weekendwarrior 78 Posted September 10, 2010 Author Report Share Posted September 10, 2010 (edited) De icke-standard band som finns på bilderna på 90-prototyperna du länkade till verkar vara DIEHL-band. Jag skulle tro att de är samma som nummer tre från vänster: (Notera snökryssen) Nummer fyra är förresten det band tyskarna använder istället för originalbanden på deras M113. Nummer två verkar vara standardbanden på Leopard 2. Jag kan förstå fördelarna med mindre bandplattor och tätare mellan länkarna, banden blir ju mer följsamma och smidigare. Men jag är tveksam till fältmässigheten i band som har så mycket delar. Varje länk är också en punkt för slitage så dessa borde kräva mer underhåll och tätare byten av delar. Edited September 10, 2010 by weekendwarrior Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted September 10, 2010 Report Share Posted September 10, 2010 Aha! Påminner om (i konstruktion, ej utséende) fler av de bandtyper som fanns på Shermanvagnarna där drivkransens kuggar går på bandets utsida och griper om den där mellanbiten/länken som håller ihop bandplattorna. Är jag ute och cyklar? Japp, en del Shermanband var också doublepin med ändstycken (en sorts ändstycken dessutom försedda med "duckbills" för förbättrad bärighet.) likt leopardbanden. Eftersom anliggningsytorna mellan drivkrans och band också är en slitagepunkt är det kanske en bra idé att kunna byta ut bara kontaktytorna, vilket ju går alldeles utmärkt på den här typen av band. På så sätt behöver man ju inte byta hela bandet. Om nu detta är "så man gör" vet jag faktiskt inte. /E Jodå, man kollar ändförbindningsstycken med en tolk för att kontrollera slitaget. Quote Link to post Share on other sites
Erik_G 213 Posted September 10, 2010 Report Share Posted September 10, 2010 Jag kan förstå fördelarna med mindre bandplattor och tätare mellan länkarna, banden blir ju mer följsamma och smidigare. Men jag är tveksam till fältmässigheten i band som har så mycket delar. Varje länk är också en punkt för slitage så dessa borde kräva mer underhåll och tätare byten av delar. Ett följsammare och smidigare band borde å andra sidan inte slitas lika hårt, vilket borde kunna leda till mindre behov av byten av band och kuggkrans. Har du ett band som är så pass moduluppbyggt som ett DIEHL-band borde fältmässigheten vara väldigt bra, med tanke på att komponenterna är så pass väl standardiserade. Motsatsen torde vara t.ex ett band till en Tiger. Där har du en bandlänk som måste monteras, inte bara åt rätt håll i färdriktningen, utan även på rätt sida, eftersom du har separata vänster och högerband på den. Kopplat till det faktum att omlottbärhjulen innebar att du fick ta bort upp till 24 bärhjul för att komma åt ett av de inre hjulen indikerar att Tigern inte var direkt en stridsvagnsmekanikers dröm, såvida han inte var en arbetsnarkoman med tendenser till självplågeri. Jodå, man kollar ändförbindningsstycken med en tolk för att kontrollera slitaget. Med tanke på hur 121/122ans band är uppbyggt så borde själva bandlänken hålla relativt länge, eftersom alla slitdetaljer är utbytbara. Hur ofta byter man ett helt band till en 121/122 kontra en vagn med mer konventionella band? /E Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted September 10, 2010 Author Report Share Posted September 10, 2010 Någon som har en förklaring på detta: M2: Track Center guide, single pin, steel with detachable rubber pad Shoes/track Left side: 84 Right side: 82 Varför olika antal höger och vänster sida? Quote Link to post Share on other sites
Erik_G 213 Posted September 10, 2010 Report Share Posted September 10, 2010 Någon som har en förklaring på detta: M2: Track Center guide, single pin, steel with detachable rubber pad Shoes/track Left side: 84 Right side: 82 Varför olika antal höger och vänster sida? Kan bero på att bärhjulen är förskjutna något i längsled på ena sidan jämfört med andra sidan eftersom torsionsstavarna upptar hela vagnens bredd. Detta ger höger och vänster sida lite olika geometri, och det kan ju påverka omkretsen. Men å andra sidan har de flesta moderna stridsfordon samma typ av arrangemang, och de brukar ju ha lika många länkar på bägge sidor. /E Quote Link to post Share on other sites
Battler 0 Posted September 12, 2010 Report Share Posted September 12, 2010 Hur länge (km) håller prylarna i ett bandaggregat (bärhjul, drivhjul, vändhjul och detaljer i banden) ? Quote Link to post Share on other sites
speculatores 130 Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 (edited) Har någon koll på någon formel för rullmotstånd för band fordon ? edit, förtydligande Hur stort är motståndet som bandvagnsmotorn behöver övervinna för att tex förflytta sig i 30km/h över en nyplöjd åker. Edited September 16, 2010 by speculatores Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Man tar lite drygt fordonets vikt i ton i diameter på trädet (i centimeter) du rullar över. Quote Link to post Share on other sites
EKPJ 0 Posted December 21, 2010 Report Share Posted December 21, 2010 i afghanistan såg jag att på vissa av norrmännens cv90 hade dom gummiband. alltså inte alls som de vanliga med pads. för/nackdelar? Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted October 1, 2011 Author Report Share Posted October 1, 2011 Ingen som har några uppgifter för strv 122, strf 90 eller PBV 302 som svar på Battlers fråga i inlägg #36? Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted July 19, 2012 Author Report Share Posted July 19, 2012 (edited) Info och bilder om band till PBV 302 från UDES 08 på Facebook: M70-bandet finns i tre olika utföranden. M70 - Grundutförande M70A - Senare utförande med olika förbättringar och förstärkningar för ökad livslängd. Finns i olika varianter A1 och A2 med märkning enligt bilden. Det kan även förekomma bandplattor med tillägget R vilket betyder att bandplattan är renoverad. OBS! Bandplattor av typ M70 och M70A får inte sammanblandas i samma band. Ett nytt band av M113-modell har 69 bandplattor medan ett nytt band M70-modell har 96 bandplattor. Då bandplattorna är olika långa måste drivhjulen ha olika många tänder. Ett M113 har 11 tänder medan ett M70 har 15 tänder. Båda banden är 380 mm breda. Delningen (avståndet mellan bandbultarna) är för M113 152,4 mm och för M70 110 mm. Edit: Vet inte hur man lägger upp bilder så det blev en länk istället. Edited July 19, 2012 by The Swede Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted July 20, 2012 Report Share Posted July 20, 2012 Aha! Påminner om (i konstruktion, ej utséende) fler av de bandtyper som fanns på Shermanvagnarna där drivkransens kuggar går på bandets utsida och griper om den där mellanbiten/länken som håller ihop bandplattorna. Är jag ute och cyklar? Japp, en del Shermanband var också doublepin med ändstycken (en sorts ändstycken dessutom försedda med "duckbills" för förbättrad bärighet.) likt leopardbanden. Eftersom anliggningsytorna mellan drivkrans och band också är en slitagepunkt är det kanske en bra idé att kunna byta ut bara kontaktytorna, vilket ju går alldeles utmärkt på den här typen av band. På så sätt behöver man ju inte byta hela bandet. Om nu detta är "så man gör" vet jag faktiskt inte. /E Det är precis så man gör. Ett litet utdrag ur Beskrivning del 1. Bandaggregat med DIEHL-band. Ikv 91 Bgbv 82 Brobv 941 Kontroll av förbindningsstyckets förslitning.Kontrollera förslitningen med mall. När spelet mellan mall och förbindningsstycken är 0 (noll) skall bandet vändas på plats så att rotationsriktningen blir omvänd. När förbindningsstyckena slitits ner till max förslitning från båda håll skall samtliga förbindningsstycken kasseras och ersättas med nya. Kontroll av bandtungans förslitning. Om bandtungorna når max förslitning tidigare än max förslitning av drivhjulskransar och förbindningsstycken kasseras banden. Kontroll av drivhjulskransarnas förslitning. Två av tänderna på varje drivhjulskrans har fyra hål som utgör markering för max förslitning. När tänderna slitits ner på ena sidan till hålen skall höger och vänster drivhjul byta plats. Då skall även bandet vändas på plats för att motverka bågslitage på bandet. När även andra sidan nått gränsen för max förslitning skall drivhjulskransarna bytas och bandet vändas åter igen. The Swede Quote Link to post Share on other sites
Erik_G 213 Posted July 20, 2012 Report Share Posted July 20, 2012 Oj, en banddiskussion jag glömt att jag varit delaktig i. Ibland förvånar jag mig själv över de faktaspäckade inlägg jag skrivit för flera år sedan. Efter att ha hamrat lite på ett M70-band har jag förståelse för varför man valde att göra kragen runt bandbulten tjockare mot marken.. /E Quote Link to post Share on other sites
martinator 71 Posted July 20, 2012 Report Share Posted July 20, 2012 Drivhjulskransens slitage är ju precis samma som kan uppkommer på matarhjulen och framkastarhjulet på en 35 mm bioprojektor om man har fel spänning på filmen... Inte så konstigt när man tänker på att filmen kan liknas vid ett band. Lite kul är det ändå /m Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted July 20, 2012 Report Share Posted July 20, 2012 Har inte strv 121/122 Diehl-band? Vi tolkade aldrig bandtungor på de banden och det var inte något snack om att vända band, däremot bytte vi ändförbindningsstycken och vände på drivkransar Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted July 20, 2012 Report Share Posted July 20, 2012 Då har jag konsulterat skriften och hör här på gospeln enligt stridsvagn 122: Bandtungor. Mät bandtungan med bandtolk. Nötningsgränsen är nådd när bandtolken kan föras på en av bandtungans sidor på det tunnaste stället, mellan 4 och 5 cm från ovansidan. Drivhjulskransar. 1. Kontrollera slitaget på drivhjulskransarna. De inre drivhjulskransarna når oftast nötningsgränsen först, kontrollera därför särskilt noga där. 2. Om en drivhjulskrans nått nötningsgränsen för byte, skall båda drivhjulskransarna bytas. Änd- och mittförbindningsstycken. 1. Kontrollera slitage på ändförbindningsstyckena. 2. Då slitagegränsen är nådd byts ändförbindningsstyckena parvis. 3. Byts alla ändförbindningsstycken skall drivkransen vändas, om den redan blivit vänd skall den bytas. The Swede Quote Link to post Share on other sites
weekendwarrior 78 Posted July 20, 2012 Author Report Share Posted July 20, 2012 En fråga till er med erfarenhet av militära bandfordon: Vissa individer av militära bandfordon (med metallband) har ett mer påtagligt smattrande/slattrande ljud i bandaggregatet än andra och det har inte med varken underlag eller bandtyp att göra (i alla fall inte på PBV 302 som är det bandfordon jag mest sett/hört rulla live). Är det någon som vet vad det är för ljud jag menar? Vad kommer det ifrån? Hur kommer det sig att nivån på det ljudet är individuellt, är det slitagenivå i bandstället, bandspänning eller liknande? Quote Link to post Share on other sites
carlsson 0 Posted July 21, 2012 Report Share Posted July 21, 2012 En fråga. Jag gjorde lumpen -04 på p10, körde pbv 302 med m70 banden. Vad jag minns hade vi aldrig snökryssen, dock hade vi "piggar" man slog i med ett visst bandplatte avstånd. Används inte dem normalt, räcker snökryssen? Minns en bit in i vintern att vi fick piggarna och vilket grymt fäste man fick... / Carlsson Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted July 21, 2012 Report Share Posted July 21, 2012 Finns inga snökryss till M70 utan man använder brodd som man slår in i bandplattorna. Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted July 22, 2012 Report Share Posted July 22, 2012 The Swede. Det där är faktiskt nyheter. Jag hittade min i-bok för strv 121 och det som står om bandtungorna är att man skall kontrollera att de inte är för slitna. Vår tolk såg lite annorlunda ut än den där också. Quote Link to post Share on other sites
The Swede 54 Posted July 22, 2012 Report Share Posted July 22, 2012 I-boken för strv 121 är ju inte lika detaljerad som för strv 122 (2 pärmar istället för 3) Nu har jag iofs bara en remissutgåva från 1995. Vad har du för årgång på din I-bok? Quote Link to post Share on other sites
Rickard N 65 Posted July 22, 2012 Report Share Posted July 22, 2012 Min är en remissutgåva från 1997-03-20, och den är också två böcker. Jag har som sagt inga minnen av tolkning av bandtungor och jag har blivit utsatt för tekniker från minst två men jag tror det kan ha varit tre regementen också så jag tror att lokala olater inte har spelat in Quote Link to post Share on other sites
lebos 0 Posted September 2, 2014 Report Share Posted September 2, 2014 Någon som vet vad i herrans namn det är som håller kvar bandbultarna i de gummilagrade banden tillhörande Pbv401 (MT-LB)? De verkar ju vara varken gängade eller nitade... Känns otroligt att det skulle vara ren friktion... Quote Link to post Share on other sites
lebos 0 Posted September 9, 2014 Report Share Posted September 9, 2014 Svarar härmed på min egen fråga. (eftersom jag inte kan ändra tidigare inlägg) Enl. en fd utbildare på pbv401 som jag har fått tag i så sitter de gummilagrade bandbultarna enbart med friktion. Dock är denna friktion så pass rejäl att det kan hända att gummit tar eld vid demontering. (!) Quote Link to post Share on other sites
martinator 71 Posted September 9, 2014 Report Share Posted September 9, 2014 Svarar härmed på min egen fråga. (eftersom jag inte kan ändra tidigare inlägg) Enl. en fd utbildare på pbv401 som jag har fått tag i så sitter de gummilagrade bandbultarna enbart med friktion. Dock är denna friktion så pass rejäl att det kan hända att gummit tar eld vid demontering. (!) Fungerar väl som med vilken bussining som helst, de trycks i med hydraulpress och sitter säkert som själve fan. / Quote Link to post Share on other sites
lebos 0 Posted November 13, 2014 Report Share Posted November 13, 2014 Svarar härmed på min egen fråga. (eftersom jag inte kan ändra tidigare inlägg) Enl. en fd utbildare på pbv401 som jag har fått tag i så sitter de gummilagrade bandbultarna enbart med friktion. Dock är denna friktion så pass rejäl att det kan hända att gummit tar eld vid demontering. (!) Fungerar väl som med vilken bussining som helst, de trycks i med hydraulpress och sitter säkert som själve fan. / Ja, så länge bandbulten inte vrider sig inne i bussningen borde det ju vara likvärdigt. Som jag fattar det är gummit i MT-LBns fall gjutet på/kring bandbulten. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.