Jump to content

Bemanningsföretag inom försvaret?

Recommended Posts

Nyfiken på vad det är som hindrar detta från att vara praktiskt genomförbart!

Är det inte lagligt?

Är det för krångligt byråkratiskt?

Finns det en politiskt rädsla?

Jag vet ju att det finns personer som jobbar som konsulter åt försvaret inom olika områden. Personal, IT, men även som skjutinstruktörer.

Vad jag aldrig har hört talas om är att någon hyrt ut sig själv via sitt eget företag till utlandsstyrkan.

Vad är haken? Nu vill jag inte ha en massa snack om att då blir vi ju som USA och deras militär med fd Blackwater osv... Utan jag menar att man löser uppgifterna inom ramen för FM. Inte att bolaget tar ansvar för område X med allt vad det innebär.

Alt 1. Ett gäng CV90 mekaniker går ihop, bildar ett bolag och erbjuder utlandsstyrkan följande deal: Vi ordnar personal till 4 FS-missioner, ni slipper allt vad rekrytering heter.

Alt 2. Vi är ett gäng kirurger som täcker upp den tjänsten på 4 FS-missioner, ni slipper ordna med rekryteringen.

Alt 3. Vi är ett gäng prickskyttar som täcker upp för tjänsterna under 4 missioner.

Alt 1 - Inte så politiskt känsligt, men kanske så lätt att få tag i folk att det inte blir värt besväret för FM?

Alt 2 - Röda kors märkta, ej stridande. FM slipper slitet med att hitta folk, slipper vakanser vilket det ofta är annars. Mindre politiskt känsligt?

Alt 3 - Mumma för kvällstidningarna! FM vågar inte ta risken - "Privat prickskytt skjuter ihjäl oskyldiga barn" osv osv...

Skulle alternativet fungera att FM under ex IA10 anställer CV90 mekanikerna genom deras bolag, men blir det tal om insats så bryts kontraktet och de går in i utlandsstyrkan som vanligt.

Skulle det gå in under lagen om offentlig upphandling? Dvs får soldat A jobbet så kan soldat B överklaga eftersom han anser sig bättre - resultatet blir rättsliga instanser och långbänk - klart beslut till IA15...