Granattillsats Posted September 22, 2010 Report Share Posted September 22, 2010 Hallåj! Nån som kan hjälpa mig med att hitta utrustningslistan för enskild soldat i insatspluton? Har hört att vi ska få ut sovsäckar, sommarkängor, knäskydd, camelback och en del annat bra att ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted September 22, 2010 Report Share Posted September 22, 2010 Jag sitter med den framför mig, och där finns ingen sovsäck eller knäskydd listat. Dock finns vätskebehållare motsvarande camelback. Har tyvärr ingen scanner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted September 22, 2010 Author Report Share Posted September 22, 2010 Jag sitter med den framför mig, och där finns ingen sovsäck eller knäskydd listat. Dock finns vätskebehållare motsvarande camelback. Har tyvärr ingen scanner. konstigt, fick den informationen från en rätt säker källa, stf kompch... kan det vara olika listor beroende på vilken utb grp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted September 22, 2010 Report Share Posted September 22, 2010 @Granattillsats Utrustningslistorna varierar från grupp till grupp ibland även t.o.m från pluton till pluton, jag är i livgrenadjärgruppen och jag fick ut sovsäck, camelbak dock ej knäskydd. vissa i min pluton fick ej ut camel bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 22, 2010 Report Share Posted September 22, 2010 Menar du enligt den fastställda utrustningslistan eller enligt det utrustningskort som respektive Försörjningsenhet tar fram med utrustningslistan som grund? Utrustningskortet kan ibland innehålla mer/mindre mtrl utifrån vad Försörjningsenheten faktiskt har tillgång till. Vad man sedan faktiskt får ut i handen har att göra med vad respektive förråd inom Försörjningsenheten har hemma. På utrustningskortet från FörsE Stockholm för en Hemvärnsinsatssoldat så finns sovsäck, marschkänga och vätskebehållare med, dock ej knäskydd. Trots detta så delas inte sovsäckar ut ännu pga för få på förrådet. Så vad en soldat har ute beror på vilket kontrakt den har (4/8 dagar)+ vilken Försörjningsenhet denne tillhör + vilket förråd denne tillhör + vilket förband den tillhör (inom vissa utbildningsgrupper släpps mtrl till olika förband olika tider utifrån tillgången på mtrl) samt hur snabb du har varit med att åka ut och byta efter att ordern 'FRAMÅT' har kommit. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted September 23, 2010 Report Share Posted September 23, 2010 (edited) Halloj! Har utrustningslistan som vi fått av våran kvartermästare på datorn. Den är för insatssoldat. Vi har fått ut knäskydd samt Skyddsglasögon. Det fick vi när vi övade MOUT flitigt. Skicka meddelande till mig så mailar jag den till er som vill ha den. Edited September 23, 2010 by wolfie666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted September 24, 2010 Report Share Posted September 24, 2010 Hallåj! Nån som kan hjälpa mig med att hitta utrustningslistan för enskild soldat i insatspluton? Har hört att vi ska få ut sovsäckar, sommarkängor, knäskydd, camelback och en del annat bra att ha. Ja det stämmer, finns att hämta på turbilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
und Posted September 24, 2010 Report Share Posted September 24, 2010 (edited) Vi får ut knäskydd och skyddsglas när övningarna kräver det. Dessa lämnas sedan tillbaka efter övningen. Knäskydd är riktigt trevligt i de flesta lägen. Så att äga ett par privat gör inte ont... Privata skyddsglas över overkill, men bruka vara ok att använda för övningsledaren bara de är ballistiskt godkända. Som du märker är det lite olika över landet med permanent tilldelning. Fråga din pluton C. vad som gäller hos er. Edited September 24, 2010 by und Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted September 24, 2010 Report Share Posted September 24, 2010 Vi får ut knäskydd och skyddsglas när övningarna kräver det. Dessa lämnas sedan tillbaka efter övningen. Knäskydd är riktigt trevligt i de flesta lägen. Så att äga ett par privat gör inte ont... Privata skyddsglas över overkill, men bruka vara ok att använda för övningsledaren bara de är ballistiskt godkända. Som du märker är det lite olika över landet med permanent tilldelning. Fråga din pluton C. vad som gäller hos er. I skåne har vi permanent tilldelning på både knäskydd och skyddsglasögon, tycker nästan att det skulle vara standard över hela landet..... har varit med om tillfälle där vi fått ut låneskyddsglasögon och hade man glasögon sedan tidigare så fick man välja inte se alls eller använda sina civila glasögon.... Har även nu i dagarna kunnat kvittera ut sovsäck, liggunderlag, thermos (som håller värmen, har kollat), vantar samt vätskebehållare 1/T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
519 CB Posted September 26, 2010 Report Share Posted September 26, 2010 Det är ytterst beklagiligt det som alla i denna tråden diskuterar!!! JAg tycker det är dax att göra något åt den bristande likformigheten inom Hemvärnet. Det är ju på det viset att HK har fastslagit vilken utrustning som varje soldat ska ha för att kunna utföra sitt arbete. Det är dax att FMLog får fram rätt materiel i rätt tid och till rätt plats. Det ä något som våra chefer ställer som krav på oss och då är det inte mindre än rimligt att vi ställer samma krav tillbaka. Varför ska det behöva vara så att jag har en nivå på utrustningen och en kille från sockholm har mer eller mindre utrustning, vi har oftast samma krav på oss att i form av uppgifter mm. Att killarna i Norrland har mer utrustning anpassad för klimatet det köper jag men inte de tänket som man har i dag. Nej säg i från till era förbandschefer, tjata och gnata för att få det tilldelat till all. Vi ska inte behöva diskutera detta här på soldf, det borde vara självklart att vi fick rätt materiel. /519CB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted September 27, 2010 Report Share Posted September 27, 2010 För alla er som ännu inte fått ut knäskydd. Då jag fortfarande ingick i hemvärnet så gjorde jag så att jag VARSAMT snittade byxorna på INSIDAN och lade in en tillskuren bit liggunderlag vid knäet. Om ni vill veta mer om detaljer PM:a. Det funkade MYCKET bra och ingen kunde se skillnaden. Ok, en annan diskussion är att jag anser att VARJE Soldat SKALL ha knä- armbågs- och ögonskydd. Inte av "fjollskäl" utan av ren stridseffektivitet. Den soldat som snabbast kan kasta sig i liggande eldställning och samtidigt ser sin motståndare vinner... så enkelt är det. Kämpa på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_lexen Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Listan som gäller just nu heter 1H_U-Lista_2011_Soldat. Där finns en massa fina saker som många har fått ut och många inte fått ut. Varför det förekommer olikheter är pga vårt fina mtrlförsörjningssystem. Ibland finns det saker på förråden och ibland så får några soldater ersättnings mtrl. Sovsäck skall alla 8 dygns få ut. Skyddsglasögon skall delas ut men fmlogg har inte fått en central order så det blir lokala bestämmelser. Knäskydd nästan samma sak, vi har köpt ut åt alla från tsf. Tycker personligen att det är j...ligt irriterande att det är olika inte bara över hela vårt land, utan även inom egen utbildningsgrupp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted June 22, 2011 Report Share Posted June 22, 2011 Ville bara på peka att när jag var ungdom fick jag ut sovsäck, detta var oktober (2010). Är dock inte ungdom längre. Tycker hela systemet känns konstigt, jag som ungdom fick ut det mesta. Stridsväst 2000 (som vi ändå inte skulle använda) och sovsäck. Men sen när man läser på forumet i efterhand har jag märkt att alla inte fått sånt? Trodde att det var standard.... Använder I19s förråd i Boden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 22, 2011 Report Share Posted June 22, 2011 Ja, detta låter väldigt märkligt, som ungdom ska du inte ha stridsutrustning överhuvudtaget och när det dessutom finns en massa Hv-soldater ute i landet som går och väntar på sin SV2k rimmar det väldigt illa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 23, 2011 Report Share Posted June 23, 2011 Det är ytterst beklagiligt det som alla i denna tråden diskuterar!!! JAg tycker det är dax att göra något åt den bristande likformigheten inom Hemvärnet. Det är ju på det viset att HK har fastslagit vilken utrustning som varje soldat ska ha för att kunna utföra sitt arbete. Det är dax att FMLog får fram rätt materiel i rätt tid och till rätt plats. Det ä något som våra chefer ställer som krav på oss och då är det inte mindre än rimligt att vi ställer samma krav tillbaka. Varför ska det behöva vara så att jag har en nivå på utrustningen och en kille från sockholm har mer eller mindre utrustning, vi har oftast samma krav på oss att i form av uppgifter mm. Att killarna i Norrland har mer utrustning anpassad för klimatet det köper jag men inte de tänket som man har i dag. Nej säg i från till era förbandschefer, tjata och gnata för att få det tilldelat till all. Vi ska inte behöva diskutera detta här på soldf, det borde vara självklart att vi fick rätt materiel. /519CB Jag misstänker att någon form av styrning uppifrån skulle resultera i att FMLOG skulle säga att de inte kommer dela ut något till någon så inte alla kan få ut just den materielen (den s.k. godis-på-dagis-principen). Visst är det tråkigt att vissa har mer utrustning än andra, men det låter ändå som att ambitionen är att alla ska få ut allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StfC Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 Jag har lite samma problem ,-fast tvärt om. Jag har varit med i HV ett antal år, så man har varit med om en del omrustningar. Mitt problem är att källaren håller på att svämma över av gammal utrustning. Är det någon som vet vad man skall göra med allt gammalt? tex: LK35, M58-uniform,M59-uniform,gamla stridsselen,stridsbältet, ribbstickade untertröjor och kalsonger mm,mm. Kan man kasta skiten eller kommer då någon nitisk förrådare med en gamla listor och kräver att man skall lämna in tex ärm-muddar modell hedenhös altenativt AFSA dem. har försökt få svar från gruppen men inget fått. Har ganska långt till ett TF-förråd så den är inte heller bara att svänga förbi..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 24, 2011 Report Share Posted June 24, 2011 tex: LK35, M58-uniform,M59-uniform,gamla stridsselen,stridsbältet, ribbstickade untertröjor och kalsonger mm,mm. Kan man kasta skiten Om du får besked att du inte behöver lämna in det, skänk eller sälj det. Det finns massor av folk som faktiskt samlar på dessa grejor. Inte alla historieåterupplevare går tillbaka till 1800 till 1300 till romarriket för att klä upp sig. Många gillar också Kalla kriget. Mcyket av 58 och 59-systemen finnan 90 kom igång är nu svårt att få tag i därför att det slängdes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makazai Posted September 14, 2011 Report Share Posted September 14, 2011 Jag fick ut allt förrutom stridssäcken och vätskebehållaren då jag gick med i HV. Sovsäck.. knäskydd.. skyddsgalsögon.. "ensamma vargen".. Vätskebehållaren fick jag under en övning och säcken hämtade jag från förrådet vid ett senare tillfälle. Vid åsynen av ensamma vargen var reaktionen från kamraterna "vad f-n... har du fått ut en sån?!". Så min gissning är att den inte varit tillgänglig då de som inte fått den har kvitterat ut sin material. Nu då vi skulle ha vår senaste övning så fick vi ordern att ta med kroppsskyddet. Ingen hade med det då vi inte fått ut sådant. Och inte kunde vi låna heller. Just det där med kroppsskyddet verkar vara något som varierar. En del har fått ut det och förvarar den hemma medans andra får låna för att sedan lämna tillbaka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Grenade Meatball Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 (edited) Hur packar man liggunderlaget på stridssäck 2000? Ska den sitta innanför eller utanför? Edited September 18, 2011 by Mr.Grenade Meatball Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 18, 2011 Report Share Posted September 18, 2011 Rulla ihop med ett litet spännband runt. Fäst sedan på högkant på säckens framsida (=motsatt från bärsystemet) med ett långt spännband. Se till att trä spännbandet genom både de främre och de bakre höllorna och se till att dessa belastas "åt rätt håll" då det knappt tål någonting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Någon som har utrustningslista för insatssoldat från 2012? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Biker Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Hämtade ut min utrustning på livgardet i jan i år och dom gick på en lista som var daterad 2010-02-18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts