Jump to content

Har Lansen flugit för sista gången?


kerran

Recommended Posts

Tjena.

 

Det verkar som framtiden för Lansens fortsatta flygkarriärr är högst osäker nu.

 

Det är(som vanligt) flygvapnets byråkrati som sätter stop för fortsatt flygning efter årskiftet.

Anledningen är de två Lansen piloternas höga ålder.

Alf Ingesson-Thor är 60 år och Stellan Andersson är snart 63 år. Flygvapnets regler säger tydligen att miliära piloter över 55 år inte får flyga jet flygplan längre men just dessa två herrar har dispens som sträcker sig fram till års skiftet men sedan är det slutflugit även för dessa herrar.

Det finns inga andra piloter i flygvapnet som kan flyga SAAB Lansen och som vanligt är det brist på resurser och personal för att kunna skola in en ny, yngre pilot.

Flygvapnets regelverk tillåter hur märkligt det än låter tydligen inte heller att Lansen får förevisas utomlands på flygdagar.

 

Jag har själv pratat med Håkan Andersson vid ett besök på F11 Museum(när han råkade vara där samtidigt) och enligt honom finns det gott om flygtid kvar i Lansen skroven och bra med reservdelar till Lansen systemet.

 

Vore mycket trist om den 58 åriga Lansen epoken tar slut pga av detta...piloternas höga ålder.

 

http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.910881-flygforbud-for-sista-lansenpiloterna

Link to comment
Share on other sites

Din egen nyhet i April i år

 

Om man nu rustar 3 kärror att stå i beredskap för Radiak mätning kan jag garantera att det styrs av avtal mellan de olika organisatiionerna.

Visst vår försvarsmakt är sjuk ibland men att de skriver det avtalet på 3 år tvivlar jag starkt på då det har lagts ner i alla fall en 600 mantimmar (3 veckors arbete per kärra samt säkert det dubbla i framtagning och annt) lågt räknat för att modda dem.

 

Visst jag kan ha fel men det har flygits in piloter på JAS utan skolkärror så nog fasen kan det lösas för denna kärran med: Annars får väl någon general göra skäl för flygtilläget du har....

 

Känns som LITE långtgående slutsatser där andra saker pekar emot dem...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klart det går att fixa över tid.

 

Problemet i detta avseende synes ha att göra med att de två herrarna är anställda inom FM. Ett tag till. Problem två är att planet är reggat miliärt. Det behöver det inte vara om man ändå inte ska använda det i FM.

 

Stellan Andersson går snart i pension och bör då om han har intresse själv ta en civil licens på att flyga. Icke mer annorlunda än andra före detta FV-anställda har fortsatt sin karriär inom uppvisningsflygandet på privatägda eller föreningsägda flygplan. Men det kanske saknas en person som tar tag i detta på riktigt och lanserar en omställningsplan för person och material.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Stellan Andersson har sedan lång tid ett civilt trafikflyg cert. Han är sedan många år flygkapten & flyger Boeing 737NG.

Frågan är hur transportstyrelsen ställer sig till civilt reggade SAAB 32 Lansen? Iof finns ju redan civilt reggade J34 Hawker Hunter...Lansen & Hawker Hunter tycker jag har jämförbara prestanda...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Stellan Andersson har sedan lång tid ett civilt trafikflyg cert. Han är sedan många år flygkapten & flyger Boeing 737NG.

Frågan är hur transportstyrelsen ställer sig till civilt reggade SAAB 32 Lansen? Iof finns ju redan civilt reggade J34 Hawker Hunter...Lansen & Hawker Hunter tycker jag har jämförbara prestanda...

Transportstyrelsen har tidigare varit avogt inställd till att föra över militära jetflygplan till civilt flygregister, men de kanske bättrar sig. :)

 

Stellan Andersson och ytterligare några flyger ju redan idag Hawker Hunter (och som faktiskt inte är någon J 34 även om den numera ser ut som sådan ;-) ) som SwAF Historic Flight opererar, och om de är intresserade så borde det väl inte ställa till några större problem.

 

SwAFHF är en civil förening som lyder civila lagar och regler. Alla SwAFHF´s flygplan är civilregistrerade, och opererar från Såtenäs.

 

Försvarsmaktens veteranflygverksamhet flyger efter försvarsmaktens regelverk. Deras två flygplan är stationerade på Såtenäs respektive i Halmstad.

 

Dock är det samma entusiaster i båda organisationerna som håller flygplanen i luften.

 

 

Så det som egentligen saknas är alltså att FM överlåter Lansen-plan till SwAFHF och att Transportstyrelsen tillåter civil registrering. (Samt naturligtvis då utbildning av de piloter som behöver detta.)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Är det inte märkligt att det inte går att skola in någon annan pilot, några yngre förmågor, piloter som skulle kunna tänka sig att flyga in sig på kärran måste det väl finnas en liten hög av, även nya, yngre piloter skulle väl tycka det var kul att flyga in sig på en gammal klassisk typ som Lansen?

Link to comment
Share on other sites

För att få flyga veterankärrorna så måste piloterna kunna meka med dem. Och det är ytterst få nya piloter som är tekniska nog och är villiga att smutsa ner händerna.

 

Orsaken till att de ska kunna meka själva är att de ska kunna ta hand om flygplanet om det går sönder på annan ort. Det finns liksom ingen underhållsorganisation att luta sig tillbaka på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...