Jump to content

Recommended Posts

MÖP förkortningen var det viktigaste jag lärde mig här på denna sidan. Den finns inte i någon Soldf kan jag tänka mig. :)

 

Men det skulle alltså stå för Militärt Överintresserad Person.

MÖP är således den sista fasen av det militära intresset hos en människa.

(Därmed inte sagt att MÖP är något negativt.)

 

MIP = Militärt Intresserad Person

 

Skulle utan tvekan kunna våga mig på att påstå att de flesta här på forumet kan skriva under på att de går under kategorin MIP, och vissa även under kategorin MÖP... :)

Men har vi inte kommit fram till att det är alla andra som är MUP (alt. MUIP)

Militärt Underintresserad Person :P

Link to comment
Share on other sites

En annan fin förkortning är ju slbrhpsgr - "Spårljusbrandhalvpansarspränggranat". Har hört att det ska finnas något sånt till någon akan (automatkanon).

Det du tänker på är nog 20/41 SLBRHPGR 95, alltså spårljusbrandhalvpansargranat 95 till 20mm Akan m47D. Denna klenod som tidigare satt i Tunnan, men som nu finns i Pbv302 och Patgb203. Dock används oftare den internationella förkortningen på granaten, MPHC-T, Multi Purpose Hard Core - Tracer. ( dock har jag även hört och läst Multi Purpose High Capacity - Tracer)

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag har hört någonstans att förkortningen på färgen på M90 uniformen skulle vara GRBRGR eller nåt liknande... rätta mig om jag har fel för jag är ganska tveksam... :D  :((

GRBRGR betyder GråBrunGrön och beskriver inte 90-uniformen men väl byxbältet till fältbyxorna.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så kallas färgen på M/90 uniformen helt änkelt för: M/90 eller M/90 kamo(uflage).

Jag har ingen aning om vad färgmönstret på Fältuniform 90 officiellt heter (Färgmönster 90 kanske? ,O).

 

Men så vitt jag vet så finns det inget inom försvarsmakten som har modellbeteckningen m/90, utan allt som ingår i fältuniformssystem 90, har modellbeteckning 90...

Link to comment
Share on other sites

Men så vitt jag vet så finns det inget inom försvarsmakten som har modellbeteckningen m/90, utan allt som ingår i fältuniformssystem 90, har modellbeteckning 90...

UniR FM 2003 talar om fältuniform 90. Alltså har du helt rätt.

Det finns också en beteckning kamo. T.ex. fälthatt kamo. Bassäkhatt är ett alternativt namn jag hört.

Det finns givetvis andra beteckningar som saknar "m/" t.ex. *93, *94, *2000. Flygvapnet har dräktsystem med liknande beteckningar. Det framgår inte direkt varför man valt att använda "m/" framför vissa men inte andra.

 

Enligt samma reglemente togs det fram grå-brun-gröna respektive grå uniformer 1903 och 1906. Grå uniform m/10 fastställdes 1910. Fältuniformssystem 90 benämns som kamouflagemönstrad. Jag kan inte hitta någon annan benämning. Men kärt barn har många namn.

Link to comment
Share on other sites

GRBRGR betyder GråBrunGrön och beskriver inte 90-uniformen men väl byxbältet till fältbyxorna.

Nu börjar vi komma in på de stora - livsavgörande - frågorna. :((

 

I intmtrlfört beskrivs bristen på färg på bältet numera som *gbg*. Och så säger dom att FM inte kan spara... Elakt förtal. :angry:

 

\:)

Link to comment
Share on other sites

Och nu till dem viktiga :angry:  

 

Rbb typ Ysd = RobotBåt typ Ystad

 

Mröjflj = MinRöjningFlottilj

 

Msvpdiv = Minsvepar division

 

Ubdiv = UbåtsDivision

 

PtrB = PatrullBåt

 

]<!--emo&:((-->navy2.gif<!--endemo-->

fel, dem viktigaste ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så kallas färgen på M/90 uniformen helt änkelt för: M/90 eller M/90 kamo(uflage).

Jag har ingen aning om vad färgmönstret på Fältuniform 90 officiellt heter (Färgmönster 90 kanske? :angry:).

 

Men så vitt jag vet så finns det inget inom försvarsmakten som har modellbeteckningen m/90, utan allt som ingår i fältuniformssystem 90, har modellbeteckning 90...

Jag har hört att det kallas för "Lövet". Åtminstone ska det ha varit så under försöksstadiet. Från samma källa har jag även hört att Lövet (eller M/90) valdes delvis p g a att det såg bra ut. Bland dom mönster som testades fanns också något som liknade amerikanska "Tigerstripe", men det valdes bort till förmån för M/90 eftersom det inte var lika "elegant" att titta på.

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Kom på en förkortning som jag inte vet EXAKT vad den står för:

 

:dong: AFSE :huh:

 

Har för mig/misstänker att det är nåt istil med, Anmält Försvunnen Saknad Eeeeee????

Men som sagt (skrivt) det är bara nåt jag fått förmig.

 

 

//Yman - YtbärgningsMAN :)

Link to comment
Share on other sites

AFSE  enligt lumpen.nu

 

Anmälan Om Förlorad Persedel - En blankett man måste fylla i om man tappat bort någonting. Det kan vara allt ifrån en Mössa till en Stridsvagn!!

Jag får inte riktigt ihop "Anmälan Om Förlorad Persedel" till AFSE... AOFP möjligtvis, men inte AFSE...

Link to comment
Share on other sites

AFSE  enligt lumpen.nu

 

Anmälan Om Förlorad Persedel - En blankett man måste fylla i om man tappat bort någonting. Det kan vara allt ifrån en Mössa till en Stridsvagn!!

Jag får inte riktigt ihop "Anmälan Om Förlorad Persedel" till AFSE... AOFP möjligtvis, men inte AFSE...

Med den underbara FM-logik som vi alla älskar kan man nog få det till Anmälan om Förlorad perSEdel. Men det är nog lite väl långsökt, fan det här borde jag kunna... argh!

Link to comment
Share on other sites

STFU

RAFO

FUBAR

IDGARA

BRB

Kan några till:

 

STFU:

Stop ThinkGeek From Understanding

Stinky Telnet Fell Under

Somebody Thinks Fitzgerald's Ugly

Slashdot Trolls Feign Understanding

Star Trek Federation University

Some Teamsters Form Unions

Salty Taste From Uruguay

Strangely Talkative Funky Underpants

Something Taken From Uranus

Scandalous ThinkGeek Fudged Us

Stout Toads Fear Us

Smell The Frozen Urchin

Samurai Training Finished Unsuccessfully

Select Technicians Fried Unwillingly

Snap The Farmer's Underpants

Slippery Teflon From Utah

Sir, That's Freakin' Ugly

Shed That Foul Underwear

Scum That Feels Upity

Smack That Face Up

Serenity Through Flamboyant Utterance

Stupid Technicians Found Unworthy

Scrawny Two-Faced Underling

Smelly Toilets Flush Unevenly

 

STFU

FUBAR:

FUBAR is an acronym that originated in the military to stand for the words "f***ed up beyond all repair." This is often softened to "fouled up beyond all repair" in reference to hardware. The programming and documentation equivalent is "fouled up beyond all recognition." Sometimes the last word is "recovery" or "reconciliation" or "reason."

 

In a Virtual Address Extension (VAX), the acronym FUBAR has been adapted to refer to the words "failed UniBus address register." Some programmers apparently managed to sneak this by humorless higher-ups, and the term stuck.

 

F.U.B.A.R. International is the name of a film company founded in 1989 by several businessmen seeking adventure. They went on location to film natural disasters. Some of the disasters were artificially created, especially avalanches, which could be triggered by explosives. Company executives vacation in Vail, Colorado every year, and have become local celebrities. These days, F.U.B.A.R. International markets clothing and novelty items.

 

Because foo, an unrelated term, appears phonetically in FUBAR, programmers have taken to using both foo and bar as metasyntactic variables when two such variables are needed.

FUBAR

 

Vad gäller de andra: I Don't Give A Rat's Ass, Be Right Back.

 

RAFO? "Royal Airforce Orienteers"?

Vad får jag för pris? :D

Edited by darkstar
Link to comment
Share on other sites

Den gode Marcinko sprutar ur sig förkortningar på löpande band i sina böcker.

 

Några exempel:

 

BIQ : Bitch-In-Question

BOHICA : Bend Over, Here It Comes Again

BTDT : Been There, Done That

BURT : Big Ugly Round Thing

C2CO : Can´t Cunt Commanding Officer

FNG : Fucking New Guy

KATN : Kick Ass and Take Names

OBE : Overtaken By Events

PDMP : Pretty Dangerous Motherfucking People

SNAFU : Situation Normal, All Fucked Up

TARFU : Things Are Really Fucked Up

TTS : Tap ´em, Tie ´em and Stash ´em

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...