Jump to content

Amf 1 gör det igen

Recommended Posts

Aftonbladet ser ju inte skillnad på en AK5 och en Gripen, så om du hört g-båt är det nog g-båt...

Jag tycker nog att försvaret är lite allvarligare än att det passar sig att göra såna här grejer, det är ingen studentskiva precis. Dessutom är det ofantligt dålig publicitet för en redan hårt pressad organisation.

Hur tänkte de?

Hur tänkte de?

Traditionsrikt gissar jag, med tanke på vilket förband det gäller. :D

Självklart! Resten av de svenska förbanden verkar ha lärt sig att "Om det ser roligt ut, och om värarna skrattar, så är det antagligen en dum idé och borde tänkas över igen, därför att värarna i nittio procent av fallen befinner sig på högstadienivå".

Gud, så omoget! Nötter!

//Ormtunga

Amfs fasoner har gått så långt att cirkeln slutits och även en värdegrundsivrare som jag själv mest tycker det här är skitkul (men självklart fel).

Hur gick genomgången före övning?

Flygande penis som fälttecken? Check!

Kavaj påtagen? Naturligtvis!

Byxor avtagna? Inga konstigheter!

Ok, då kör vi! Fan vad coolt!

Förbannat roligt var det i vilket fall.

Amfs fasoner har gått så långt att cirkeln slutits och även en värdegrundsivrare som jag själv mest tycker det här är skitkul (men självklart fel).

Hur gick genomgången före övning?

Flygande penis som fälttecken? Check!

Kavaj påtagen? Naturligtvis!

Byxor avtagna? Inga konstigheter!

Ok, då kör vi! Fan vad coolt!

När du la fram det så blev det jävligt roligt... Haha...

Men som jag sa tidigare behöver liksom inte FM mer sånt här, folk är redan tillräckligt kritiska.

• Nakenskjutning med GRG
  • Penisflagga på g-båt och halvnaken styrman

Kan någon se ett mönster här? Nakna män gör saker tillsammans ;-)

Frågan är väl när kommer AMF 1 ut ur garderoben och marcherar med i pride-tåget :banana

Glöm inte de flera meter höga "penistotempålarna" som tidigare fanns ute på Korsö (och som det finns ett fotografi av i någon av alla de svenska böckerna om kustjägare, om jag inte minns helt fel). En sådan hade varit perfekt för en grupp från Amf 1 att bära runt på sina axlar under Pride-festivalen. :D

• Nakenskjutning med GRG
  • Penisflagga på g-båt och halvnaken styrman

Kan någon se ett mönster här? Nakna män gör saker tillsammans ;-)

Frågan är väl när kommer AMF 1 ut ur garderoben och marcherar med i pride-tåget :banana

Glöm inte de flera meter höga "penistotempålarna" som tidigare fanns ute på Korsö (och som det finns ett fotografi av i någon av alla de svenska böckerna om kustjägare, om jag inte minns helt fel). En sådan hade varit perfekt för en grupp från Amf 1 att bära runt på sina axlar under Pride-festivalen. :D

Med tanke på tråden i HV verkar det som att "Nytt (P)TOEM kommer"... Men Amf1 ville inte vara sämre, så de får ett nytt P-TOTEM!

Tveklöst. Yours truly hade utan tvekan ställt upp på ett sånt hyss. Trots att jag är en så städad kristen pöjk.

Damn, homeboy! Du och jag hade kört loss med kilt, mantel, fjäderboa, cigarrer, pickelhuvor, läderhandskar, knästrumpor och pippi-flätor. Allt detta självfallet från en 20-bil med en Alcazar-flagga på full mast*. Detta hade varit ett brott mot SäkI, men frågan är om M/S "Kn Klänning" hade gått på det berömda värdegrundet. I vilket fall hade det varit helt harmlöst (om än oprofessionellt).

Den nuvarande händelsen på Amf ser jag också som oproffsig men harmlös. Befälen har inte drivit med några andra än sig själva och mig veterligen har de inte förnedrat någon av deras soldater (penisflaggan fladdrade över deras egna båt). Om ett par [sPEKULATION!] grabbar i 20-årsåldern [/sPEKULATION!] tycker det är kul att ratta båt i kalsong och kavaj är det säkerhetstänkandet som brister, inte deras insikt i Svea Rikes patriarkala arv.

Dessutom fick de min regniga dag att bli ungefär 300% bättre. För i helvete, det här var ju skitkul! :navy:

EDIT: *Vi hade satt spinners på den jäveln också samt dunkat vidrigt tung gangsta-rap där temat handlar om att skjuta folk och sälja droger.

Edited by 903Lew

EDIT: *Vi hade satt spinners på den jäveln också samt dunkat vidrigt tung gangsta-rap där temat handlar om att skjuta folk och sälja droger.

Nä, inte ska det väl handla om att skjuta folk? Det är ju otäckt!

Är det bara jag som ser problemet i såna här "skandaler" för en redan illa sedd verksamhet som de flesta av oss här på forumet anser nödvändig? Jag tycker att det ligger i FMs intresse (och därmed dess anställda) att framstå så proffsiga och effektiva som möjligt. Det ska inte gå att kritisera FM utifrån såna här saker.

Kanske ska nyansera bilden av det jag skrev tidigare:

Ja, det var omoget (vilket ju nämnden också konstaterade). Nej, det är självklart inte så att någon sorts värdegrund sätts i fara, och visst var det roligt (och måste ha sett roligt ut). Men korkat.

//Ormtunga

Är det bara jag som ser problemet i såna här "skandaler" för en redan illa sedd verksamhet som de flesta av oss här på forumet anser nödvändig? Jag tycker att det ligger i FMs intresse (och därmed dess anställda) att framstå så proffsiga och effektiva som möjligt. Det ska inte gå att kritisera FM utifrån såna här saker.

Nej, det är inte bara du som ser problemet. Det gör även jag men jag tar inte så hårt på det.

De riktiga problemen i FM är en icke-fungerande byråkrati och en förruttnande syn på vad ansvar egentligen är. Utfallet av förfallet ser vi i hanteringen av det här ärendet: I stället för att ta ansvaret genom att tillrättavisa och styra upp verksamheten så anmälde högre befäl sergeanterna och straffade dem. Där har du ett större problem.

Varje dag begås andra misstag som har betydligt större konsekvenser, men de begås på ett sätt som inte omfattar nakenhet eller kön och därför händer inget.

/K

Jag skulle se det här som ett riktigt problem om sergeanterna hade gnuggat in soldater med glidmedel, om de hade kallat en soldat som råkar vara kvinna för "lilla gumman" eller om de hade tvingat soldater att sjunga unkna och patriarkala visor. I det här fallet har sergeanterna (som kan antas vara män i 20-årsåldern) tabbat sig ur säkerhetssynpunkt, dessutom har de uppfört sig något pubertalt och vulgärt. Dock var skämtet riktat mot dem själva (vilket i min värld tyder på ett gott självförtroende och ett sådant ledarskap som medger skämt på sin egna bekostnad) och ingen kom till skada.

Nämnvärt i den här soppan för mig som basse är att anmälningen enligt AB (källkritik, vad är det?) kom från regchefen. Enligt mig är det här en fråga som i 100 fall av 100 skall lösas med internböter och ett "gör inte om det, dumjävel". Man kan också ta upp det absurda som hände 07 när NBGs lejon blev av med ballen. Det här är nämligen ingen skandal (ens inom harfötter), det här är ett jävla bra skämt som piggade upp trötta amfibieknuttar, hade bara översten låtit bli att "övervaka, varna och anmäla" (ÖRA) hade det varit slutet. Nu har vi två drivna och troligtvis kompetenta sergeanter som torskar några tusen och ett intern skämt som läckt ut och därför tappat sin riktiga humor. Jämför det med nakenskjutningen, hade jag varit vpl och fått erbjudantet hade jag tagit det (varje gång). Det är kul att göra saker naken.

Problemen inom FM är de som Krook nämner. Vidare problem med vår kollektiva värdegrund finns, men detta är inte ett av dem.

Nej, det är inte bara du som ser problemet. Det gör även jag men jag tar inte så hårt på det.

De riktiga problemen i FM är en icke-fungerande byråkrati och en förruttnande syn på vad ansvar egentligen är. Utfallet av förfallet ser vi i hanteringen av det här ärendet: I stället för att ta ansvaret genom att tillrättavisa och styra upp verksamheten så anmälde högre befäl sergeanterna och straffade dem. Där har du ett större problem.

Varje dag begås andra misstag som har betydligt större konsekvenser, men de begås på ett sätt som inte omfattar nakenhet eller kön och därför händer inget.

/K

Jag håller med om att det finns större organisatoriska problem. Men just nu pratar jag om FMs image utåt, till den allmänhet som håller i pengarna.

Det finns inte en chans till ökat folkstöd om sånt här händer. Folkstöd ger pengar, medan ett utbrett missnöje eller motstånd bland folket riskerar ytterligare nedskärningar. Därför ser jag allvarligt på det här. Inte för att det i sig är en stor grej, utan därför att det är så enkelt att berätta om, så enkelt för försvarshatare att ta upp i diskussioner för att plocka billiga poäng.

Det är en ännu större förlust att dra sånt här till FPAN och på så sätt dels få uppmärksamhet på det och dels skapa ökade kostnader. Jag tycker att det är vanvett. En organisationsdel som inte klarar av sånt här själva (utan FPANs "hjälp") är i så dåligt skick att de inte bör ha skattemedel alls.

Folk är inte så naiva att de tror att det inte förekommer bus och hyss i Försvarsmakten. Till och med på barndaghem har förskolelärare för sig värre saker än så här!

Så min syn är att FM har råd med postpubertala upptåg om ingen inom enheten kränks, men FM har inte råd med chefer som inte tar sitt ansvar och leder verksamheten. Att anmäla är inte att leda.

/K

Jag håller med om att det finns större organisatoriska problem. Men just nu pratar jag om FMs image utåt, till den allmänhet som håller i pengarna.

Det finns inte en chans till ökat folkstöd om sånt här händer. Folkstöd ger pengar, medan ett utbrett missnöje eller motstånd bland folket riskerar ytterligare nedskärningar. Därför ser jag allvarligt på det här. Inte för att det i sig är en stor grej, utan därför att det är så enkelt att berätta om, så enkelt för försvarshatare att ta upp i diskussioner för att plocka billiga poäng.

Jag håller inte med dig.

Jag har under lång tid inom FM betraktat tillverkandet av soldater som utan att blinka skall kunna skjuta en annan människa rakt i ansiktet på 3 meters avstånd som djupt problematiskt och svårt att jämföra med till exempel gymnasieskolan.

I media förfasas man över hur soldater lättklädda åker runt i en båt med balle på flaggstången, samtidigt har vänsterpartiet en strippa på scen under valspurten och i stort sett varje dag har vi "troop in contact" i afghanistan.

De här olika företeelserna hanteras på olika sätt, inom vänsterpartiet (som inte skiljer sig nämnvärt från beteendet hos många andra folkvalda i det här ärendet) skriver man om strippan till burlesk artist som protesterar mot "finkultur" i Afghanistan taktikanpassar man i sommarhettan när man ligger ute under långa pass med ett reelt dödshot över sig och framhärdar trots kass support hemifrån och slutligen så anmäler chefen Amf1 sina egna soldater...

Det som tidigare varit den grå bestraffningens högborg har förvandlats till vilket nämdkontor som helst i sverige med en politiskt tillsatt chef utan ryggrad. Hade jag varit en av de anmälda soldaterna hade jag övervägt en civilrättslig process mot arbetsgivaren med motiveringen att bruket på arbetsplatsen inte varit tillräckligt överensstämmande med värdegrunden.

Att som regementschef använda externa resurser för att stävja interna problem är ett extremt tydligt tecken på bristande kontroll och ledarskap!

Dessutom var det vad jag kallar en kul grej av ett sådant slag som jag sett så många exempel på genom tiderna som gör att högre chefer ser ut som frågetecken när de skall förklara det fasansfulla i att vara naken, "Aldrig har de sett några sådana tendenser och de kan sällan föreställa sig hur det gått till". Detta trots att det knappast är en hemlighet att det inom FM skojas friskt i form av nakenhet bland den egna personalen, både i båtar och fordon som i andra situationer där man förväntas vara fullt påklädd.

Mitt förslag på lösning:

1. Se över vilka skellet som ligger och dammar på ALLA nivåer.

2. Tillsätt chefer som i praktiken kan leda sina förband oavsett hur jobbigt den kan vara att ta in underställda på samtal eller ännu värre kanske att till och med sätta ner foten när kollegor eller högre befattningshavare beter sig olämpligt.

3. Skaffa fram ett seriöst veteranprogram som då inte skall vara avhängigt på om det finns folk som gör det ideelt även om frdsbaskrarna är ett bra komplement.

GC1 jag håller helt med i det du säger. Men jag vet inte om du förstod vad jag menade i min förra post. Självfallet brottas FM med större problem än en penisflagga och befäl utan byxor. Och givetvis tyder agerandet på en totalt bristande kontroll av verksamheten från de som håller i spakarna. Där är vi helt eniga. Det jag menar på är att FMs folkstöd idag är lägre än någonsin förr och det ligger i allas intresse att förmedla en så professionell image som möjligt utåt. Sånt här är relativt okomplicerade och harmlösa saker som ändå kan ge ganska lättgreppbart eko i media. Jag kan riktigt se hur Aftonbladets reporter gnuggade händerna när den här nyheten ramlade ner på skrivbordet, det är ju väldigt tacksamt att skriva om "skandaler" i FM och det slänger mer bensin på elden i opinionen mot verksamheten.

Det betyder inte att jag personligen inte förstår befälen i fråga, dessutom tycker jag att det är ganska roligt, men det gäller att tänka på vilka som är det egentliga hotet mot FM idag, det råkar tyvärr vara det egna svenska folket.

Kort sagt håller jag med dig helt och fullt, men jag ser även en annan dimension av problemet som jag redovisade ovan, och det ser jag speciellt i valtider som ganska allvarligt.