Jump to content

Sverige under kalla kriget

A2Keltainen

Recommended Posts

Nu när kalla kriget tog slut för 20 år sedan, så har rätt mycket tidigare hemligstämplad information om svenska försvaret under det blivit öppen. Vad är det mest överraskande/oväntade inom ämnet som ni hittat i arkiv, böcker, artiklar, intervjuer, etc? Dvs vad har gett er rejäla "Ojdå, vad det det låg till i praktiken, det hade jag verkligen ingen aning om."-moment? Fältet är givetvis även öppet för liknande information ("Om folk bara visste..") som ni själva fått direkt kännedom om under kalla kriget, men inte kunnat prata öppet om när det fortfarande varit hemligstämplat.

Jag vill inte låta blasé, men det mesta som "Joe Public" och mannen på gatan vojade för vid alla avslöjanden, det hade man redan hört.

Jag vet att detta inte är trådens tema. Det gällde kanske vad vi med lite mer koll överraskats av gällande avslöjanden och skelett i garderober. Men på det hela tycker jag inte det kommit fram något substantiellt. Det har bara varit bekräftanden på vad man anat, fått sig tillviskat och gluttat på under själva kalla kriget.

Vad som möjligen förvånade var Hugemarks avslöjande att under stabsövningar under kalla kriget han var med på, övningar då scenario "NATO-trupper kommer Sverige till hjälp" fanns med, då fanns det övningsdeltagare som ville avdela trupp för att "möta detta hot"...! Edit: vi var alltså neutrala, opartiska och danna, stod inte på någons sida. ALLA var vår fiender, alla skulle motas över bron, både ryss och amerikan!

Detta alltså i vissa neutralitetsfanatikers begreppsvärld - blåögda idealister som trodde att Sverige var Den Enda Staten, frihetens stamort på jorden, svävande runt i sin egen neutrala bubbla i evigheters evighet.

Edited by lampros

Håller med Lampros. Det mesta är nog känt av de flesta som är någotsånär intresserade och/eller gjort värnplikten.

Det som inte är känt kräver nog rejäl forskning innan det kan presenterar. Nåt som vore intressant är exempelvis en jämförelse hur krigsmaktens status vad avser personal (antal, utbildningsnivå, KFÖ-status), materiel och organisation (erfarenhet och kompetens på befäl i högre förband m.m.) de facto såg ut i jämförelse med vad som sades, vid ett antal tidpunkter (1950, 1960, 1970, 1980, 1990). Men det skulle ju kräva rätt gedigen forskning, och möjligen är mycket av det fortfarande hemligt, eller i vart fall icke offentligt.

Samma metodik tillämpat på civilförsvaret och totalförvaret vore säkert också intressant läsning.

Nåt som vore intressant är exempelvis en jämförelse hur krigsmaktens status vad avser personal (antal, utbildningsnivå, KFÖ-status), materiel och organisation (erfarenhet och kompetens på befäl i högre förband m.m.) de facto såg ut i jämförelse med vad som sades, vid ett antal tidpunkter (1950, 1960, 1970, 1980, 1990).

En aspekt på detta kunde vara de s k "svartbrigaderna", pappersförband man mixtrade med. Se denna Skalmantråd:

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=37847&start=0

...möjligen är mycket av det fortfarande hemligt, eller i vart fall icke offentligt.

Alla allmänna handlingar är antingen offentliga eller hemliga. Är de hemliga så ska hemlifieringen ha stöd av sekretesslagen.

de 18 kända Svenska kärnvapenmålen

Låter som propaganda, tuff information lämplig att sippra över till oss stackare i målområdet, dvs vi svenskar. Så att vi (om det blir krig) skulle tänka: "Ryssen kommer att skicka 18 atomraketer på oss, landet blir en atomöken på tre sekunder...!"

18 atombomber på lilla Sverige låter mycket. Ryssen må ha PLANERAT detta men att realiter kunna utföra det är en annan sak.

Men visst, propaganda eller inte, vilka dessa 18 mål var vore roligt att höra. Boden, Övik, Sundsvall, Östersund, Gävle, Uppsala, Stockholm, Oxelösund, Hallsberg, Göteborg, Malmö...?

Och sju till.

Med tanke på att våra vänner på andra sidan sjön ägde mer kärnvapen och -bärare än de egentligen behövde för att ta hand om NATO samt att en ballistisk missil kan bära flertalet stridsdelar som kan slå mot olika mål är det inte alls otroligt att de kunde avvara 18 bomber för lilla Sverige. Under det kalla kriget hade vi trots allt en stark flotta och ett potent flygvapen. Kan man slå ut dessa (och viktiga knytpunkter som Hallsberg, Ljusdal och andra) direkt har man ett enklare jobb att knäcka Svea Rike.

;-)

...möjligen är mycket av det fortfarande hemligt, eller i vart fall icke offentligt.

Alla allmänna handlingar är antingen offentliga eller hemliga. Är de hemliga så ska hemlifieringen ha stöd av sekretesslagen.

Jag omformulerar mig: möjligen är mycket av det inte ansedda som allmänna handlingar även om de för den skull inte är hemligstämplade. OK?

Edited by EO4

Jag lånade en bok om Kustartilleriets nermontering för något år sedan. Hemligstämpeln på alla dessa batterier släpptes väl under omgångar på 90-talet, men HELHETEN var ny för mig. Besöket på Musköbasen och insikten om omfattningen av det svenska försvaret under det kalla kriget.

Undrar hur mycket pengar det är och om det var värt det?

Låter som propaganda, tuff information lämplig att sippra över till oss stackare i målområdet, dvs vi svenskar. Så att vi (om det blir krig) skulle tänka: "Ryssen kommer att skicka 18 atomraketer på oss, landet blir en atomöken på tre sekunder...!"

18 atombomber på lilla Sverige låter mycket. Ryssen må ha PLANERAT detta men att realiter kunna utföra det är en annan sak.

Men visst, propaganda eller inte, vilka dessa 18 mål var vore roligt att höra. Boden, Övik, Sundsvall, Östersund, Gävle, Uppsala, Stockholm, Oxelösund, Hallsberg, Göteborg, Malmö...?

Och sju till.

Kan inte svara på om det var psyops. Men Warzavapakten använde 76 taktiska kärnvapen vid ett övningsanfall mot östra Danmark så sent som 1989. Jag vill inte sabba din helg heller, Men klicka här http://www.carloslabs.com/node/20 och välj vapen och hemort för att se ungefärlig effekt av ett kärnvapen. Jag provade och beslöt att Jack Daniels ska få mig att glömma i kväll.

Jag vill inte sabba din helg heller, Men klicka här http://www.carloslabs.com/node/20 och välj vapen och hemort för att se ungefärlig effekt av ett kärnvapen.

O nej, ingen risk för sabbad helg. Skräckscenarion är min livsluft, jag ryggar inte undan för det ena eller andra tuffa scenariot = "bota ångest genom att knacka på helvetes port". Och därför glädjer jag mig åt att titta ut genom fönstret en vanlig dag och se blå himmel över en fridfull gata...!

Jag vet ungefär hur en atombomb verkar så att det är helvete behöver jag inte påminnas om. Men kanske andra?

Annars är väl kärnvapen av den smärre typen lite ute idag. Kalla kriget var trådämnet, jag vet det - men applicerat på idag, med ett starkt Ryssland osv, så behöver man inte "go nuclear" utan man kommer rätt långt med koventionell flygbombning (q v Tjetjenien osv).

- - -

Edit: @709 som skrev:

Undrar hur mycket pengar det är och om det var värt det?

Ja, hade vi INTE haft ett starkt försvar 1945-1995 så hade Sverige blivit ett strategiskt vakuum. Och det hade verkat destabiliserande på läget i Norden och hela norra Europa.

Edited by lampros

Kan inte svara på om det var psyops. Men Warzavapakten använde 76 taktiska kärnvapen vid ett övningsanfall mot östra Danmark så sent som 1989. Jag vill inte sabba din helg heller, Men klicka här http://www.carloslabs.com/node/20 och välj vapen och hemort för att se ungefärlig effekt av ett kärnvapen. Jag provade och beslöt att Jack Daniels ska få mig att glömma i kväll.

FOI har gjort en del studier om effekterna av olika NBCR-insatser mot Sverige. Jag har exempelvis en studie (i pappersformat), där de räknar på resultatet av en sovjetisk insats med kemiska vapen mot järnvägsstationen i Hallsberg (eller var det Kil?). Det blir som sagt något mer konkret otrevligt att läsa sådana studier, när de handlar om platser man själv varit på ett flertal gånger.

;-)

Jag omformulerar mig: möjligen är mycket av det inte ansedda som allmänna handlingar även om de för den skull inte är hemligstämplade. OK?

Alla handlingar som hanteras av stat, landsting eller kommuner är allmäna och då är de antingen offentliga eller sekretessbelagda. Att en handling är sekretessbelagd betyder inte nödvändigtvis att hela innehållet är hemligt, men i övrigt finns inget lagligt utrymme för några halvmesyrer.

Alla handlingar som hanteras av stat, landsting eller kommuner är allmäna och då är de antingen offentliga eller sekretessbelagda. Att en handling är sekretessbelagd betyder inte nödvändigtvis att hela innehållet är hemligt, men i övrigt finns inget lagligt utrymme för några halvmesyrer.

Förklara det för FMV.,...

De vägrar lämna ut uppgifter trots att de inte kan vara till men för rikets säkerhet eller liknande...

Det kan i så fall möjligen vara ett exempel på lokala förmågor som får för sig att "agera i organisationens intresse" - även när detta egentligen är raka motsatsen. Detta är ett fenomen som är känt även från "ickehemlig" sektor.

De vägrar lämna ut uppgifter trots att de inte kan vara till men för rikets säkerhet eller liknande...

Det är den enskillde handläggaren som gör menbedömningen och det går att överklaga. Tänk också på att FMV agerar i en komersiell miljö och kan därför vara bunden av avtal om företagshemligheter och liknande.

J.K Nilsson

Något som förvånade mig var då jag läste beskrivningar från de som skötte operationerna hur sovjet och DDR pumpade in massiva resurser i den västeuropeiska antikärnvapen- och antirobotrörelsen. (Pershingmissilerna, kryssningsmissilierna, neutronbomberna etc om ni kommer ihåg.) Jag trodde det bara var propaganda från västliga hökar. OK. opinionen fanns, de som protesterade menade säkert väl, men finansieringen var smutsig.

Efterlysta Baader-Meinhofterrorister hade Stasikontrollerad fristad i DDR. Så dj_vla ruttet...

Edit meningsbyggnad

Edited by Anders G.

Lite på samma ämne som Anders G. var inne på: Den västtyske polis som skjöt ihjäl studenten Benno Ohnesorg under en politisk demonstration var stasiagent :surprise:

Dödsskjutningen räknas som den händelse som gav impulsen att skapa RAF

Det är den enskillde handläggaren som gör menbedömningen och det går att överklaga. Tänk också på att FMV agerar i en komersiell miljö och kan därför vara bunden av avtal om företagshemligheter och liknande.

J.K Nilsson

Varje vägran att lämna ut en allmän handling ska hänvisas, inte bara till tillämplig paragraf, utan även till ett sekretessbeslut.

Men ja, handlingar hos FMV som rör upphandlingar kan vara sekretessbelagda på grund av "Affärs- och driftförhållanden" (kap.19 §1) eller "Upphandling m.m." (kap.19 §3)

Edited by eskil

Jag undrar om det finns något intressant att finna i öppna polska arkiv om Geijeraffären? Det fanns ju kopplingar till polska ambassaden, och därmed kanske även polsk underrättelsetjänst, i den härvan.

En annan affär som är mystisk är Ströbergaffären. Och var inte polska ambassaden inblandad där också...?

Ströberg var officer på flygstaben på 80-talet. En dag ska han ha varit ute och gått och kontaktats av någon "Sven-Olof Olsson" vilket låter konstruerat, "hitte-på-svenskt-namn-à-la-russe". Och sedan fick han i uppdrag att hämta något paket eller hur det var. Ströberg avskedades men upprättades - eller hur det var. Detaljer finns på wikipedia tror jag - men vad handlade det hela egentligen om? Det vore roligt att veta i kölvattnet av kalla krigets slut.

Javisst, man kan klicka på denna länk och läsa bl a detta på Wikipedia:

Ströberg var chef för flygstabens sambandsavdelning och hade tillgång till information om hela det militära kommunikationssystemet. Han greps 1983 på huvudpostkontoret på Vasagatan i Stockholm av Säkerhetspolisen sedan han försökt hämta ut ett poste restante-brev adresserat till en Sven-Roland Larsson. Det var det namn en person som kontaktat den polska ambassaden i Stockholm hade uppgivit när personen erbjudit sig att sälja militära svenska hemligheter till Polen, och en begäran om 25 000 kronor, om man ville ha mer hemligheter.

Ströberg hävdade att han träffat Larsson i samband med att denne utsatts för misshandel av okända män på Gärdet i Stockholm. Ströberg hävdade att han avstyrde misshandeln och de okända männen flydde. Därefter gav Ströberg sitt visitkort till Larsson i det fall det skulle bli ett rättsligt efterspel. Ströberg hävdade vidare att han efter tid kontaktades av Larsson (som Ströberg uppgav hade ett "utländskt utseende och bröt på svenska") för att Larsson behövde hjälp att hämta ett brev på huvudpostkontoret i Stockholm.

Men som jag sa tidigare, VARFÖR gjorde han allt detta? Allt verkar mäkrligt. En säkerhetstränad officer skulle ju bara ha anmält att han blivit approcherad av mytiska män och ombedd att göra en viss sak (hämta ut ett brev).

Som sagt, detta är en av kalla krigets gåtor jag skulle vilja ha svar på.

Edit: nåväl, det kanske var en set up av ryssar/polacker. I så fall var Ströberg lätt naiv IMHO.

Edited by lampros

En dag ska han ha varit ute och gått och kontaktats av någon "Sven-Olof Olsson" vilket låter konstruerat, "hitte-på-svenskt-namn-à-la-russe".

Sven-Olof Olson var flygvapenchef vid den aktuella tidpunkten.

En dag ska han ha varit ute och gått och kontaktats av någon "Sven-Olof Olsson" vilket låter konstruerat, "hitte-på-svenskt-namn-à-la-russe".

Sven-Olof Olson var flygvapenchef vid den aktuella tidpunkten.

Sorry det var "Sven Roland Larsson" (som ses i mitt förra inlägg med Wiki-citatet). Jag tycker det låter "hitte-på" men vad vet jag...

FOI har gjort en del studier om effekterna av olika NBCR-insatser mot Sverige. Jag har exempelvis en studie (i pappersformat), där de räknar på resultatet av en sovjetisk insats med kemiska vapen mot järnvägsstationen i Hallsberg (eller var det Kil?). Det blir som sagt något mer konkret otrevligt att läsa sådana studier, när de handlar om platser man själv varit på ett flertal gånger.

Om de i scenariot använder kemiska vapen utgår jag ifrån att de ville komma åt järnvägsstationen oskadad för att kunna använda den i egna syften. Vilken typ av kemiskt vapen stod det i studien? Är det vanlig nervgas eller F-typ? Var det i aerosol form eller droppar?

Beroende på avdunstningen så behöver stationen säkras och hållas av egen (sovjetisk) trupp för eller senare.

Om de i scenariot använder kemiska vapen utgår jag ifrån att de ville komma åt järnvägsstationen oskadad för att kunna använda den i egna syften. Vilken typ av kemiskt vapen stod det i studien? Är det vanlig nervgas eller F-typ? Var det i aerosol form eller droppar?

Beroende på avdunstningen så behöver stationen säkras och hållas av egen (sovjetisk) trupp för eller senare.

Mitt minne sviker mig tyvärr angående detaljerna, och mitt exemplar av rapporten befinner sig för närvarande cirka 300 km från mina händer. Jag kan inte heller hitta närmare detaljer om rapporten, eller ens dess namn, via sökmotorer.