Jump to content

Rationspaj

Pericus

Recommended Posts

Använd dina överblivna frukosträtter som efterrätt! Funkar även i fält eller på fjället med minimala förberedelser.

1. Öppna en styck Frukostblandning alternativt Solgryn med Cantalope.

2. Tillsätt (tre matskedar) vatten och rör runt så rätten blir fuktig, men inte blöt.

3. Klicka i 50 g Smör (rumsvarmt i små bitar) och blanda runt till en smet.

4. Lägg bakplåtspapper i en gryta och klicka smeten på pappret.

5. Tänd ditt kök och justera lågan till så låg effekt som möjligt för att förhindra att pajen bränner och baka smeten under lock till en finfin paj ungefär 30 minuter.

Smakar bäst något kyld. Servera med vaniljsås.

//Foxtrot Alpha 91, BA03 8.komp

• 3 weeks later...

Nej tyvärr har inte GUL resp GRÖN påse med vilken garnison man tillhör. Så här är det. De GRÖN påsar som finns ska slutförbrukas dvs ätas upp eller slängas om bäst före datum passerats.

Därefter är det de så kallade GULpåsarna som gäller för hela FM. Förbanden genomför inte enskilda upphandlingar i det här fallet utan det sker centralt.

Har man tur hamnar man på en garnison med ett stort lager grönpåsar...Fast jag har provat två nya sorter "Thaikryddad kyckling med ris" och "Potatis, nötkött och Bernaise". De var helt ok Kycklingen var tom god.

Nej tyvärr har inte GUL resp GRÖN påse med vilken garnison man tillhör. Så här är det. De GRÖN påsar som finns ska slutförbrukas dvs ätas upp eller slängas om bäst före datum passerats.

Därefter är det de så kallade GULpåsarna som gäller för hela FM. Förbanden genomför inte enskilda upphandlingar i det här fallet utan det sker centralt.

Har man tur hamnar man på en garnison med ett stort lager grönpåsar...Fast jag har provat två nya sorter "Thaikryddad kyckling med ris" och "Potatis, nötkött och Bernaise". De var helt ok Kycklingen var tom god.

Enlit de rykten jag hört så ska gulpåsen försvinna.

Den tar för lång tid att laga så soldaterna hinner inte äta, och blir dåliga i magen av okokt gulpåse.

Hört på gardet av skyddsAss

Enlit de rykten jag hört så ska gulpåsen försvinna. Den tar för lång tid att laga så soldaterna hinner inte äta, och blir dåliga i magen av okokt gulpåse.

Varför i hela friden skulle det ta längre tid att "laga" en gulpåse än en norgepåse!?

Enlit de rykten jag hört så ska gulpåsen försvinna. Den tar för lång tid att laga så soldaterna hinner inte äta, och blir dåliga i magen av okokt gulpåse.

Varför i hela friden skulle det ta längre tid att "laga" en gulpåse än en norgepåse!?

En grönpåse blir ju klar på ca5-8min med varmt vatten.

Gulpåse tar upp till en kvart (klockat själv).

Tog långt över en timme i Norge när kokande vatten hälldes ner för att få den helt klar.

Men nu går vi ganska OT, känns som det här kräver en egen tråd.

För den historisk intresserade, eller bara för den som inte gillar lyxen med de moderna ransonerna, så kan ni här köpa reproducerade sovjetiska matransoner. Smaskens!

http://reprorations.com/Russia%20WW%202.htm

Det finns också läckerheter som en sovjetisk matranson från Afghanistankampanjen, förstavärldskrigetkrubb och varför inte bönkaffe?