Jump to content

Kan Hemvärnet bli som National Guard?


Recommended Posts

Det är mycket snack om att Hemvärnet skall spetsas, bli kvalificerade Nationella Skyddsstyrkor och ha huvudansvaret för det territoriella försvaret av Sverige nu för tiden. Politikerna verkar lita på att Hemvärnet skall kunna leverera det vi behöver i form av territoriellt försvar genom att gradvis förbättra utrustningen något samt öka övningstiden. Men ärligt talat- det finns fortfarande inga planer på att tillföra splitterskyddade fordon, förmåga till indirekt eld eller bekämpning av mekaniserade förband. Borde inte ett kvalificerat nationellt försvar ha dessa förmågor för att ens hjälpligt kunna försvara landet? När man pratar med folk så verkar de flesta tycka att det är orealistiskt att tillföra de nödvändiga förmågorna till Hemvärnet. Jag har funderat på varför. Det funkar utmärkt i USA (National Guard) och England (Territorial Army). Jag vet att det är helt orealistiskt att jämföra dessa förband med vårt svenska Hemvärn i dagsläget, men jag har lite idéer kring hur man skulle kunna närma sig. Enligt min plan skulle man kunna ställa upp fyra Hemvärnsbrigader som faktiskt skulle kunna sköta det mesta av försvaret av Sverige inte bara på pappret. Det ryms absolut inte i dagens budget, men med en del inte allt för extrema budgetökningar borde liknande reformer gå att genomföra. Låt oss se om ni tror att det är realistiskt under en, låt oss säga 10 års period förutsatt att pengar skulle finnas. Det här är min vision:

 

Den försvarsmaktsgemensamma 3-månaders grundutbildningen GMU fortsätter att utgöra rekryteringsbas. Efter avslutad GMU går soldaten antingen till insatsförbanden och blir en heltidsanställd eller deltidsanställd soldat eller till Hemvärnet och blir en kontrakterad soldat. Efter detta följer befattningsutbildning, även till Hemvärnet, varierande från någon vecka för vanlig skyttesoldat till flera månader för mer avancerade befattningar. Efter befattningsutbildningen blir soldaten krigsplacerad i förband.

 

9 av Hemvärnets 40 bataljoner utvecklas till mekaniserade skyttebataljoner, 5 bataljoner utvecklas till artilleribataljoner, 5 bataljoner utvecklas till logistikbataljoner, 2-3 bataljoner utvecklas till luftvärnsbataljoner och 2-3 kan bli ingenjörsbataljoner. Resterande 16 bataljoner behåller i stort sett sin nuvarande form och Hemvärnets gamla uppgifter (skydda militära och civila installationer och infrastruktur, mobiliseringsplatser och ytövervaka).

 

Materielmässigt fortsätter Hemvärnet i stort sett att ärva sin utrustning från insatsförbanden som får den allra modernaste utrustningen. Pansarfordon tillförs, antingen nya eller om det är kostnadseffektivt och på annat sätt genomförbart, Pbv 302 och Patgb 203 som får omfattande service och modernisering. Merparten av de ca. 160 st. Stridsvagn 121 som står i förråd tillförs också Hemvärnets skyttebataljoner och bildar ett stridsvagnskompani per skyttebataljon (totalt 9 kompanier). Hemvärnets artilleribataljoner tillförs Fälthaubits 77. Bataljonsartilleriet utgörs av 80 mm granatkastare.

 

Hur ska man då kunna hantera all denna utrustning? Förutom att befattningsutbilda all personal som kommer till Hemvärnet så reviderar man övningssystemet. Istället för 4 dagar så blir KFÖ:erna 7 dagar. Den minimala årliga övningstiden varierar mellan en vecka och en månad per år beroende på befattning. Den årliga övningstiden är centrerad kring en eller två KFÖ:er (en vecka långa där förbanden övas tillsammans i realistiska scenarion som idag) och befattningsövningar för viss personal där de bara övar sin roll. Således deltar en vanlig skyttesoldat i ett hemvärnskompani på en 7-dagars KFÖ per år då hans förband övas medan t.ex. en stridsvagnsbesättningsmedlem deltar i två KFÖ:er (en på bataljonsnivå och en på brigadnivå) samt två befattningsövningar där han särskilt övar i sin roll i sitt typförband (stridsvagnskompanierna, artilleribataljonerna, etc. genomför två befattningsövningar per år utöver KFÖ:erna). Då har man stridsvagnsbesättningar, pansarfordonsbesättningar, artillerister, etc. som har 3-månaders GU, 3-5 månaders befattningsutbildning och som övar en månad om året (två veckor i förband och två veckor i sin specifika roll). Då tror jag inte att det är orealistiskt längre att tillföra nämnda vapensystem och fordon. Visst låter det helt galet idag att Hemvärnet skulle kunna hantera ens GRK, för att inte tala om stridsvagnar och 155 mm haubitsar, men det finns ju frivilliga förband på andra ställen där det funkar utmärkt. TA i England övar vad jag vet en månad om året för de mer avancerade soldatbefattningarna, och de verkar definitivt inte ha någon mer omfattande GU. Vad jag har sett verkar grundutbildningarna bestå av några utbildningshelger och någon fältvecka.

 

Visst skulle man kunna möta en hel del problem med rekrytering, men man skulle få ta ett kompani i taget. Låt oss borste från rekryteringsproblem, budgetbekymmer och annat sådant som teoretiskt sett borde gå att lösa.

 

En Hemvärnsbrigad skulle då enligt min plan exv. kunna rymma: Stabskompani, 2 st. Hemvärnsskyttebataljoner (med två skyttekompanier, ett stridsvagnskompani och ett GRK/LV-kompani vardera), en Hemvärnsartilleribataljon, en Hemvärnslogistikbataljon och ett Luftvärnskompani samt eventuellt ett Hv-Und kompani. Vi skulle då sätta upp 4 st. likformiga Hemvärnsbrigader och ha 16 bataljoner över som skyddar förråd, militära installationer, infrastruktur etc. för de som bara vill göra en veckas övning per år.

 

Och om ni undrar vart den överblivna artilleribataljonen, logistikbataljonen och skyttebataljonen tog vägen så är de del av en större plan som inte hör till just den här tråden :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Genom att öka den årliga övningstiden till ca 220 arbetsdagar (+ veckosluten för insats och julhelgen frivilligt) skulle vi kunna göra om hemvärnet till stående reguljära förband...

Vill staten ha en typ av förband beställer man dessa, och avsätter budget (men lite i underkant). Så är det, och så har det alltid varit. Förmodligen kommer det att vara så i framtiden också.

Link to comment
Share on other sites

Det är just den attityd som du Anders nu uppvisar som är den självuppfyllande anledningen till att det inte verkar möjligt att reformera Hemvärnet till något likt det Richmond efterfrågar, i stil med TA eller NG.

 

Varför måste det handla om antingen "Dad's Army" eller "stående reguljära förband"? Om värnpliktiga efter grundutbildning och med viss repetitionsutbildning förväntades kunna dra runt brigadförbanden under de "sega gubbarnas" tid borde väl ett frivilligförsvar med grundutbildade soldater som regelbundet upprätthåller sina förmågor kunna klara av detsamma? Det är ju faktiskt något i stil med detta som är tanken med huvuddelen av den nya organisationen med en huvuddel bestående av "kontraktsanställda" ("reservister").

 

Jag kan tycka att det vore ett logiskt steg att även hålla sig med en tredje nivå av reservister som verkligen är huvudsakligen civila (som dagens hemvärn), men som med viss grundläggande duglighet kan hantera kvalificerade förbandsfunktioner utan åtagande om internationella insatser, dvs. något för dem som vill vara delaktiga i det nationella försvaret. Sådana förband vore förmodligen ett bra och billigt sätt att hålla uppe förbandsvolymen och en grundkompetens på kvalificerade materielsystem (stridsfordon, art, ing, etc) som lätt kan "återtas" och vidareutbildas vid behov. Faktum är att om man ska kunna ha någon som helst volym i ett nationellt försvar baserat på frivillighet är nog detta enda sättet!

 

Visst, rudimentärt utbildade stridfordonsbesättningar som hoppar in ett par gånger per år är sämre besättningar än heltidsanställda liksom kontraktsanställda när de senare är "inne i systemet", men behöver fortfarande inte vara några tomtar och skulle lätt kunna snäppas upp vid behov.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Som du själv säger inte med dagens budget. USA´s krigsmakt har en större rekryteringsbudget än den totala svenska försvarsbudgeten. Med andra ord kan inte Hemvärnet med de Nationella Skyddsstyrkorna inte bli SOM National Guard. Däremot kan det kanske om möjligt byggas upp på liknande sätt, här inte sådan stor koll på NG organisation. Men i England lyder TA (Territorial Army) under regementen, där dom har samma uppgifter som de reguljära förbanden. Detta kan däremot bli ett problem i Sverige rent kostnadsmässigt och logistiskt pga de långa avstånden.

 

Sedan finns ju den ständigt återkommande frågan om övningsfält som möter kraven på uppgifterna. StriV komp i Stockholm kan då kanske bli ganska svårt och övningstekniskt och logistiskt en mardröm.

 

Det hela faller väl tillbaka på vad vi vill med det svenska Hemvärnet med de Nationella Skyddsstyrkorna och vilka uppgifter vi skall ha. Det som skiljer oss från andra utländska liknande är att vi inte började som "Saturday´n´Sundays" soldater utan att samtliga har en värnpliktig bakgrund om minst 3 månader och vissa upp till 15 månader. TA har en grundutbildning på 3 veckor (tror jag) och sedan en helg per månad. National Guard är väl endast förlagd till helger (varannan / var tredje) förutom kursverksamhet och Pre Deployment utbildning.

 

Rent förbandsmässigt så spöar väl både TA och NG skiten ur oss. Men på soldat och upp till gruppnivå tror jag att det svenska Hemvärnet med de Nationella Skyddsstyrkorna håller en högre klass (generellt). Så frågan är om vi ska satsa på förbandsförmågor som dessa eller om vi ska nyttja det vi är bra på strid på grupp och plutonsnivå med lätta och snabba förband med viss "spöa/reta pansar kompetens"?

 

Det sistnämnda är i alla fall det billigaste sättet. Men kanske en kombination vore kanske på sin plats. I orter med regementen kan man kanske lägga upp HV-NSS förband som ligger lyder under regementen och har samma uppgifter, vare sig det gäller stadsskytte, artilleri, jägartjänst, mekskytte etc och detta förläggs till varannan helg + KFÖ etc.

 

Medan vi i andra delar Sverige kör med Insatskompanier med "spöa/reta pansar kompetens" med 9-12 eller helst 14-21 tjänstgöringsdagar per år.

 

Döda gärna mina idéer, but please be gentle! :camo:

Link to comment
Share on other sites

Tanken är inte ny. Men varför ska HV förbanden ta platsen som de kontrakterade förbanden kommer fylla.

 

Huvud uppgiften för Hemvärnet med de Nationella skyddsstyrkorna är att skydda och försvara viktiga skyddsobjekt, men även genom sin utspriddhet ytövervaka stora land och skärgårdsområden. Skulle man reformera hela Hemvärnet enligt Richmonds ide så skulle man samtidigt förlora den förmågan.

 

Men samtidigt håller jag med om att våra HV förband i dagsläget har en för låg förmåga, det jag skulle vilja se inom Hemvärnet är kraftigt förbättrad förmåga inom PV och LV samt även inom den kustnära marina områdena.

Blanda hitech med lowtech. okomplicerade bepansrade hjul och band fordon av robust design tillsammans med utmärkt mörkermaterial, modernt radiosystem.

Tillföra LV förband som kan skydda viktiga skyddsobjekt från luftangrepp, ett större antal mindre fartyg/båtar för övervakning och transport, som har en viss beväpning.

 

Däremot finns det vissa delar inom Sverige som jag anser det ska finnas HV förband med hög offensiv förmåga. Stockholm, Göteborg och Malmö området samt Gotland.

För Stockholm, nja lätt tas landet ledning så är en konflikt över, därav så måste bevakning och skydd även kombineras med en direkt förmåga att slå en angripare och några bataljoner med lämplig utrustning kan insatt tidigt slå en angripare innan den hunnit bygga upp sin styrka.

Göteborg och Malmö, där finns stora hamnar och en bro som man kan föra in resurser via.

Gotland förlorar vi den ön så är det väldigt svårt att vinna den tillbaka, därför anser jag att HV förbanden på ön ska ha en mycket bra förmåga att slå en angripare samt försvara infallsportarna.

 

För Norra Sverige skulle jag vilja se HV special förband som kan dels utföra huvuduppgiften skydda/försvara men även genomföra fördröjningsstrid över stora områden.

 

 

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Fallet TA är intressant inte bara för att de huserar i det som numera (delvis) är mitt hemland utan också för att de främst nyttjas som 'ersättningsmän'* för att fylla de reguljära förbandens vakanser. Om 3SCOTS saknar två förare, en signalist, tre grk-laddare och en kvartermästare trummas helt enkelt lämpliga soldater i regementets TA-förband fram "to the colours".

I denna funktion tror jag vi i HV kan utgöra en ypperlig resurs för reguljära FM att nyttja.

 

 

Värt att nämna är dock att dessa TA-soldater ofta riktar kritik mot armén då de (med rätta!) anser att de fått alldeles för lite träning inför och stöd efter insats. Inkorporerandet av TA-soldater i reguljära förband kan också bli problematiskt då TA-folk får betydligt mycket mer pengar under insats än reguljära soldater. Dessa två problem är något som FM måste lösa INNAN HV-Karlsson rattar runt en Galt i MeS.

 

 

 

 

 

 

*Givetvis skickas det ibland ut hela plutoner TA för att fylla upp eller förstärka en reguljär bataljon. I regel skickas de dock ut en och en för att fylla specifika vakanser.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer aldrig hända, och vi vet alla varför: det saknas vilja, både bland politiker och "folket".

Allting som kostar - framförallt allt militärt - tas ifrån "skola, vård och omsorg".

 

Och att säga till en befolkning som haft fred i 200 år att nationen kanske behöver en "drulleförsäkring" är rent självmord.

 

Hemvärnet, vad är det? Det är en samling kaffesörplande gubbar och några unga Rambo-wannabe's. De får väl existera på nåder så man kan säga att politiker och höga officerer minsann "satsar på ett folkligt försvar".

 

Att Hv i princip inte kan lösa något förutom leta bortsprungna personer eller vakta lite i fredstid utan skarp ammunition är i det stora helt ointressant..

 

/Bitter.

Link to comment
Share on other sites

Rent förbandsmässigt så spöar väl både TA och NG skiten ur oss. Men på soldat och upp till gruppnivå tror jag att det svenska Hemvärnet med de Nationella Skyddsstyrkorna håller en högre klass (generellt). Så frågan är om vi ska satsa på förbandsförmågor som dessa eller om vi ska nyttja det vi är bra på strid på grupp och plutonsnivå med lätta och snabba förband med viss "spöa/reta pansar kompetens"?

 

Men vad kan man lösa med grupper och plutoner om det (Gud förbjude) skulle bli tal om ett strategiskt överfall mot oss? Hemvärnet må vara bra på grupps strid, men jag tror inte att det räcker för de mål som politikerna satt för oss. Man kan inte försvara landet med grupper och plutoner, inte med 22 000 soldater åtminstone. Jag tror att det krävs att man kan strida i större förband.

 

 

Huvud uppgiften för Hemvärnet med de Nationella skyddsstyrkorna är att skydda och försvara viktiga skyddsobjekt, men även genom sin utspriddhet ytövervaka stora land och skärgårdsområden. Skulle man reformera hela Hemvärnet enligt Richmonds ide så skulle man samtidigt förlora den förmågan.

 

Inte alls. Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag vill behålla 16 bataljoner med samma uppgifter som idag (förslagsvis fyra vardera i Norrland, Svealand, Götaland och södra sverige). Jag tror att det är tillräcklig bevakning av våra skyddsobjekt, om vi nu skulle få de fyra Hemvärnsbrigaderna. Resten av ditt inlägg var förresten förbannat vettigt.

 

Jag tror att vi kan växla upp Hemvärnet tillsammans med insatsförbanden. Idén är inte att sno deras uppgifter utan att komplettera dem med ett kvalificerat territoriellt försvar medan manöver- och funktionsbataljonerna kan utgöra spjutspetsen. Låt oss se sanningen i vitögat. Vi får ett bättre och mer användbart försvar med Alliansen, men 8 manöverbataljoner, 2 artilleribataljoner, etc. etc. -ni har alla läst budgeten- räcker inte för att hävda nationell integritet och vara hjälpligt rustade mot militära hot om vi inte har ett territorialförsvar som består av något mer än AK4 och minibussar. Särskilt eftersom att vi har en massa färdig materiel som bara står i förråd, t.ex. Stridsvagn 121, PBV:er, Patgb:ar, fälthaubitsar (efter tillförandet av Archer), etc. Jag tror att det är fullt möjligt att rekrytera, utbilda och fortbilda på nämnda system enligt ovan angiven plan till en icke allt för stor kostnad. Så varför skulle vi inte?

Link to comment
Share on other sites

1, vad krävs för att ha en Brigadstab?

 

2, hur ska dessa 40 bataljoner samverka för att uppnå brigader? Samt brigadstabsledningar uifrån ett färdigt antal bataljonsinriktningr?

 

3, hur många brigadstaber kan Sverige mobilisera inom 365 dagar?

Link to comment
Share on other sites

Här var det mycket snack och mycket paj kast.

Tyvärr lider vår försvarsmakt av att det finns förmånga kockar om soppan på HQ i Stockholm...

Efter nedläggningarna av alla förband och milostaber som har genomförst sen 90 talet så har ökningen av personer på högkvarteret nästan dubblats.

Där finns folk som varit med att ta fram utrustning och tvingat in funktioner för att de skulle vara personligen nöjda... det låter kanske konstigt men det är tyvärr sant.

FMV betalar 10ggr så mycket för reservdelar som finns på den öppna marnaden bara för att man gjort en offentlig upphandling....

Exemplen är många och långa....

 

Vi har i sverige i dag totalt snöat in på att lösa uppgifter utanför landets gränser, vad som är kvar är det gamla Hemvärnet som man nu måste reformera på något sätt. Man saknar dock pengar efter som de skulle tas från skola, omsorg mm vilket inte Svensons köper. Då väljer man att göra vad man kan och skapa NS.

Tyvärr så tänker man inte igenom allt fullt ut eller rättare sagt man kan inte detta på grund av militär politik.

Jag vill inte klanka på FVRF och HvUND kompanierna som fins ute i landet i dag men tyvärr så har jag sett att det inte fungerar speciellt bra och att det kostat mer pengar än vad man har fått ut resultat från organisationen.

JAg har ställt frågan uppåt varför man inte kan dela upp HvUnd till fristående spaningsplutoner som tillförs varje Hv-Bat?

Svaret blir att det går inte för då försvinner FVRFs kvarvarande fuktion..... HvUnd är ju en omformning av LOMOS förbanden....

I detta ligger hela kärnan av den problematik vi har i FM och det frivilliga försvaret.

Man är rädd för att ta diskusionen och det pissas jävligt mycket revir.

Vad är kontentan av det? Höga kostnader för allt man gör!

 

Vilken är lösningen?

Sluta göra luftslott och bygg om från grunden.

Jag tror inte att vi kan fortsätta med ett frivilligt försvar om vi inte börjar bygga från grunden igen.

Det är nya tider, det ställs nya krav och vi måste börja ställa krav på oss själva och andra runt om oss i våra organisationer.

Jag menar inte att man ska riva det som fungerar i dag och där det finns bra lösningar för de pusselbitarna kan man använda, men de som är så slitna i kanterna att man inte kan använda dem är bäst att byta ut till nya.

 

Jag skulle vilja se att framtidens Hemvärn/Nationella skyddsstyrkor tillförs spaningsresurser i form av Spaningspluton.

 

NS Bat

|- Insatskompani

|- Insatskompani

|- Bevakningskompani

|- Stödkompani-|

|-Stabspluton

|-Spaningspluton

|-Tross & Transport pluton

|- Ev. annan pluton/kompani som tex. Båtkomp/plut, trafikplut, CBRNplut, musikkår, flygtropp etc.

 

Om vi ska vara riktigt ärliga mot oss själva så måste vi diskutera vem en eventuellt motståndare skulle kunna vara!

Jag är av den åsikten att det finns ett vist hot mot Sverige även om det just för stunden inte är överhängande.

Men vem skulle ha viljan och kapaciteten att vilja sätta sig på Sverige?

Det avgör en hel del vilken typ av inriktning som vi ska ha på vårat frivilligförsvar.

 

Min tro är att det endast finns en potentiell kandidat som har motiv att kunna hota vårt teritorie och det är den fredsälskande bonden i öster.

Problemet här är att han är nyckfull, har oerhört mycket resurser men inte är hotfull mot sverige i dag.

Problemet är att det kan gå fort, väldigt fort.

Denna fredsälskande bonde i öster varken tänker eller resonerar som vi i västeuropa gör vilket ställer till problem när vi ska bedömma honnom och vad hanns avsikter är.

Jag förespråkar en återgång i utbildningen av våra soldater där fördröjningsstrid och friakriget tillämpas mer.

Jag har sett oerhörda brister hos många av de unga soldater som jag stöt på under de senaste åren i just tekniker och kunskaper om hur man klarar sig med de små medel som står tillbuds.

När till och med Armen utbildar förband som inte får sova i tält under grundutbildningen så har det gått långt.

Det är en chock för dessa personer när de får liggunderlag och sovsäck förstagången.

 

Enkelt uttryckt ett teritoriellt försvar som under fred och kris aggerar som reguljära förband men som har förmågan att operera i okuperat område både som organiserade förband och som partisaner( Friakriget ).

En fiende som vet att kan kommer stöta på en bössa vart han än går kommer att bli mycket försiktig.

Många i dagens Hemvärn är ytterst duktiga skyttar på längre avstånd och detta är något att tänka på och utnyttja.

Den nya träning som sker med AK ny ger snabbare skyttar på kortare avstånd men har visat sig vara sämre för att utbilda på långa avstånd.

En bra balans och med genomtänkt organisation, utbildning och materiel kommer vi att nå längre.

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju den ständigt återkommande frågan om övningsfält som möter kraven på uppgifterna. StriV komp i Stockholm kan då kanske bli ganska svårt och övningstekniskt och logistiskt en mardröm.

Vad skulle vara svårt med det? Utö skjutfält finns ju fortfarande att tillgå.

Link to comment
Share on other sites

1, vad krävs för att ha en Brigadstab?

 

2, hur ska dessa 40 bataljoner samverka för att uppnå brigader? Samt brigadstabsledningar uifrån ett färdigt antal bataljonsinriktningr?

 

3, hur många brigadstaber kan Sverige mobilisera inom 365 dagar?

 

1) Ingen aning. Men det kommande insatsförsvaret lär väl kräva brigadstaber. De förband som jag hädanefter i detta tankeexperiment tänker kalla "territorialgardesbataljoner" kan då främst underställas dessa. Dvs. man skulle kunna sätta upp fler brigadstaber än antalet insatsbataljoner kräver, för att kunna fylla ut dessa med territorialgardesbataljoner.

 

2) Behöver alla ingå i brigader? Kan inte de flesta sättas upp på något sätt liknande de gamla lokalförsvarsbataljonerna? Dessa förutsatte väl iofs. existensen av Milo-staber men något ska väl utbildningsgrupperna göra vid ofred...

 

3) Förutsättningarna att kunna mobilisera fler brigadstaber torde öka om dessa kan krigsförbandsövas tillsammans med territorialgardesbataljoner i kombination med insatsorganisationens anställda och kontraktsanställda förband.

 

Är inte du en sån som gillar att tänka utanför lådan? :-P

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

En av många Israeliska lärdomar från Libanon 06 var att man bland annat pga fokus på fredsbevarande/low intensity conflict tappat förmågan att strida i brigads ram. Detta skapade stora friktioner och utgjorde något av ett paradigm-skifte i det heliga landet (en annan läxa var att pansarknektar som inte får öva ordentligt i sina vagnar fattar dåliga beslut).

 

En bataljon utan en fungerande brigadledning fungerar under en KFÖ, samma bataljon utan fungerande brigadledning när bajset träffar ventilationen är en katastrof. Brigadledningar är monster som måste samtrimmas över tid och som kräver stort yrkeskunnande (det är likt alla staber INGEN plats för de halta, klena och lytta). I dagsläget har vi (om jag minns rätt) en aktiv och en vilande brigadledning, ingen av dem har lett en ordentlig brigad under fältövning på flertalet år.

Link to comment
Share on other sites

Om TA ska jämnföras med HV kan man väl jämnföra lite smådetaljer också, TA har ett minimumkrav på 27 övningsdygn per år varav två veckor brukar vara i en sammanhängande övning, de utgörs av 35 500 medlemmar med en årsbudget på 350 miljoner pund, (runt 4 miljarder kronor) 1.3 % av försvarsbudgeten. Vet inte hur mycket HV får ut av våran försvarbudget som totalt utgörs av 45.3 miljarder kronor. Men notera att de budgetterar runt 10 000 pund per soldat i TA per år, (115 130kr med dagens växelkurs) jag misstänker att en genomsnittlig HV-soldat kostar betydligt mindre. (TA har samma numerärer som HV med samma budget som utgör ungefär en tiondel av hela svenska försvaret).

 

Källorna på det här är väl mestadels: www.armeforces.co.uk och diverse wikipedia-artiklar.

Edited by Emil
Link to comment
Share on other sites

Om jag ska fortsätta jämförelsen.

 

National Guard övar 2 dagar per månad samt en sammanhängande övning på 2 veckor per år. Innan man får delta så måste man först genomföra grundutbildningen som sker via det stående försvarets utbildningsenheter och man separerar inte soldaterna åt.

 

Utbildningen är uppdelad i Basic (GMU/GSU) och AIT (motsvarar antagligen vår KMU). Basic är den grundläggande soldatutbildningen och är samma för alla soldater AIT (advanced individual training) är befattnings utbildningen och längden beror på vilken befattning man ska ha.

 

Budgeten för National Guard är rätt svår att få fram eftersom en del kommer från varje delstats egena budget plus den federala försvarsbudgeten.

 

Ett upplägg som jag tycker är vettigt. Hemvärnet hur är det tänkt, enligt försvarsbeslutet och det underlag jag läst så sker utbildningen som sammanhållen GSU/GMU som är samma som alla andra soldater, sedan så ska den byggas på med en Hemvärnsinriktad KMU (kompleterande Militär utbildning) innehåll vet ej.

 

De nya kontraktssystemet som nyligen införts stipulerar 4*2 dagars sammanhållande övning för 17 000 soldater och de kvarvarande 5 000 soldaterna kontrakt på 4 dagars sammanhållande övning.

 

Samtidigt så har ersättningen kraftigt höjts för soldater och befäl för soldater med 8 dagars avtal gäller 7 000 kr och för 4 dagars gäller 3 500 kr. Tidigare så var ersättningen obefintlig för meniga och blygsam för befäl.

 

Den här satsningen är ur historiskt synpunkt mycket kraftfull och om nu gör en grovt underskattad beräkning så innebär det att försvaret enbart med ovan ersättning ökat utgiften på hemvärnet med 17 000 * 7 000 kr = 119 000 000 kr och 5 000 * 3500 kr = 17 500 000

 

Totalt med minst 136,5 miljoner kronor.

 

Till det så tillkommer alla befattningspenningar för befäl samt de extra dagar som befälen måste göra. Och dessutom tillkommer SGI ersättningen för samtliga soldater.

 

Skulle inte förvånas om den slutliga siffran för ersättning till soldater och befäl ligger nära 200 miljoner kroner per år. Till det har jag sett inom Hallandsgruppen mer pengar till övningsbudgeten.

 

Sedan när man läser den nya TOEM för Hemvärnet som ligger ute på Hemvärnet.se

 

Slutsats: kraftigt ökad övningstid för alla kopplad med kraftigt höjd ersättning när man uppfyllt kontraktet = Kraftigt höjd ambitionen för Hemvärnets alla förband.

 

Man satsar mycket mer från försvarsmakten nu än vad man gjort förr. det går inte komma ifrån. Sedan kommer det ta tid för att den här satsningen ska ge utslag i form av bättre förband, och jag tror att Hemvärnet kommer bli bättre över tiden.

 

Sedan givitvis så kan det bli ännu bättre, se mitt tidigare inlägg. Men det är ett stort steg i rätt riktning.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Sedan finns ju den ständigt återkommande frågan om övningsfält som möter kraven på uppgifterna. StriV komp i Stockholm kan då kanske bli ganska svårt och övningstekniskt och logistiskt en mardröm.

Vad skulle vara svårt med det? Utö skjutfält finns ju fortfarande att tillgå.

 

 

Norrlänning och inte Stockholmare......tog för givet att det mest fanns betong där nere :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Slutsats: kraftigt ökad övningstid

 

Vi övade en 8-10 ggr per år förut, fre-söndag + en 4 dagars kfö.

Jag har haft 200+ timmar varje år.

 

Med det nya systemet har vi bara 2*4-5dagars övningar.

Så drastisk miskning i tid, och att det faktum att det är så länge mellan övningstillfällerna tror jag kommer leda till att man aldrig kan utvecklas, bara på nöder hålla kompetensen kvar. Plus att förbandsandan tar stryk det är skillnad att träffas nästan varje månad och 2 ggr per år.

 

Om vi skall behålla förmåga och utvecklas, bör de tidigare övningarna återupptas som komplement till det nya kfö+söf övningarna.

Link to comment
Share on other sites

Slutsats: kraftigt ökad övningstid

 

Vi övade en 8-10 ggr per år förut, fre-söndag + en 4 dagars kfö.

Jag har haft 200+ timmar varje år.

 

Med det nya systemet har vi bara 2*4-5dagars övningar.

Så drastisk miskning i tid, och att det faktum att det är så länge mellan övningstillfällerna tror jag kommer leda till att man aldrig kan utvecklas, bara på nöder hålla kompetensen kvar. Plus att förbandsandan tar stryk det är skillnad att träffas nästan varje månad och 2 ggr per år.

 

Om vi skall behålla förmåga och utvecklas, bör de tidigare övningarna återupptas som komplement till det nya kfö+söf övningarna.

 

Tyvärr så var det inte så många Hemvärnsförband som har ert förbands höga ambitionsnivå. (Vilket Hemvärn vi skulle haft idag!!!)

 

Om man ser till Hela Hemvärnet så är det en kraftig höjning, det måste även du hålla med om.

 

Inom vårt förband så är det fritt fram att genomföra egen övning, även skarpskjutningar, allt vi behöver göra är att planera in dessa i tid.

 

Sedan finns det otroligt mycket som kraftigt ökar individen och förbandets förmåga och som inte behöver kosta stora summor utan enbart kräver deltagarnas tid.

Några av de bästa övningarna jag deltagit i har vi öva torrt och jobbat på teknik, uppträdande och ordergivning.

Link to comment
Share on other sites

Som det verkar hittills så tar man ju inte NS/Hv på allvar tycker jag!

 

Ska det bli som National Guard eller brittiska TA så är det en hel del till som behövs. Visserligen har man ökat övningar från 20 tim till 4/8 dygn men det är ju betydligt mer som behövs. Minst en helgövning i månaden så soldater blir samspelta är ju en början. Jag anser att det borde vara som TA då de används i utlandstjänst. Nu är det ju Sverige vi ska försvara i första hand men det behövs ju erfarenhet och det går ju bara att få via utlandstjänst.

 

Sedan behövs ju utrustning för att lösa sin uppgift. Kan ju börja med att man tillför alla 8 magasin för att det över huvudtaget ska vara realistiskt att kunna ta sig ur en eldstrid, det verkar inte ha framgått till FM...

Eller tex enkel utrustning som sekatör, minisåg etc för spaning, men det får man skaffa själv... HV/NS skulle ju gå under om man inte kompletterade med egen utrustning!

 

Börjar inte FM ta Hv/NS på allvar så är det ju ingen ide att ens ha det kvar! Hittills så tycker jag det liknar en lekstuga med tanke på den utrustning som finns- fortfarande 2010... Man sa till mig att 2012 ska det vara färdiggjort, jo vi får väl se men det får ju börja snäppas upp om det ska vara någon ide att ha det kvar.

Edited by Gulo-Gulo
Link to comment
Share on other sites

@Manbane; har ni INGA kompletterande utbildningar? Inga banskjutningar? Inga grillkvällar? Låter som om problemet ligger på en lokal nivå.

 

@Gulo-Gulo:

HV-soldater har under lång tid nyttjats i utrikes men att likt MoD tvinga ut HV-soldater i utlandstjänst är enligt mig att skjuta sig i foten. Jag är svensk soldat och stolt över det men jag lämnar hellre in än blir ivägskickad mot min vilka till valfri konflikthärd någonstans i världen. Bättre då att ha en vakansansökning (liknande den som finns idag) som speciellt riktar sig till HV-soldater. För "deltidsförband som åker till utrikes"-kvoten finns de "kontrakterade" soldaterna.

Link to comment
Share on other sites

@Manbane; har ni INGA kompletterande utbildningar? Inga banskjutningar? Inga grillkvällar? Låter som om problemet ligger på en lokal nivå.

 

Nej, kom lite som en chock då vi alltid blivit servade med väldigt bra övningar. Vi skall försöka att rycka upp oss och ordna övningar själv.

Men det är ju en omställning i sig.

Link to comment
Share on other sites

Manbane Vi i mitt förband sitter i exakt samma sits .

Problemet hos oss ligge ri att utg grp tog över runt 00 och styrde upp verksamheten så att alla utbildades på rätt sätt o det har funkat bra tills KFÖ systemet togs i bruk de ser de sin chans att slippa jobba så mkt , satsar bara på 1 KFÖ 2 SÖF per år .

 

Jag blev PC under denna guldålder då var det inga krav på att vi PC skulle vara instruktörer utan det servade utb grp med , sen drar man bara väck mattan under våra fötter .. Nu helt plötsligt så är det ett krav ....

 

Min personliga reflektion är att vi inte kommer att ha NÅGOT HV/NSS om 5-10 år .

 

Så nått NG/TA tror jag inte på ..

Link to comment
Share on other sites

Oavsett det nya KFÖ-systemet är de lokala övningarna minst lika viktiga idag som tidigare. Hos oss är det oförändrat: de lokala övningarna skall in i årsprogrammet, planläggas och följas upp. Reseersättning och dagpenning utgår som tidigare för auktoriserad övningsverksamhet.

 

Min uppfattning från trådens 2:a inlägg kvarstår. Jag har de senaste åren gjort ca 200-250 bokförda timmar (plus lite runtikring och kurstid). Mer än så går inte att få ur en heltidsarbetande med familj och egen villa. (Hustrun hävdar att gränsen rent av ligger lägre.) Alternativet är (deltids)anställda förband

Link to comment
Share on other sites

Jag har de senaste åren gjort ca 200-250 bokförda timmar (plus lite runtikring och kurstid). Mer än så går inte att få ur en heltidsarbetande med familj och egen villa. (Hustrun hävdar att gränsen rent av ligger lägre.) Alternativet är (deltids)anställda förband

 

Men det är ju mycket gott så. Med så många timmar varje år och en värnpliktsutbildning innan det så saknas ingen kompetens. Vi kunde sätta upp anfallsbrigader med soldater som totalt sätt hade mycket mindre träning än vad hemvärnare får om de gör 200 timmar några år i följd. Och det var med all tänkbar teknik och motorisering. Jag ser inga problem i att hemvärnet organsierades till slagfärdiga enheter med både fordon och artilleri. Jag vet inte varför det i försvarsmakten smugit sig in en så kraftig mentalitet av att ingenting går, att allting är så besvärligt. Det är för mig totalt förbryllande och dessutom historiskt sett en mycket okarakteristisk hållning bland svensk militär personal.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför det i försvarsmakten smugit sig in en så kraftig mentalitet av att ingenting går, att allting är så besvärligt. Det är för mig totalt förbryllande och dessutom historiskt sett en mycket okarakteristisk hållning bland svensk militär personal.

 

Skönt att höra att det inte bara är jag som har denna uppfattning om att vi blir Styvmoderligt behandlade av FM.

Jag har diskuterat detta med ÖB brevledes och det är ju så att våran högsta ledning och våra politiker tycker HV/NS är viktigt men problemet är när man kommer ner precis under högsta ledningen....

Tyvärr är det andra bitar med som suger resurserna och skapar ovilja men detta måste redas bot på.

 

Rätt organisation

Rätt utrustning

Rätt utbildning

 

Dessa tre bitar skulle leda till ökad förmåga och acceptans hos alla.

Men den klassiska talesättet om att göra det enkla svårt bara för att det är militären stämmer tyvärr i många fall men inte alla.

 

Här inne finns många bra ideer och förslag på vad man kan göra bättre synd att vi alla inte sitter i hv tinget och kan få fram detta...

/519CB

Link to comment
Share on other sites

@Gulo-Gulo:

HV-soldater har under lång tid nyttjats i utrikes men att likt MoD tvinga ut HV-soldater i utlandstjänst är enligt mig att skjuta sig i foten. Jag är svensk soldat och stolt över det men jag lämnar hellre in än blir ivägskickad mot min vilka till valfri konflikthärd någonstans i världen. Bättre då att ha en vakansansökning (liknande den som finns idag) som speciellt riktar sig till HV-soldater. För "deltidsförband som åker till utrikes"-kvoten finns de "kontrakterade" soldaterna.

 

 

På ett sätt förstår jag, men vad är det för mening med att öva på något som i princip inte kommer att hända (förutom kanske eftersök, skogsbränder)? Är man soldat så vill man ju se att ens utbildning fungerar och man måste ju få erfarenhet! Det finns ju en anledning till att tex USA har "stridserfarenhet/combat experience" emblem etc (eller vad man ska kalla det), det är ju för att man då vet att folk har varit med och inte "fryser" när något väl händer. Det är ju trots allt strid som vi ska klara av i slutändan.

Edited by Gulo-Gulo
Link to comment
Share on other sites

På ett sätt förstår jag, men vad är det för mening med att öva på något som i princip inte kommer att hända (förutom kanske eftersök, skogsbränder)? Är man soldat så vill man ju se att ens utbildning fungerar och man måste ju få erfarenhet! .........................."stridserfarenhet/combat experience" emblem etc.................. Det är ju trots allt strid som vi ska klara av i slutändan.

Krigandet är inget självändamål. Där får du nog inse att andras motiv att vara med i HV är mer defensivt.

Link to comment
Share on other sites

På ett sätt förstår jag, men vad är det för mening med att öva på något som i princip inte kommer att hända (förutom kanske eftersök, skogsbränder)? Är man soldat så vill man ju se att ens utbildning fungerar och man måste ju få erfarenhet! .........................."stridserfarenhet/combat experience" emblem etc.................. Det är ju trots allt strid som vi ska klara av i slutändan.

Krigandet är inget självändamål. Där får du nog inse att andras motiv att vara med i HV är mer defensivt.

 

Trodde att ändamålet med en försvarsmakt var att skydda landet genom antingen föra väpnad strid mot angripande fiender eller genom avskräckande aktiviteter i form av övningar...

 

Krigande är och kommer förbli huvuduppgiften för alla inom försvarsmakten - ett av Hemvärnets problem är väl just det stora antalet som inte fattat att det handlar om krig & ofred även inom vår STORA del av sveriges försvar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...