Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Gotlandsklassen uppgraderas

Recommended Posts

Stororder till Kockums

Karlskrona 2010-09-20 | Uppdaterad i går 07:40

Kockums får mångmiljonorder för att uppgradera två ubåtar ur Gotlandsklass.

Ordern uppges vara värd flera miljoner kronor.

Ubåtarna ska förses med nytt ledningssystem-, navigationssystem-, spanings- och sambandssystem.

– Ubåtarna kommer att få motsvarande system som införts på ubåten Södermanland vilket innebär att det skapas en stor likhet mellan ubåtsklasserna Gotland och Södermanland, enligt David Nilsson, informatör på varvet.

I avtalet med Försvarets materielverk ingår även en option om att utföra samma arbeten på ubåten HMS Gotland.

I samband med att ubåtarna finns på varvet kommer de också att genomgå en årsöversyn.

Som BLT tidigare berättat har det varit viktigt för Kockums att få uppgraderingsordern för att säkerställa kompetensen på ubåtsområdet tills man börjar bygga nästa generations ubåtar A26.

Gotlandsklass är en serie omfattande tre ubåtar som konstruerats och tillverkas av Kockums i Malmö. Ubåtstypen har två dieselmotorer och två Stirlingmotorer vilket ger luftoberoende och fördubblad uthållighet jämfört med tidigare svenska ubåtar.

Lars-Göran Enarsson

[email protected]

Telefon: 0455-772 02

Bra att Halland och Uppland uppgraderas. Verkar som om åtminstone Kockums tycks tro att det fortfarande finns en chans att Gotland behålls.

/Per

Haha, det tog ett par år innan de insåg att det är lite vridet att Södermanlands-klassen* har nyare system än den nyare klassen. Så kan det gå i dumsnåla Sverige.. :)

Tänk om de kunde kasta in de två 'saknade' Stirlingmotorerna också.. ;)

Sen är det typiskt Svenskt 'lagom-tänk' att bara uppgradera 2/3... Lägg ner FMV!

*Innan någon hoppar på mig så räknas Södermanland från och med modifieringen som en egen klass. Men 'egentligen' är det en Västergötland. Nu var det sagt.. ;)

Edited by hajjper

Vänta lite, saknade stirlingmotorer? Alla ubåtar har ju stirlingmotorer monterat

Vänta lite, saknade stirlingmotorer? Alla ubåtar har ju stirlingmotorer monterat

Ja, fast somliga har bara två i stället för fyra...

Är inte helt glasklart att det är öppen info, alternativt att det är obra att delge detta. Så jag kommer inte berätta vilka individer jag vet som har det ena eller det tredje.

Rätta mig gärna, men de enda ubåtarna mig veterligen som har fyra Stirlingmotorer är den nya japanska Soryu-klassen. De har fyra st Kawasaki Kockums V4-275R Mk-III Stirling motorer på vardera 75 KW. Enligt Combat Fleets så har försöksubåten TSS 3601 Asashio endast två st Sterling V4-275R MkII motorer på vardera 88 KW.

/Per

Ytterligare modifieringar inplanerade för ubåten Halland:

halland_600_nyteknik.jpg

Trots att HMS / Halland håller världsklass när det gäller lednings- och navigeringssystem ska ubåten moderniseras. Foto: TT

Ubåten Halland ska moderniseras

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3852603.ece

Det är ju ett positivt besked att Halland ska modifieras. Samtidigt ska man komma ihåg att detta ingalunda betyder att alla tre Gotlandsubåtarna ska halvtidsmoderniseras. Där är vi inte än. Dessutom så måste med all sannolikhet minst en av Södermanlandsubåtarna livstidsförlängas så att hon kan användas även efter 2018. Annars så kommer vi inte att kunna hålla fyra ubåtar i insatsorganisationen efter 2018. Oavsett vad som händer så står det klart att det kommer att bli en svacka i kapaciteten för ubåtsvapnet, innan de två nya ubåtarna kan inlemmas i organisationen (tidigast troligen nån gång 2023-24).

/Per

De två A 19 båtarna (som ska moderniseras) liksom de två nya A 26 båtarna kommer att få optroniska periskop från franska Sagem:

http://www.janes.com/article/55194/sagem-to-supply-optronic-masts-for-swedish-submarines

Nån som vet hur Sagem står sig jämfört med andra periskoptillverkare som Kollmorgon och Thales? En fördel med just optroniska periskop ska tydligen vara att de inte behöver gå igenom tryckskrovet. Jag har för mig att det även fanns en svensk periskoptillverkare tidigare (AEG?) men som tvingades i konkurs alt. lägga ner sin periskoptillverkning pga. uteblivna ubåtsordrar.

/Per

Edited by Perman

Halvtidsmoderniseringen av HMS Gotland är klar och hon kommer att sjösättas officiellt på onsdag ( SAAB Kockums event ):

Swedish AIP submarine HSwMS Gotland completes mid-life upgrade

Man kan ju undra om denna lösning med en mindre dykarsluss i skrovet bakom tornet är en bättre lösning än den på A26, eller om det helt enkelt är den enda lösningen som möjlig på Gotlandsklassen. Samtidigt som HMS Gotland tillförs senare i år så kommer förmodligen HMS Östergötland att utgå. Hon har legat upplagd i malpåse hos Kockums de senaste åren efter att ha använts som skolubåt för utbildning av de singaporeanska ubåtsbesättningarna, och verkar vara i dåligt skick att döma av bilder. Ännu har jag inte sett någon officiell bekräftelse på att systerbåten HMS Södermanland ska påbörja livstidsförlängning. Denna behövs om vi ska kunna hålla fyra ubåtar operativa fram tills A26 levereras.

Enligt fmv.se så är det HMS Uppland som ska levereras om 12 månader. HMS Halland har ganska nyligen genomgått generalöversyn och beslut om ev. HTM kan vänta till 2021.

/Per

Edited by Perman

On 6/18/2018 at 4:14 PM, Perman said:

Man kan ju undra om denna lösning med en mindre dykarsluss i skrovet bakom tornet är en bättre lösning än den på A26, eller om det helt enkelt är den enda lösningen som möjlig på Gotlandsklassen.

Om jag förstår rätt är det i den tillagda sektionen den finns vilket måste vara mycket enklare än nån annanstans där nåt annat måste tas bort.

1 hour ago, griffon said:

Om jag förstår rätt är det i den tillagda sektionen den finns vilket måste vara mycket enklare än nån annanstans där nåt annat måste tas bort.

Jo säkert. Synd bara att man inte resonerade på samma sätt när man designade A26. Jag vill nog hävda att exportmöjligheterna av A26 har spelat en större roll än man tror när man designade A26, kanske t o m så att man i viss mån åsidosatt nationella behov. Visst kan man hävda att man måste kunna exportera A26 för att sprida utvecklingskostnaderna, men inget hade väl hindrat att vi byggt en egen variant av A26 för våra speciella behov? Att bygga ett litet antal mycket avancerade (och mycket dyra) ubåtar som ska klara allt tror jag inte på. Då är det mycket bättre med en high / low mix som ökar möjligheterna att få upp antalet ubåtar till en rimlig nivå. Alla svenska ubåtar behöver väl inte kunna landsätta sabotagegrupper på fiendeland eller släppa ut autonoma farkoster?

/Per

• Like 1

9 hours ago, Perman said:

Alla svenska ubåtar behöver väl inte kunna landsätta sabotagegrupper på fiendeland eller släppa ut autonoma farkoster?

Med tanke på att motståndaren ska ha så liten chans som möjligt att lista ut när det kan hända tycker jag det är viktigt att alla kan. Om man utan stor kostnad skulle kunna få en liten serie mindre kustubåtar tvivlar jag på att de skulle kunna frigöra ett meningsfullt antal av de dyrare.

On 6/20/2018 at 7:00 AM, griffon said:

Med tanke på att motståndaren ska ha så liten chans som möjligt att lista ut när det kan hända tycker jag det är viktigt att alla kan. Om man utan stor kostnad skulle kunna få en liten serie mindre kustubåtar tvivlar jag på att de skulle kunna frigöra ett meningsfullt antal av de dyrare.

Jag vet inte om kustubåt är en relevant benämning på en ubåt som är ungefär lika stor som Västergötlandsklassen innan förlängning och som har en räckvidd och uthållighet på 4.000 NM resp. +20 dygn. Jag skulle i vilket fall hellre vilja se ett ubåtsvapen med 3 Mod GTD + 2 A26 + 2 Pelagic än ett med 3 Mod GTD + 3 A26. Kvantitet är en kvalité i sig.

En intressant aspekt är dock om 1.000 tons varianten saknar sluss (vilket jag inte vet men förmodar är fallet). I så fall måste besättningen lita på URF för att kunna räddas, såvida inte ubåten ligger på relativt grunt vatten för då kan man göra s. k. fri uppstigning från någon av skrovluckorna.

UPDATE:

Här sjösätts marinens ubåt efter tre års renovering

Sjösättning av modifierad ubåt

HSwMS Gotland Relaunched After Mid-Life Upgrade by Saab Kockums (inkl. intervju av marinchefen Jens Nykvist)

Sjösättning av HMS Gotland

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Ytterligare några länkar.

Allt material hos SAAB Kockums inkl. videoklipp om sjösättningen, intervjuer m.m.: HSwMS Gotland Relaunched After Mid-Life Upgrade

Mönch Publishing Group med detaljer om själva arbetet med ombyggnaden: Maritime 'Gotland' Class Mid-Life Upgrade

The Warzone: Sweden's Notorious Little Carrier Killing Sub Just Got Some Major Upgrades

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Provturer med HMS Gotland påbörjades 19 oktober.

FMV:

Första provturen för modifierad ubåt

Från SAAB Kockums sajt:

Sea trials commence of upgraded Gotland submarine

Pressrelease (på eng):

Sea Trials Commence of Upgraded Gotland Submarine

Naval Today:

Upgraded Swedish submarine HSwMS Gotland starts sea trials

/Per

Edited by Perman
  • Like 1