Jump to content

Bemanningsföretag inom försvaret?


Recommended Posts

Nyfiken på vad det är som hindrar detta från att vara praktiskt genomförbart!

Är det inte lagligt?

Är det för krångligt byråkratiskt?

Finns det en politiskt rädsla?

 

Jag vet ju att det finns personer som jobbar som konsulter åt försvaret inom olika områden. Personal, IT, men även som skjutinstruktörer.

Vad jag aldrig har hört talas om är att någon hyrt ut sig själv via sitt eget företag till utlandsstyrkan.

Vad är haken? Nu vill jag inte ha en massa snack om att då blir vi ju som USA och deras militär med fd Blackwater osv... Utan jag menar att man löser uppgifterna inom ramen för FM. Inte att bolaget tar ansvar för område X med allt vad det innebär.

 

Alt 1. Ett gäng CV90 mekaniker går ihop, bildar ett bolag och erbjuder utlandsstyrkan följande deal: Vi ordnar personal till 4 FS-missioner, ni slipper allt vad rekrytering heter.

Alt 2. Vi är ett gäng kirurger som täcker upp den tjänsten på 4 FS-missioner, ni slipper ordna med rekryteringen.

Alt 3. Vi är ett gäng prickskyttar som täcker upp för tjänsterna under 4 missioner.

 

Alt 1 - Inte så politiskt känsligt, men kanske så lätt att få tag i folk att det inte blir värt besväret för FM?

Alt 2 - Röda kors märkta, ej stridande. FM slipper slitet med att hitta folk, slipper vakanser vilket det ofta är annars. Mindre politiskt känsligt?

Alt 3 - Mumma för kvällstidningarna! FM vågar inte ta risken - "Privat prickskytt skjuter ihjäl oskyldiga barn" osv osv...

 

Skulle alternativet fungera att FM under ex IA10 anställer CV90 mekanikerna genom deras bolag, men blir det tal om insats så bryts kontraktet och de går in i utlandsstyrkan som vanligt.

 

Skulle det gå in under lagen om offentlig upphandling? Dvs får soldat A jobbet så kan soldat B överklaga eftersom han anser sig bättre - resultatet blir rättsliga instanser och långbänk - klart beslut till IA15...

Går det i så fall komma ifrån att det blir en budgivning om tjänsterna, vem som tar det för lägst ersättning. Soldat A behöver arbetserfarenheten och anställer sig själv med 1000kr/månad. Naturligtvis en ekonomisk besparing för FM på kort sikt.

 

Tacksam för svar och åsikter både om nutid och framtid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Men hur tänker du när du säger FS-missioner? Det är kommer vara förband som åker i framtiden, inte något som kallas för utlandsstyrkan. Det rekryteras folk till förband i fortsättningen, inte missioner.

Link to comment
Share on other sites

Är så naiv så jag tänker som verkligheten ÄR inte som det sägs att den skall se ut...

Specialfunktioner kommer även fortsättningsvis att besättas av civil personal till stor del.

Legaladvisor, läkare/sköterskor, kylmek, kock osv är kanske inte de tjänster som de flesta förband rekryterar?

 

Ex. FS 22 sätts upp av K3. En kompis där har berättat att de skall ha 1-2 syrror på K3 under NBG på LBB. Resterande personal inom sjukvård? Hur tänkte du att de skall komma till?

Jag tvivlar starkt på att K3 kommer att anställa:

10 ambulanssköterskor till MMT(Det skall vara 2/vagn)

2 Sköterskor till Role1

3 Sköterskor till FRC + 3 leaveavlösare

1 Narkosläkare till FRC + leavavlösare

1-2 kirurger till FRC + leaveavlösare

1 MO till Role 1

1-2 SMO (troligt att de delar tjänsten)

1 läkare OMLT

1-3 Sköterskor till OMLT

 

Summa:

16-18 ordinarie sköterskor förutom leavavlösare

5-7 läkare förutom leavavlösare

 

Så tänker jag när jag säger FS-missioner.

Hur tänker du??

Link to comment
Share on other sites

På ett område som jag känner till så är det tvärstopp för den typen av lösningar, nämligen för akademiska lärare. Universitetet tar in gästföreläsare som individer. Många vill fakturera från sina bolag, och ibland accepteras det motvilligt. Om det gäller en person som ska ha med examinationen att göra är det däremot fullständig tvärnit utan något som helst förhandlingsutrymme: du anställs av universitetet som individ eller inte alls, i alla fall där jag jobbar är det solklart att man hellre avstår från att ge en viss utbildning än låter ett företag hantera betygssättningen. Det går att jobba huvudsakligen på ett konsultföretag och vara timanställd på universitetet, men man viker inte från principen att i din roll som examinator är du anställd av universitetet.

 

Min personliga uppfattning är att så ska det vara: det är universitetet, representerat av en person som är direkt anställd av universitetet, som utövar myndighetsansvaret. Jag kan inte se att man kan delegera ett sådant ansvar till ett företag. Jag tycker det finns en viss likhet med försvaret: att som representant för Försvarsmakten skjuta ihjäl någon är ju myndighetsutövande med större allvar än att underkänna någon på en tenta. Vad gäller läkare kanske det är annorlunda, eftersom de har ett personligt ansvar för medicinska åtgärder genom sin legitimation, men även läkare kan ju hamna i situationer att de måste göra något som bygger på försvarsmaktens myndighetsansvar.

 

En annan fråga är ju arbetsgivaransvaret: Om konsulten blir skadad med livslångt handikapp. är det då Försvarmakten eller konsultföretaget som har rehabiliteringsansvaret? Det borde ju vara konsultföretaget, och med det synsättet kanske man är intresserad från försvarets sida.

Link to comment
Share on other sites

Att man som enskild firma (motsv.) skulle kunna erbjuda ”skyttesoldatsförmåga” tror jag inte på (åtminstone inte under överskådlig tid i Sverige). Däremot tror jag det i framtiden blir vanligare att försvaret hyr/leasar enskilda och väl avgränsade förmågor som inte har med direkt strid att göra, t.ex. bevakning av camper, transporthelikoptrar, osv. Redan idag har tvätt och mat-funktionen rationaliserats och bemannas av civila/lokalanställda.

 

Detta är redan en möjlighet om man ser till hela förmågor än enskilda soldater. FM erbjöds i våras av ett svenskt företag tjänsten/förmågan ”UAV”, men tackade nej. (Vilket fördröjt tillgången på UAV avsevärt…) Samma koncept med UAV:er har av ett annat företag använts i Afghanistan av det Nederländska försvaret som i praktiken köpt tjänsten ”bilder/spaningsunderlag 24/7”, drift och underhåll av UAV:er har företaget stått för.

Link to comment
Share on other sites

Detta är redan en möjlighet om man ser till hela förmågor än enskilda soldater. FM erbjöds i våras av ett svenskt företag tjänsten/förmågan UAV, men tackade nej. (Vilket fördröjt tillgången på UAV avsevärt…) Samma koncept med UAV:er har av ett annat företag använts i Afghanistan av det Nederländska försvaret som i praktiken köpt tjänsten bilder/spaningsunderlag 24/7, drift och underhåll av UAV:er har företaget stått för.

 

Köptes tjänsten av enbart Holländarna eller var det fler nationer inblandade?

I Kosovo så fanns det ett dank-amerikanskt företag som erbjöd "Airscan" men detta betalades väl av KFOR och inte av enstaka nationer (förrutom USA som hade ett eget litet kontrakt).

 

Eftersom Rune stoltserar med Geocellens vapen så kanske du har funderat på att köpa en egen skrivare och erbjuda dina tjänster till ett bra pris?

 

 

I övrigt så liter jag inte på de glada förrådsmän från Manpower som man kan hitta på LG, jag kunde få en M/90 L utan att visa papper eller behöva kvitto men ett par skosnöre gick inte. Han påstod att hans chef hade sagt att han inte fick dela ut skosnöre och visade sedan stolt upp att det stod Manpower på hans byxa medan jag tog min nya uniform och gick.

Edited by Gåsapåg
Link to comment
Share on other sites

Detta är redan en möjlighet om man ser till hela förmågor än enskilda soldater. FM erbjöds i våras av ett svenskt företag tjänsten/förmågan ”UAV”, men tackade nej. (Vilket fördröjt tillgången på UAV avsevärt…) Samma koncept med UAV:er har av ett annat företag använts i Afghanistan av det Nederländska försvaret som i praktiken köpt tjänsten ”bilder/spaningsunderlag 24/7”, drift och underhåll av UAV:er har företaget stått för.

 

Eftersom Rune stoltserar med Geocellens vapen så kanske du har funderat på att köpa en egen skrivare och erbjuda dina tjänster till ett bra pris?

 

Enskilda soldater/operatörer kommer troligtvis inte enkelt att kunna konkurrera ut befintliga enheter. Eftersom det idag finns ett geoförband att skicka så är affärsidén med egen skrivare inte särskilt lysande. Om/när FM får brist på geooperatörer (och det verkligen finns ett stort behov av dem), kommer företag att erbjuda den tjänsten. Givetvis handlar detta om kortsiktiga lösningar, jfr. de transportfartyg och de transportflygplan som frekvent används.

 

Men för att svara på din fråga: till rätt pris kan jag finnas var som helst i världen och printra kartor! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är lär vara fler än geooperatörerna som vill ha pengar, vilket kanske inte FM riktigt kommer ha råd med när de nu ska sätta upp alla förband som ska turnera runt.

Skulle även tro att FM kan få lite problem om man skulle börja köpa in diverse tjänster/befattningar med tanke på diverse upphandlingslagar så kan man väl hoppas på att det inte är lika regler för att hyra in sjuksköterska eller en underrättelseassistent.

Annars så kanske man ska hålla sig till att köpa tjänster som har med mat och tvätt att göra.

Link to comment
Share on other sites

På ett område som jag känner till så är det tvärstopp för den typen av lösningar, nämligen för akademiska lärare. Universitetet tar in gästföreläsare som individer. Många vill fakturera från sina bolag, och ibland accepteras det motvilligt. Om det gäller en person som ska ha med examinationen att göra är det däremot fullständig tvärnit utan något som helst förhandlingsutrymme: du anställs av universitetet som individ eller inte alls, i alla fall där jag jobbar är det solklart att man hellre avstår från att ge en viss utbildning än låter ett företag hantera betygssättningen. Det går att jobba huvudsakligen på ett konsultföretag och vara timanställd på universitetet, men man viker inte från principen att i din roll som examinator är du anställd av universitetet.

Det beror på att Högskoleförordningen säger att det är myndighetsutövning att utfärda examina och att sätta betyg och myndighetsutövning skall utföras av statstjänstemän och därmed basta. Det är samma sak som för poliser och domare. Jag kan föreställa mig att fredsbevarande (eller fredsframtvingande) uppgifter i främmande land är myndighetsutövning i lika hög grad. Det är ju trots allt Sveriges utrikespolitik.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger svensk lagstiftning om utlandskommenderingar inom arbetet för civilpersoner, om det finns en konkret, och jämfört med samma yrkesutövning utövad i Sverige markant högre, risk för att de blir dödade i tjänsten? Dvs kan Manpower kommendera folk till tvätt och städtjänst i Afghanistan, om Terry Taliban och hans 500 vänner en gång i veckan stormar campen där arbetet ska utföras med allt de har, och resten av veckan fördriver tiden med att då och då lobba granatkastargranater mot campen? Kan Arbetsförmedlingen tvinga någon att ta ett sådant arbete med hot om indragen A-kassa om personen nekar, och i synnerhet då om tjänsten är begränsad till någon månads tid så den inte är fast och löpande?

Link to comment
Share on other sites

En annan aspekt i frågan är väl hur det blir ur fiendens synvinkel.

Det är ju inte bara stridande trupp som är legitima mål i ett krig, stödfunktioner som exempelvis logistik (inklusive transport och tillagning av mat) har ju inget folkrättsligt skydd i sig, till skillnad från t ex sjukvårdsresurser och fältpräster.

Tänk hypotetiskt att vi flyttar Livgardet till något insatsområde (eller att det blir krig/ofred här), då skulle ju både personalen i matsalen och i motståndsnästet (a.k.a. förrådet) vara legitima mål för fientliga kombattanter. Detta trots att denna personal knappast hade tänkt sig att hamna i strid....

Link to comment
Share on other sites

Kan Arbetsförmedlingen tvinga någon att ta ett sådant arbete med hot om indragen A-kassa om personen nekar, och i synnerhet då om tjänsten är begränsad till någon månads tid så den inte är fast och löpande?

Arbetsförmedlingen kan bara tvinga någon att söka jobb inom Sverige.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Är så naiv så jag tänker som verkligheten ÄR inte som det sägs att den skall se ut...

Specialfunktioner kommer även fortsättningsvis att besättas av civil personal till stor del.

Legaladvisor, läkare/sköterskor, kylmek, kock osv är kanske inte de tjänster som de flesta förband rekryterar?

 

Ex. FS 22 sätts upp av K3. En kompis där har berättat att de skall ha 1-2 syrror på K3 under NBG på LBB. Resterande personal inom sjukvård? Hur tänkte du att de skall komma till?

Jag tvivlar starkt på att K3 kommer att anställa:

10 ambulanssköterskor till MMT(Det skall vara 2/vagn)

2 Sköterskor till Role1

3 Sköterskor till FRC + 3 leaveavlösare

1 Narkosläkare till FRC + leavavlösare

1-2 kirurger till FRC + leaveavlösare

1 MO till Role 1

1-2 SMO (troligt att de delar tjänsten)

1 läkare OMLT

1-3 Sköterskor till OMLT

 

Summa:

16-18 ordinarie sköterskor förutom leavavlösare

5-7 läkare förutom leavavlösare

 

Så tänker jag när jag säger FS-missioner.

Hur tänker du??

 

..vad jag tänker? hurså? Jag frågade bara.

..men okej, "jag tänker" att man kanske inte ska vara naiv i denna frågan.

Link to comment
Share on other sites

Arbetsförmedlingen kan bara tvinga någon att söka jobb inom Sverige.

 

Misstänkte att det fanns någon sådan regel, men exakt vad innebär "jobb i Sverige"? Jag antar exempelvis att Arbetsförmedlingen kan tvinga någon att ta ett jobb som kräver/medför en dags tjänsteresa till Norge i månaden, så var går gränsen om man drar den mot att företaget är registrerat osv i Sverige och personen är anställd här, men jobbet i praktiken utförs utomlands på heltid?

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om det faktiskt fanns lagstöd för det när domen avkunnades 2008. Nu gör det det eftersom lagen ändades i december 2009. Nu får man anvisas arbete "som regeringen eller av regeringen utsedd myndighet bestämmer ska jämställas med arbete i Sverige". Tror inte att man lyckas klämma in arbete i en krigszon som "jämställt med arbete i Sverige".

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt om det faktiskt fanns lagstöd för det när domen avkunnades 2008. Nu gör det det eftersom lagen ändades i december 2009. Nu får man anvisas arbete "som regeringen eller av regeringen utsedd myndighet bestämmer ska jämställas med arbete i Sverige". Tror inte att man lyckas klämma in arbete i en krigszon som "jämställt med arbete i Sverige".

 

Det enda som ligger mellan Sverige och en krigszon är en okänd tidsrymd :Malaj:

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att man lyckas klämma in arbete i en krigszon som "jämställt med arbete i Sverige".

 

Men då uppstår frågan om hur "krigszon" definieras. Är Afghanistan i dag en sådan? När slutade ex-Jugoslavien vara det? Det är ju allmänt väldigt ont om formella krigsförklaringar i dag, vilket öppnar fältet för stora mängder godtycke när det gäller att besluta om exakt hur ofredliga olika konfliktzoner skall betecknas.

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken på vad det är som hindrar detta från att vara praktiskt genomförbart!

Är det inte lagligt?

Är det för krångligt byråkratiskt?

Finns det en politiskt rädsla?

Tog med endast frågorna i citatet. Vad jag tror är det största hindret, byråkratin. I sig inget hinder frågan är mest om man verkligen orkar med det. Upphandla saker är en ordentlig process och det blir aldrig rätt heller. Man ska komma överens, skriva kontrakt. Vad gör man vid avtalsbrott? Blanda in advokater. Sedan kommer ett annat företag som säger sig blivit orättvist behandlat och vill stämma exkreterna ur Försvarsmakten. Eftersom de minsann inte fick vara med i upphandlingen. Detta leder till att stora resurser måste läggas på annat än kärnverksamheten. Främst från Försvarsmaktens sida men även andra myndigheter, konkurrensverket, domstolar eller mer vad det nu kan tänkas vara. De som slutligen blir valda av Försvarsmakten kan vara vilka pellejönsar som helst och inte nödvändigt handla efter eller känna till Försvarsmaktens reglementen. De kanske spiller ut några kubik motorbensin i ett naturvårdsområde och våldför sig på djur. Miljöbalk osv. Detta gör att det är enklare att ta in folk som lär upp försvarets egen personal att utföra uppgiften. Det blir således lättare med ansvarsfrågor och man slipper ha personal ägnad blott för upphandling.

Det är säkert lagligt och någon politisk ovilja finns nog inte heller (skrivande stund). Det går att skriva flera upplagor uppslagsverk om detta. Men om man inte kan köpa in extern drift av matsalar och postgång(?) som F17 provade, som fungerar till adekvat kostnad. Tror jag inte heller lite "värre" saker fungerar heller.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger svensk lagstiftning om utlandskommenderingar inom arbetet för civilpersoner, om det finns en konkret, och jämfört med samma yrkesutövning utövad i Sverige markant högre, risk för att de blir dödade i tjänsten? Dvs kan Manpower kommendera folk till tvätt och städtjänst i Afghanistan, om Terry Taliban och hans 500 vänner en gång i veckan stormar campen där arbetet ska utföras med allt de har, och resten av veckan fördriver tiden med att då och då lobba granatkastargranater mot campen?

 

För det första har arbetsgivaren ett arbetsmiljöansvar som är ganska långtgående. Redan där torde det vara stopp för att skicka ned "Nisse från Manpower", Nisse ska inte löpa markant höger risk att dö pga av anfall på en mission jämfört med vanlig tjänst hemma på tvätteriet i Sverige. Annars skulle nog Nisses fackliga skyddsombud beordra skyddstopp på verksamheten när folk börjar stryka med på tvätteriet i missionsområdet.

 

Kan Arbetsförmedlingen tvinga någon att ta ett sådant arbete med hot om indragen A-kassa om personen nekar, och i synnerhet då om tjänsten är begränsad till någon månads tid så den inte är fast och löpande?

 

Efter vad jag förstått kan man väl inte ens tvinga folk att flytta inom Sverige för att få A-kassa. Vissa verkar ju kunna gå och drälla i decennier utan att få jobb på orter som har sett sitt bäst före datum passera. Att tvinga folk utomlands på missioner för att de ska behålla sin A-kassa tror jag därmed kan uteslutas.

Link to comment
Share on other sites

Efter vad jag förstått kan man väl inte ens tvinga folk att flytta inom Sverige för att få A-kassa.

 

Före 2007 så fanns en regel som sade att man under de första 100 dagarna av sin arbetslöshet hade rätt att enbart söka arbete inom sitt närområde, men nu är man tvungen att direkt söka inom hela landet, om man vill behålla sin ersättning från a-kassan.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill nämna att det i huvudsak inte är Sveriges Rikes Lag reglerar det här entrepenörskapet, utan i huvudsak FNs konvention mot rekryterandet, användandet, finansierandet och utbildandet av legosoldater.

 

" Article 1

For the purposes of the present Convention,

 

1. A mercenary is any person who:

 

(a) Is specially recruited locally or abroad in order to fight in an armed conflict;

 

(b) Is motivated to take part in the hostilities essentially by the desire for private gain and, in fact, is promised, by or on behalf of a party

to the conflict, material compensation substantially in excess of that promised or paid to combatants of similar rank and functions in the armed

forces of that party;

 

© Is neither a national of a party to the conflict nor a resident of territory controlled by a party to the conflict;

 

(d) Is not a member of the armed forces of a party to the conflict; and

 

(e) Has not been sent by a State which is not a party to the conflict on official duty as a member of its armed forces."

 

" Article 5

1. States Parties shall not recruit, use, finance or train mercenaries and shall prohibit such activities in accordance with the provisions of the

present Convention.

 

2. States Parties shall not recruit, use, finance or train mercenaries for the purpose of opposing the legitimate exercise of the inalienable right of

peoples to self-determination, as recognized by international law, and shall take, in conformity with international law, the appropriate measures to

prevent the recruitment, use, financing or training of mercenaries for that purpose.

 

3. They shall make the offences set forth in the present Convention punishable by appropriate penalties which take into account the grave nature

of those offences."

 

Jag tror att det är de viktigaste artiklarna i konventionen och att de ska ge lite ljus över varför Sverige inte anlitar så många PMCs eller dylikt. Att få FNs generalråd och säkerhetsråd mot sig är inte optimalt. Självklart så gäller det ju endast exemplet med prickskyttarna, men de andra exemplen kan även ses som känsliga i frågan.

 

http://www.un.org/documents/ga/res/44/a44r034.htm

Edited by Krauser
Link to comment
Share on other sites

Sverige nyttjar så kallade "contactors", det gör de allra flesta i-länder. Vissa kontraktörer hänger tvätt, andra skyddar objekt med eller utan vapen i hand. Dessa kontraktörer organiseras i firmor (internationellt torde Blackwater/Xe och fd Executive Outcomes vara mest kända/ökända). Vill man veta mer om företagen och deras utveckling kan man med fördel se dokumentären "Shadow Company" som må ha ett par år på nacken men fortfarande är potent. Ett annat sätt är att läsa någon av de contactor-bloggarna som finns på nätet (själv läser jag ofta "Knights of Kandahar", "Free Range International" och "Death Valley Magasine").

 

 

Så: Ja det går (så länge någon anställer ditt ass).

Link to comment
Share on other sites

Sverige nyttjar så kallade "contactors", det gör de allra flesta i-länder. Vissa kontraktörer hänger tvätt, andra skyddar objekt med eller utan vapen i hand. Dessa kontraktörer organiseras i firmor (internationellt torde Blackwater/Xe och fd Executive Outcomes vara mest kända/ökända). Vill man veta mer om företagen och deras utveckling kan man med fördel se dokumentären "Shadow Company" som må ha ett par år på nacken men fortfarande är potent. Ett annat sätt är att läsa någon av de contactor-bloggarna som finns på nätet (själv läser jag ofta "Knights of Kandahar", "Free Range International" och "Death Valley Magasine").

 

En allmänt väl ansedd bok inom området är:

 

Corporate Warriors: The Rise of the Privatized Military Industry

P. W. Singer

 

http://www.amazon.com/Corporate-Warriors-Privatized-Military-Industry/dp/0801474361/

 

Några andra böcker inom området är:

 

Big Boy Rules: America's Mercenaries Fighting in Iraq

Steve Fainaru

 

http://www.amazon.com/Big-Boy-Rules-Americas-Mercenaries/dp/B0027VSZOI/

 

Making a Killing

James Ashcroft

 

http://www.amazon.com/Making-Killing-James-Ashcroft/dp/1852273119/

 

Licensed to Kill: Hired Guns in the War on Terror

Robert Young Pelton (författaren till den utmärkta The World's Most Dangerous Places)

 

http://www.amazon.com/Licensed-Kill-Hired-Guns-Terror/dp/1400097827/

 

För den som vill veta mer om specifikt Blackwater/Xe Services, så finns:

 

Blackwater: The Rise of the World's Most Powerful Mercenary Army

Jeremy Scahill

 

http://www.amazon.com/Blackwater-Powerful-Mercenary-Revised-Updated/dp/156858394X/

 

Master of War: Blackwater USA's Erik Prince and the Business of War

Suzanne Simmons

 

http://www.amazon.com/Master-War-Blackwater-Prince-Business/dp/0061651354/

 

Jag har inte själv läst någon av ovanstående, så jag har ingen egen åsikt om hur bra/dåliga de är.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Ett problem på området är att det är olagligt att i Sverige rekrytera till en beväpnad gruppering som inte är statlig. Olaglig kårverksamhet, heter det visst. Det finns ju säkert sätt att gå runt det men då är det enklare att begagna sig av etablerade utländska företag.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem på området är att det är olagligt att i Sverige rekrytera till en beväpnad gruppering som inte är statlig. Olaglig kårverksamhet, heter det visst. Det finns ju säkert sätt att gå runt det men då är det enklare att begagna sig av etablerade utländska företag.

 

Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

 

Brottsbalken, 18:e kapitlet, 4:e paragrafen

 

Som lekman, så tycker jag att väktarföretag borde falla under "sammanslutning, som [...] med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som [...] polisstyrka", och om de får hålla på med sin verksamhet genom att de med "vederbörligt tillstånd förstärker [...] ordningsmakten", så ser ju lagtexten ovan ut att även kunna erbjuda motsvarande undantag för svenska PMC givet att de med "vederbörligt tillstånd förstärker försvaret".

 

Edit:

 

Om man sedan ser till vilka tjänster ett modernt PMC erbjuder;

 

http://www.triplecanopy.com/triplecanopy/en/services/

 

http://www.xeservices.com/WhatWeDo.aspx

 

så verkar det, åter igen i mina lekmannaögon, rätt troligt ut att de skulle kunna utöva en stor del av sin internutbildning, logistisk, med mera här i Sverige i form av ett civilt säkerhetsföretag som under skydd av "vederbörligt tillstånd förstärker [...] ordningsmakten". Dvs de skulle vara ungefär som Securitas här i Sverige, fast de har ett vidare sortiment av tjänster för utlandet, och eventuellt även bedriver viss specialiserad utbildning utomlands, där det inte kan stöta de känsliga bland svenska hjärtan.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Nyfiken på vad det är som hindrar detta från att vara praktiskt genomförbart!

Är det inte lagligt?

Är det för krångligt byråkratiskt?

Finns det en politiskt rädsla?

 

När jag ser den här tråden på nytt så känner jag: frågan är inte om det är möjligt, frågan är varför skulle man från försvarsmaktens sida vilja göra detta?

 

Om vi inte ska få en Blackwater-debatt på halsen som skulle göra svenska militära utlandsåtaganden politiskt omöjliga så kan ett privatföretag inte ha någon annan roll än som rekryteringskonsulter, så resultatet blir mest att man får betala pengar till en mellanhand. Man kan ju ha åsikten att det är en viktig princip att det privata näringslivet får en del av kakan, men om man inte bryr sig om det, skulle rekryteringen bli så mycket lättare? Finns det fler kirurger och kylmekaniker som skulle vilja åka utomlands om de fick gå via en rekryteringskonsult? Jag föreställer mig att den här typen av ultraspecialiserade bemanningsföretag blir ganska kortlivade, så vad gör man nästa gång man behöver rekrytera, men har gjort sig av med den egna kompetensen och kontaktnätet? Det kanske finns områden där det inte finns något behov av att ha en egen kompetens inom försvarsmakten där detta skulle passa.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem på området är att det är olagligt att i Sverige rekrytera till en beväpnad gruppering som inte är statlig. Olaglig kårverksamhet, heter det visst. Det finns ju säkert sätt att gå runt det men då är det enklare att begagna sig av etablerade utländska företag.

Du menar grupperingar som jägarförbundet eller grupperingar som G4S?

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken på vad det är som hindrar detta från att vara praktiskt genomförbart!

Är det inte lagligt?

Är det för krångligt byråkratiskt?

Finns det en politiskt rädsla?

 

När jag ser den här tråden på nytt så känner jag: frågan är inte om det är möjligt, frågan är varför skulle man från försvarsmaktens sida vilja göra detta?

 

Om vi inte ska få en Blackwater-debatt på halsen som skulle göra svenska militära utlandsåtaganden politiskt omöjliga så kan ett privatföretag inte ha någon annan roll än som rekryteringskonsulter, så resultatet blir mest att man får betala pengar till en mellanhand. Man kan ju ha åsikten att det är en viktig princip att det privata näringslivet får en del av kakan, men om man inte bryr sig om det, skulle rekryteringen bli så mycket lättare? Finns det fler kirurger och kylmekaniker som skulle vilja åka utomlands om de fick gå via en rekryteringskonsult? Jag föreställer mig att den här typen av ultraspecialiserade bemanningsföretag blir ganska kortlivade, så vad gör man nästa gång man behöver rekrytera, men har gjort sig av med den egna kompetensen och kontaktnätet? Det kanske finns områden där det inte finns något behov av att ha en egen kompetens inom försvarsmakten där detta skulle passa.

 

Följande länk Saab får order på obemannat flygsystem fran FMV är ett bra exempel på hur privata företag kan stödja FM i operationsområdet med mer stridsnära verksamhet än att ratta tvättmaskiner och stekhällar. Skall de (Saab-) tekniker som utför underhållet räknas som kombatanter enligt tidigare diskussion? Skall de likställas med t.ex. Blackwaters "barnanmördande legoknektar"? VIdare tror jag inte Saab skulle satsa på detta om det fanns en risk att affären skulle bli kortlivad...

 

FM använder "bemanningsföretag" av samma anledning som privata företag gör det - man behöver kompetensen NU! Ett privat företag är flexiblare att skaka fram personal osv. än vad FM kommer att vara. Är FM smart (vilket var fallet i UAV-affären ovan) säkerställer man kompetensöverföring och ser till att lösningen inte blir permanent (vilket Saab kommer att jobba för...)

 

Om man får spekulera och spinna vidare på Eskils resonemnag och liknelse med den akademiska världen, så tror jag att gränsen var/hur "bemanningsföretag" kan insättas kommer att gå vid "handgriplig och planerad våldsanvändning" (jfr. bestygssättning och myndighetsutövning). Sålunda ligger campvkater i AFG utanför bemanningsföretagen, medan campvakter i t.ex. Kosovo (i den mån det fortfarande finns camper...) är OK.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem på området är att det är olagligt att i Sverige rekrytera till en beväpnad gruppering som inte är statlig. Olaglig kårverksamhet, heter det visst. Det finns ju säkert sätt att gå runt det men då är det enklare att begagna sig av etablerade utländska företag.

Du menar grupperingar som jägarförbundet eller grupperingar som G4S?

Sluta löjla dig. Du vet att vare sig Jägarförbundet eller G4S är olaglig kårverksamhet. Det som avses är såna som Pluton Viking, Executive Outcomes, Blackwater, mfl.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...