Jump to content

Position/riktning i ordergivning

Guest Guest

Recommended Posts

Hej!

Jag sysslar med geocaching, ett slags skattjakt/orientering med hjälp av GPS. Jag håller nu på att försöka lösa ett problem som krävs för att få fram den korrekta positionen för en geocache. Problemet baseras på ngn form av militär ordergivning och jag vore tacksam för all hjälp på traven. Problemet i sin helhet följer nedan:

Efter att ha bedrivit strid mot luftmål hela dagen så väntade luftvärnssoldaten på att få en ny mer spännande uppgift. Ryktet gjorde gällande att det var en skattjakt på gång.

Alla förbererdelser var klara och stridledningsoleatet var uppdaterad med korrekt rasterpunkt. Enligt bataljonsordern var nu gällande Rp x=6671 y=1469

Det rasslade i radion och han hörde hur ordern kom:

Den order som hade kommit löd:

”Omgruppera omedelbart till Nia Åtta Vänster Bertil streck Ett Sexa, vägkorsningen”

”Sök cachen riktning 4, 35 meter, under stenen”[/i]

Jag kommer så långt som att "Rp x=6671 y=1469" handlar om Rikets Nät och tror mig även ha hittat rätt plats, men kommer ingen vart med resten.

Tacksam för hjälp!

/Förvirrad geocachare :)

Tolkar det som 98 meter vänster (väster?) om punkt B16 som är en vägkorsning (det förutsätts att du känner till denna punkt). Därefter är det 35 meter i nordlig riktning till stenen. förutsatt att det inte stod riktning 4000. (0000/6400 streck är norr. fungerar likt en kompass 000/360= norr).

skulle det vara grader och inte streck så blir det en hårfin skillnad på 35 meter så till vidare att det är 4 grader.

Koordinaterna är troligtvis enligt RT90 så det stämmer att det är i rikets nät.

98VB är rasterrutan som är två steg vänster och två steg nedanför rasterpunkten. Rikting fyra är klockmetoden där norr är riktning 12.

Är inte helt hundra på vad de menar med 1-6 men troligtvis menar det miniraster, alltså typ XY fast i kilometerrutan.

Mvh//SMC

98VB är rasterrutan som är två steg vänster och två steg nedanför rasterpunkten. Rikting fyra är klockmetoden där norr är riktning 12.

Är inte helt hundra på vad de menar med 1-6 men troligtvis menar det miniraster, alltså typ XY fast i kilometerrutan.

Mvh//SMC

Mvh//SMC

Jag förtår inte riktigt logiken i att 98VB är två steg vänster och två steg nedanför rasterpunkten. Borde det inte vara två steg vänster och ett steg nedanför?

Undrande geocachare

rutnat.gif

Hmm, det här blir inte bra men jag gör ett försök att förklara.

Men om du tänker dig att kilometerrutan 98VB är hela den store rutan ovan (ramen).

Siffrorna 16 anger ett miniraster. Kilometerrutan (98VB) delas in i ett 4*4 rutnät som på min (fina :rolleyes: ) bild. Rutorna längst ner från vänster till höger numreras 1-4, och från rutan längst ner till höger och upp längst till höger numreras 5-8.

Din ruta 16 blir således rutan näst längst ner i spalten längst till vänster.

Den store rutan 98VB är precis som SMC säger: Från rasterpunkten (som du ju hittat) så går du 2 kilometerrutor till vänster och 2 kilometerrutor nedåt. I den rutan du nu kommit till delar du in i miniraster enligt det jag skrev ovan. I ruta 16 borde du hitta vägkorsningen.

rutnat.gif

Hmm, det här blir inte bra men jag gör ett försök att förklara.

Men om du tänker dig att kilometerrutan 98VB är hela den store rutan ovan (ramen).

Siffrorna 16 anger ett miniraster. Kilometerrutan (98VB) delas in i ett 4*4 rutnät som på min (fina :rolleyes: ) bild. Rutorna längst ner från vänster till höger numreras 1-4, och från rutan längst ner till höger och upp längst till höger numreras 5-8.

Din ruta 16 blir således rutan näst längst ner i spalten längst till vänster.

Den store rutan 98VB är precis som SMC säger: Från rasterpunkten (som du ju hittat) så går du 2 kilometerrutor till vänster och 2 kilometerrutor nedåt. I den rutan du nu kommit till delar du in i miniraster enligt det jag skrev ovan. I ruta 16 borde du hitta vägkorsningen.

Finns ngt sätt att hitta rätt ruta utan att ha tillgång till sverigekartans 50.000-del? Jag har utgångspunkten, men inte rutornas gränser så att säga.

/H

Hmm...miniraster numreras väl 1-10 i båda axlarna, och börjar man inte med X? :tveka:

Mvh//SMC

Nix (Fast din profil fick mig att tänka efter en extra gång :) )

Kilometerrutan delas in så som jag beskrev. 10*10 hade nog blivit för petigt att ta ut på 50000dels karta och den precisionen krävs inte ur ett Lv-perspektiv.

Finns ngt sätt att hitta rätt ruta utan att ha tillgång till sverigekartans 50.000-del? Jag har utgångspunkten, men inte rutornas gränser så att säga.

/H

Javisst gör det det.

Koordinaterna du fick: x=6671 y=1469

Att du vill gå till 98VB innebär ju som sagt att du vill "2 steg vänster och 2 steg nedåt" 1 steg i det här fallet= 1km. Alltså dra av 2km i varje ledd på koordinaterna du fick. Detta blir således x6669 y1467. från denne koordinaten går du till miniraster 16 där du borde hitta din vägkorsning. Centrum i ruta 16 blir ju 375m norrut och 125m österut. Eller så skriver vi ihop alltsamman till en noggrannare koordinat: x6669375 y1467125

Hmm...miniraster numreras väl 1-10 i båda axlarna, och börjar man inte med X? :tveka:

Mvh//SMC

Nix (Fast din profil fick mig att tänka efter en extra gång :) )

Kilometerrutan delas in så som jag beskrev. 10*10 hade nog blivit för petigt att ta ut på 50000dels karta och den precisionen krävs inte ur ett Lv-perspektiv.

Njaa...är ganska säker på att vi använt oss av det systemet, kan dubbelkolla imorgon om jag inte glömmer, får se om jag får äta upp mina ord då 0:) Men eftersom vi använder GPS numera för att precisionen som krävs inte blev tillräcklig hög ur vårt perspektiv så var det ett tag sen jag använde miniraster :lala:

Njaa...är ganska säker på att vi använt oss av det systemet, kan dubbelkolla imorgon om jag inte glömmer, får se om jag får äta upp mina ord då 0:) Men eftersom vi använder GPS numera för att precisionen som krävs inte blev tillräcklig hög ur vårt perspektiv så var det ett tag sen jag använde miniraster :lala:

Nope, det har ni inte B-) Kolla du imorgon men ta med tabasco för det kan vara svårsmält :-P

Varför skulle precisionen i miniraster vara för dålig? vad behöver ni bättre noggranhet till?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...