Jump to content

Recommended Posts

Jag sitter med den framför mig, och där finns ingen sovsäck eller knäskydd listat. Dock finns vätskebehållare motsvarande camelback.

Har tyvärr ingen scanner.

konstigt, fick den informationen från en rätt säker källa, stf kompch...

kan det vara olika listor beroende på vilken utb grp?

@Granattillsats

Utrustningslistorna varierar från grupp till grupp ibland även t.o.m från pluton till pluton, jag är i livgrenadjärgruppen och jag fick ut sovsäck, camelbak dock ej knäskydd. vissa i min pluton fick ej ut camel bak.

Menar du enligt den fastställda utrustningslistan eller enligt det utrustningskort som respektive Försörjningsenhet tar fram med utrustningslistan som grund? Utrustningskortet kan ibland innehålla mer/mindre mtrl utifrån vad Försörjningsenheten faktiskt har tillgång till. Vad man sedan faktiskt får ut i handen har att göra med vad respektive förråd inom Försörjningsenheten har hemma.

På utrustningskortet från FörsE Stockholm för en Hemvärnsinsatssoldat så finns sovsäck, marschkänga och vätskebehållare med, dock ej knäskydd. Trots detta så delas inte sovsäckar ut ännu pga för få på förrådet.

Så vad en soldat har ute beror på vilket kontrakt den har (4/8 dagar)+ vilken Försörjningsenhet denne tillhör + vilket förråd denne tillhör + vilket förband den tillhör (inom vissa utbildningsgrupper släpps mtrl till olika förband olika tider utifrån tillgången på mtrl) samt hur snabb du har varit med att åka ut och byta efter att ordern 'FRAMÅT' har kommit.

/D

Halloj!

Har utrustningslistan som vi fått av våran kvartermästare på datorn. Den är för insatssoldat. Vi har fått ut knäskydd samt Skyddsglasögon. Det fick vi när vi övade MOUT flitigt.

Skicka meddelande till mig så mailar jag den till er som vill ha den.

Edited by wolfie666

Vi får ut knäskydd och skyddsglas när övningarna kräver det. Dessa lämnas sedan tillbaka efter övningen.

Knäskydd är riktigt trevligt i de flesta lägen. Så att äga ett par privat gör inte ont... Privata skyddsglas över overkill, men bruka vara ok att använda för övningsledaren bara de är ballistiskt godkända.

Som du märker är det lite olika över landet med permanent tilldelning. Fråga din pluton C. vad som gäller hos er.

Edited by und

Vi får ut knäskydd och skyddsglas när övningarna kräver det. Dessa lämnas sedan tillbaka efter övningen.

Knäskydd är riktigt trevligt i de flesta lägen. Så att äga ett par privat gör inte ont... Privata skyddsglas över overkill, men bruka vara ok att använda för övningsledaren bara de är ballistiskt godkända.

Som du märker är det lite olika över landet med permanent tilldelning. Fråga din pluton C. vad som gäller hos er.

I skåne har vi permanent tilldelning på både knäskydd och skyddsglasögon, tycker nästan att det skulle vara standard över hela landet.....

har varit med om tillfälle där vi fått ut låneskyddsglasögon och hade man glasögon sedan tidigare så fick man välja inte se alls eller använda sina civila glasögon....

Har även nu i dagarna kunnat kvittera ut sovsäck, liggunderlag, thermos (som håller värmen, har kollat), vantar samt vätskebehållare 1/T

Det är ytterst beklagiligt det som alla i denna tråden diskuterar!!!

JAg tycker det är dax att göra något åt den bristande likformigheten inom Hemvärnet.

Det är ju på det viset att HK har fastslagit vilken utrustning som varje soldat ska ha för att kunna utföra sitt arbete.

Det är dax att FMLog får fram rätt materiel i rätt tid och till rätt plats.

Det ä något som våra chefer ställer som krav på oss och då är det inte mindre än rimligt att vi ställer samma krav tillbaka.

Varför ska det behöva vara så att jag har en nivå på utrustningen och en kille från sockholm har mer eller mindre utrustning, vi har oftast samma krav på oss att i form av uppgifter mm.

Att killarna i Norrland har mer utrustning anpassad för klimatet det köper jag men inte de tänket som man har i dag.

Nej säg i från till era förbandschefer, tjata och gnata för att få det tilldelat till all.

Vi ska inte behöva diskutera detta här på soldf, det borde vara självklart att vi fick rätt materiel.

/519CB

För alla er som ännu inte fått ut knäskydd.

Då jag fortfarande ingick i hemvärnet så gjorde jag så att jag VARSAMT snittade byxorna på INSIDAN och lade in en tillskuren bit liggunderlag vid knäet.

Om ni vill veta mer om detaljer PM:a.

Det funkade MYCKET bra och ingen kunde se skillnaden.

Ok, en annan diskussion är att jag anser att VARJE Soldat SKALL ha knä- armbågs- och ögonskydd. Inte av "fjollskäl" utan av ren stridseffektivitet.

Den soldat som snabbast kan kasta sig i liggande eldställning och samtidigt ser sin motståndare vinner... så enkelt är det.

Kämpa på

• 2 months later...

Listan som gäller just nu heter 1H_U-Lista_2011_Soldat. Där finns en massa fina saker som många har fått ut och många inte fått ut. Varför det förekommer olikheter är pga vårt fina mtrlförsörjningssystem.

Ibland finns det saker på förråden och ibland så får några soldater ersättnings mtrl.

Sovsäck skall alla 8 dygns få ut.

Skyddsglasögon skall delas ut men fmlogg har inte fått en central order så det blir lokala bestämmelser.

Knäskydd nästan samma sak, vi har köpt ut åt alla från tsf.

Tycker personligen att det är j...ligt irriterande att det är olika inte bara över hela vårt land, utan även inom egen utbildningsgrupp!

• 6 months later...

Ville bara på peka att när jag var ungdom fick jag ut sovsäck, detta var oktober (2010). Är dock inte ungdom längre.

Tycker hela systemet känns konstigt, jag som ungdom fick ut det mesta. Stridsväst 2000 (som vi ändå inte skulle använda) och sovsäck. Men sen när man läser på forumet i efterhand har jag märkt att alla inte fått sånt? Trodde att det var standard....

Använder I19s förråd i Boden. :)

Det är ytterst beklagiligt det som alla i denna tråden diskuterar!!!

JAg tycker det är dax att göra något åt den bristande likformigheten inom Hemvärnet.

Det är ju på det viset att HK har fastslagit vilken utrustning som varje soldat ska ha för att kunna utföra sitt arbete.

Det är dax att FMLog får fram rätt materiel i rätt tid och till rätt plats.

Det ä något som våra chefer ställer som krav på oss och då är det inte mindre än rimligt att vi ställer samma krav tillbaka.

Varför ska det behöva vara så att jag har en nivå på utrustningen och en kille från sockholm har mer eller mindre utrustning, vi har oftast samma krav på oss att i form av uppgifter mm.

Att killarna i Norrland har mer utrustning anpassad för klimatet det köper jag men inte de tänket som man har i dag.

Nej säg i från till era förbandschefer, tjata och gnata för att få det tilldelat till all.

Vi ska inte behöva diskutera detta här på soldf, det borde vara självklart att vi fick rätt materiel.

/519CB

Jag misstänker att någon form av styrning uppifrån skulle resultera i att FMLOG skulle säga att de inte kommer dela ut något till någon så inte alla kan få ut just den materielen (den s.k. godis-på-dagis-principen). Visst är det tråkigt att vissa har mer utrustning än andra, men det låter ändå som att ambitionen är att alla ska få ut allt.

Jag har lite samma problem ,-fast tvärt om. Jag har varit med i HV ett antal år, så man har varit med om en del omrustningar.

Mitt problem är att källaren håller på att svämma över av gammal utrustning. Är det någon som vet vad man skall göra med allt gammalt?

tex: LK35, M58-uniform,M59-uniform,gamla stridsselen,stridsbältet, ribbstickade untertröjor och kalsonger mm,mm. Kan man kasta skiten eller kommer då någon nitisk förrådare med en gamla listor och kräver att man skall lämna in tex ärm-muddar modell hedenhös altenativt AFSA dem.

har försökt få svar från gruppen men inget fått. Har ganska långt till ett TF-förråd så den är inte heller bara att svänga förbi.....

tex: LK35, M58-uniform,M59-uniform,gamla stridsselen,stridsbältet, ribbstickade untertröjor och kalsonger mm,mm. Kan man kasta skiten

Om du får besked att du inte behöver lämna in det, skänk eller sälj det. Det finns massor av folk som faktiskt samlar på dessa grejor. Inte alla historieåterupplevare går tillbaka till 1800 till 1300 till romarriket för att klä upp sig. Många gillar också Kalla kriget.

Mcyket av 58 och 59-systemen finnan 90 kom igång är nu svårt att få tag i därför att det slängdes.

• 2 months later...

Jag fick ut allt förrutom stridssäcken och vätskebehållaren då jag gick med i HV. Sovsäck.. knäskydd.. skyddsgalsögon.. "ensamma vargen"..

Vätskebehållaren fick jag under en övning och säcken hämtade jag från förrådet vid ett senare tillfälle.

Vid åsynen av ensamma vargen var reaktionen från kamraterna "vad f-n... har du fått ut en sån?!". Så min gissning är att den inte varit tillgänglig då de som inte fått den har kvitterat ut sin material.

Nu då vi skulle ha vår senaste övning så fick vi ordern att ta med kroppsskyddet. Ingen hade med det då vi inte fått ut sådant. Och inte kunde vi låna heller.

Just det där med kroppsskyddet verkar vara något som varierar. En del har fått ut det och förvarar den hemma medans andra får låna för att sedan lämna tillbaka det.

Rulla ihop med ett litet spännband runt. Fäst sedan på högkant på säckens framsida (=motsatt från bärsystemet) med ett långt spännband. Se till att trä spännbandet genom både de främre och de bakre höllorna och se till att dessa belastas "åt rätt håll" då det knappt tål någonting.

• 5 months later...