Jump to content

Sluta tuta Försvaret

Recommended Posts

Den boende kring "gamla KA4" i Göteborg stör sig på den nyupptagna traditionen att blåsa revelj/tapto vid flaggans hissande och halande 08.00 resp. 21.00 - de kan inte sova utan hörselproppar i öronen...

länk

Vad kom först - de boende eller regementet :lala:

Mycket glädjande att man tagit igen litet förlorad mark! Förr fick vi nöja oss med skäll från de boende om vi hissade flaggan en minut för sent (hände givetvis inte under min tid).

Och om miljöförvaltning vidtar åtgärd kommer jag att tälta utanför stadshuset tills de ger med sig, som om det inte vore nog med begränsningarna på skjutbanan. För övrigt är människorna i området tillräckligt välbeställda för att behöva påminnas om varför deras välstånd kunnat bestå under 200 år...

//Ormtunga

Och om miljöförvaltning vidtar åtgärd kommer jag att tälta utanför stadshuset tills de ger med sig, som om det inte vore nog med begränsningarna på skjutbanan.

Det är inte ens en fråga för Miljöförvaltningen, det är Generalläkaren som har hand om all dylik tillsyn för Försvarsmakten. Sen finns det enligt min bedömning inte en chans att ljudet från reveljen/taptot överstiger Socialstyrelsens riktvärden för buller inomhus.

Störd sömn? :eeh: Bor det bara arbetslösa runt gamla KA4?

nu är det ju, enligt artikeln, bara ETT hushåll som "störs" , vad övriga grannar på samma gata tycker vet vi ju inte.

Men en kort trudelutt 2 ggr/dygn vid tider där normala människor ändå är vakna borde inte kunna uppfattas som störande enligt något regelverk alls

nu är det ju, enligt artikeln, bara ETT hushåll som "störs" , vad övriga grannar på samma gata tycker vet vi ju inte.

Men en kort trudelutt 2 ggr/dygn vid tider där normala människor ändå är vakna borde inte kunna uppfattas som störande enligt något regelverk alls

Nån som har "tutet" i mp3 form eller motsv?

Det finns ju annars två stycken 24 cm kanon M/04 på Oskar II fort några hundra meter bort, som säkert går att putsa upp tillräckligt så att man kan skjuta Salut till Konungens och Svea Rikets Ära varje morgon och kväll med dem. :D

Störd sömn? :eeh: Bor det bara arbetslösa runt gamla KA4?

Jag vet inte hur många av de som bor där som är arbetslösa, men efter promenader i området, så gissar jag att villorna och tomterna i det tillhör de dyrare i Göteborg.

Några enkla klarlägganden:

- Huvudförbandet med garnisonsansvaret vid Göteborgs garnison är FömedC, FömedC lyder under Logistikinspektören, Logistikinspektören sorterar under Armén.

- Det är parad för fanan som spelas ("Paradmarsch") och inte revelj och tapto - det är något heeeelt annat, typ revelj blåses kl 06.00 och tapto kl 22.30...? Det vore väl än värre för de stackars bortskämda gnällspikarna på Eckran...hmmm, kanske ett förslag att skicka in?

Fortsätt!

/G.L.

• 2 months later...

Bara att läsa miljöbalken. Det är verksamhetsutövaren som skall se till att verksamheten inte skapar oangelägenheter för människor eller miljö i anslutning till verksamheten. Sedan spelar det ingen roll vem som kom först.

Så nu är det upp till FM att påvisa att detta inte orsakar oangelägenheter för den som anmält, och även ta fram åtgärder som motverkar detta problem.

Man har ju mätt upp att signalen inte har högre volym än trafikbullret i kvarteret. Det finns inte så mycket att påvisa då.

Jag hoppas verkligen att inte det går åt statliga medel för en utredning som inte behövs. Gillar du inte ljud - flytta inte till en stad.