Jump to content

HMS Ägir

Perman

Recommended Posts

Minröjningstendern och katamaranen HMS Ägir är just nu på väg norrut i Kalmarsund efter att ha lämnat Karlskrona vid tiotiden i förmiddags. Enligt wikipedia så är hon utrangerad. Drivs hon civilt nu alltså?

HMS Ägir i marinbasen i Karlskrona

marinetraffic.com har ett foto på henne som uppenbarligen är taget i marinbasen i Karlskrona den 14 augusti i år. Hon verkar ju i bra skick för att vara utrangerad. ;-)

Bakom Ägir skymtar ett kantigt grått fartyg. Kan det vara en annan katamaran, nämligen HMS Smyge? Hon är väl bara ett tomt skrov nu tror jag.

/Per

Edited by Perman

Sist jag hörde mig för användes HMS Smyge som övningsobjekt för brandsläckning, jag tror inte att jag såg henne i vattnet i Kkna senast jag var där. Men å andra sidan är det svårt att förklara vilket skrov som ligger vid kajen då...

//Ormtunga

Allt på wikipedia är dock inte sant, om man tittar på ett annat ställe på wikipedia länk så står det att hon är operativ, dock ej som trängfartyg utan som specialfartyg. Jag vet att så sent som i juni så var hon operativ i Karlskrona, är dock lite osäker på vad hon sysslar med. Har fått för mig att det är en "sambandsbåt" där man testar olika lösningar samt bedriver utb. Detta är dock bara ett rykte jag hört och absolut ingen sanning.

Angående Smyge så får man inte glömma att hon även används för sjukvårdsutbildning. Vet inte hur många bårar jag dragit upp och ner i de lejdarna.

Allt på wikipedia är dock inte sant, om man tittar på ett annat ställe på wikipedia länk så står det att hon är operativ, dock ej som trängfartyg utan som specialfartyg. Jag vet att så sent som i juni så var hon operativ i Karlskrona, är dock lite osäker på vad hon sysslar med. Har fått för mig att det är en "sambandsbåt" där man testar olika lösningar samt bedriver utb. Detta är dock bara ett rykte jag hört och absolut ingen sanning.

"Specialfartyg" för test och utbildning var det det hon var från början?