Jump to content

Biltemas Spitfire i dödskrasch

Honken

Recommended Posts

Fy vad hemskt!

Det skrivs att piloten var en de mest erfarna piloterna i hela Scandinavien och i 65 års åldern. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Mina tankar går till anhöriga, nära vänner & kollegor

Edited by Danne
Namn är inte nödvändigt förrän det är släppt till media, speciellt inte ett felstavat namn.

Därmed har Sveriges meste pilot gått ur tiden, för av Bertils nästan sjuttio levnadsår spenderade han drygt 31 000 timmar eller mer än 3 år i luften fördelat på ett sjuttiotal typer.

Det jag kommer att minnas var att efter ett långt vakuum vad gäller svenskabaserade vakuum få se en stilren och vacker uppvisning med en Mustang över Västerås flygfält 2007 och ett samtal med en Bertil som verkade lika tagen som oss som tittat på...

bertilgwave.jpg

Jag kommer också minnas en grå och blöt karlstad airshow, där jag fick tillfälle att diskutera fotomöjligheter med Bertil och att jag inte fått någon frontalbild på Mussen. "Ställ dig därborta högst upp på grsutaget, så löser vi det"

yiiiiihaa.jpg

För han var så lätt och ödmjuk att ha och göra med, hade han tid så pratade han gärna och han fullkomligt avgudade sina gunstlingar med V12:or därfram.

Jag tror han njöt när han fick en fd svensk S31 pilot att bli helt tyst när han och Pär körde sin vackra och snudd på lekfulla roteuppvisning vid Malmen i somras...

spitrotate.jpg

Ändock, det är en stor, oersättlig, förlust för Flyg-Sverige, men man kan se det så här....någon annanstans flyger nu en uppvisnings-fyrgrupp av guds nåde: Ray Hanna, Mark Hanna, Bertil Gerhardt och Pierre Holländer (inverterat).

Oh, I have slipped the surly bonds....

En klen tröst är att Bertil Gerhardt fick göra det han älskade att göra när han gick vidare till nästa värld...

SVT gjorde en intervju med Bertil Gerhardt förra året på Ljungbyheds flygplats. Där framgår tydligt vilket fantstiskt intresse han hade för flygplan...

Bla får man se när han flyger SAAB Safir och Mustang.

Jag bifogar en länk till SVT film klippet

http://svtplay.se/v/1778968/han_flyger_mytomspunna_plan

• 4 weeks later...