspöcheljägare i hemvärnet",

till något bättre "...jag jobbar på FMV med just sådana här frågor och har inte genom jobbet hört något liknande".

 

Jag drar iväg ett PM till dig wpnstech.

Link to comment
Share on other sites

På vissa håll nämns inget om laddning i m/39B utan att det är just den kraftigare mantelns motstånd i loppet som ger det ökade trycket.

 

På andra håll påstås att laddningen är kraftigare i m/39B än i m/39 och annan standard 9x19 Luger/Parabellum.

Det senaste jag läste om ammunitionen var att laddningen skulle vara något kraftigare för att kompensera för den större trögheten genom loppet.

 

Är det någon här som VET hur det ligger till, kanske t.o.m. har uppgifter på vikt och sort på krutladdningen i 9 mm m/39 och m/39B?

Link to comment
Share on other sites

Här i denna tråd finns en bild på en "vanlig" 9mm och en 39B i genomskärning.

Där påstås också att 39B skulle ha en mantel av stål, vilket jag tycker verkar konstigt, då skulle den ju rosta.

 

 

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://img386.imageshack.us/img386/8130/39bvs391vw.jpg&imgrefurl=http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php%3Ff%3D7%26t%3D27485&usg=__tPSndAoe11Su12rU3gp94P2Sn4o=&h=303&w=500&sz=21&hl=sv&start=20&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=dQ7J-fzOvOL92M:&tbnh=79&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3D9mm%2B39b%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DG%26tbs%3Disch:1

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

 

Nu känner jag inte till några detaljer om 39B, men det vet jag att flera östfabriker säljer "överskotts"-ammo och nytillverkad med järn/stål-mantel. Billigt blir det, men man ska helst ha en krommadpipa för att det inte ska slita för mycket på räfflingen.

 

Vad gäller rosten så rostar/ärgar nog mässing i princip lika mycket.

Link to comment
Share on other sites

Manteln på m/39B är överdragen med ett tunnt lager tombak som är en mässingslegering med en hög halt av koppar. Lagom mjuk för att forma sig efter bommarna i en räfflad pipa.

 

I vanlig helmantlad ammunition är manteln oftast helt i tombak men är då tjockare och blir tillräkligt hård för att slå igenom mjuka mål.

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller slitage i pipan vid skjutning är det en vanlig men felaktig föreställning att friktionen mellan kulans mantel och pipans innanmäte utgör det betydande slitaget i pipan. Det slitaget utgör endast 5-15% av det totala slitaget.

Erosionen som orsakas av de heta krutgaserna utgör 85-95% av slitaget.

Detta är slitaget vid skjutning men sedan är vården viktig för att inte i onödan förkorta pipans och hela vapnets livslängd.

 

Källa: Utvecklingen av AUTOMATKARBINEN och dess tillbehör av Per Arwidsson.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte säker, men beror inte den relativt låga procenten just på att tombaken är en relativt mjuk metall som snällt formar sig efter räfflingen? Vilket i sin tur innebär att problemet med stålmantel är då den inte formar sig så ökar det mängden slitage som kommer sig av friktionen, plus att då friktionen ökar så ökar trycket bakom kulan, vilket ger ännu högre slitage till följd av krutgaserna?

Link to comment
Share on other sites

Här i denna tråd finns en bild på en "vanlig" 9mm och en 39B i genomskärning.

Där påstås också att 39B skulle ha en mantel av stål, vilket jag tycker verkar konstigt, då skulle den ju rosta.

 

På samma sätt som tombaken på 39B-kulan mot skyddar rost finns det patroner med zinkpläterade stålhylsor. De rostar inte de heller.

Link to comment
Share on other sites

m/39B har egentligen tre saker som gör att den sliter hårdare på pistoler.

 

1. Under den tunna kopparmanteln (som bara är en tunn plätering) sitter en mantel av stål. Den som har en magnet samt en m/39B att pröva på kan gärna pröva om kulan fastnar mot magneten.

 

2. Denna stålmantel är dubbelt så tjock som brukligt. Manteln på m/39 är en kopparmantel som om jag inte minns fel är 0,9 mm. Manteln på m/39B är 1,8 mm.

 

3. Krutladdningen är kraftigare. m/39B är framtagen helt och hållet för att användas i kulsprutepistoler, där man vill ha mer krut för att utnyttja hela piplängden. (En kpistpipa är drygt dubbelt så lång som en pistolpipa).

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...