Vamtiin Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 (edited) 1. Jag är uschel på att rita, speciellt i paint, hav överseende! :P 2. Önskar hjälp med det här, vi är en förening som överväger att köpa in ett gammalt 20-tält, men den kamin (?) som medföljer är väldigt speciell... Kan i det närmaste beskrivas som en lastbilsturbo. Har ingen bild på den, men jag gjorde mitt bästa i paint :P Är det här en kamin, eller ett hemmabygge? Har någon sett något liknande? Kan försöka förklara min fina bild. Det stora runda åbäket skall förställa kaminen, en 40-50 cm hög, oklart vilken diameter den har, 30 till 60 cm möjligen. Strecket i mitten visar på att man kan sära den på så vis, men, givetvis, inte när man slagit upp tältet. I nederkant är det ett kort rör som går ner i backen, och det långa går upp till tältduken. Bredvid kaminröret är det en liten jävel som sticker upp sådär, men man kan t.ex. inte fippla ned vedträn i den. Frågor kan jag försöka svara på, men har som sagt inte möjlighet att fixa bilder tyvärr. Edited September 5, 2010 by Vamtiin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 I gamla Sold Mtrl G fanns det bilder på tre eller fyra olika sorters kaminer till Tält 12 och 20. De jag använt är dels "den vanliga", men även en annan variant som påminner om det du ritade. Då är det en cyklon i botten av kaminröret och den delen där man eldar sitter på röret som sticker ut på sidan. Den delen ser ut ungefär som en grill fast man lägger veden på gallret och den är av gjutjärn eller liknande. Den är inte alls kul att dra i pulka, särskilt inte flera kaminer i samma pulka. Lockets tyngd gör det heller inte lätt att på något tyst och smidigt sätt lägga in vedträn i den. Vatten värms ovanpå locket så innan man lägger i ett nytt vedträ måste man flytta på alla kärl. Visst fungerade det, men jag förstår ju varför modellen är ovanlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Söderström Posted September 6, 2010 Report Share Posted September 6, 2010 http://www.ce.chalmers.se/~hener/private/kamin.jpg Förmodar att det är en sån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vamtiin Posted September 6, 2010 Author Report Share Posted September 6, 2010 http://www.ce.chalmers.se/~hener/private/kamin.jpg Förmodar att det är en sån. Precis en sån är det! Dock saknas den där gjutjärnsaken 106 pratar om, så den går inte att elda i. Då vet jag att det var en riktig kamin, perfekt Blir till att svetsa ihop en egen kamin som är bättre än det där åbäket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted September 7, 2010 Report Share Posted September 7, 2010 http://www.ce.chalmers.se/~hener/private/kamin.jpg Förmodar att det är en sån. Precis en sån är det! Dock saknas den där gjutjärnsaken 106 pratar om, så den går inte att elda i. Då vet jag att det var en riktig kamin, perfekt Blir till att svetsa ihop en egen kamin som är bättre än det där åbäket. Det är en tältspis m/44 som avses. (Se även Den stora tälttråden, post #54.) Ett nytt galler kan provisoriskt tillverkas av tältpinnar och kraftigare ståltråd. En mer permanent lösning kan vara att kapa till en överbliven fotskrapa. Denna kaminmodell borde vara den enklaste att konvertera till gasol- eller dieseldrift då kaminlådan hänger på skorstensröret/cyklonen. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts