kerran Posted August 14, 2010 Report Share Posted August 14, 2010 Tjena. Det verkar som framtiden för Lansens fortsatta flygkarriärr är högst osäker nu. Det är(som vanligt) flygvapnets byråkrati som sätter stop för fortsatt flygning efter årskiftet. Anledningen är de två Lansen piloternas höga ålder. Alf Ingesson-Thor är 60 år och Stellan Andersson är snart 63 år. Flygvapnets regler säger tydligen att miliära piloter över 55 år inte får flyga jet flygplan längre men just dessa två herrar har dispens som sträcker sig fram till års skiftet men sedan är det slutflugit även för dessa herrar. Det finns inga andra piloter i flygvapnet som kan flyga SAAB Lansen och som vanligt är det brist på resurser och personal för att kunna skola in en ny, yngre pilot. Flygvapnets regelverk tillåter hur märkligt det än låter tydligen inte heller att Lansen får förevisas utomlands på flygdagar. Jag har själv pratat med Håkan Andersson vid ett besök på F11 Museum(när han råkade vara där samtidigt) och enligt honom finns det gott om flygtid kvar i Lansen skroven och bra med reservdelar till Lansen systemet. Vore mycket trist om den 58 åriga Lansen epoken tar slut pga av detta...piloternas höga ålder. http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.910881-flygforbud-for-sista-lansenpiloterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Din egen nyhet i April i år Om man nu rustar 3 kärror att stå i beredskap för Radiak mätning kan jag garantera att det styrs av avtal mellan de olika organisatiionerna. Visst vår försvarsmakt är sjuk ibland men att de skriver det avtalet på 3 år tvivlar jag starkt på då det har lagts ner i alla fall en 600 mantimmar (3 veckors arbete per kärra samt säkert det dubbla i framtagning och annt) lågt räknat för att modda dem. Visst jag kan ha fel men det har flygits in piloter på JAS utan skolkärror så nog fasen kan det lösas för denna kärran med: Annars får väl någon general göra skäl för flygtilläget du har.... Känns som LITE långtgående slutsatser där andra saker pekar emot dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 Att flyga Lansen borde inte vara svårt att lära sig. Planen ska ju inte användas i strid, så då försvinner nog en hel del utbildningskostnader. De ska ju bara flyga som vilket Cessnaplan som helst (kanske högre och snabbare). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_P Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 (edited) Klart det går att fixa över tid. Problemet i detta avseende synes ha att göra med att de två herrarna är anställda inom FM. Ett tag till. Problem två är att planet är reggat miliärt. Det behöver det inte vara om man ändå inte ska använda det i FM. Stellan Andersson går snart i pension och bör då om han har intresse själv ta en civil licens på att flyga. Icke mer annorlunda än andra före detta FV-anställda har fortsatt sin karriär inom uppvisningsflygandet på privatägda eller föreningsägda flygplan. Men det kanske saknas en person som tar tag i detta på riktigt och lanserar en omställningsplan för person och material. Edited August 28, 2010 by Karl_P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted August 28, 2010 Author Report Share Posted August 28, 2010 Stellan Andersson har sedan lång tid ett civilt trafikflyg cert. Han är sedan många år flygkapten & flyger Boeing 737NG. Frågan är hur transportstyrelsen ställer sig till civilt reggade SAAB 32 Lansen? Iof finns ju redan civilt reggade J34 Hawker Hunter...Lansen & Hawker Hunter tycker jag har jämförbara prestanda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 28, 2010 Report Share Posted August 28, 2010 Frågan är hur transportstyrelsen ställer sig till civilt reggade SAAB 32 Lansen? Det fanns några civilreggade lansar på RFN för 30 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted October 20, 2010 Report Share Posted October 20, 2010 Stellan Andersson har sedan lång tid ett civilt trafikflyg cert. Han är sedan många år flygkapten & flyger Boeing 737NG. Frågan är hur transportstyrelsen ställer sig till civilt reggade SAAB 32 Lansen? Iof finns ju redan civilt reggade J34 Hawker Hunter...Lansen & Hawker Hunter tycker jag har jämförbara prestanda... Transportstyrelsen har tidigare varit avogt inställd till att föra över militära jetflygplan till civilt flygregister, men de kanske bättrar sig. Stellan Andersson och ytterligare några flyger ju redan idag Hawker Hunter (och som faktiskt inte är någon J 34 även om den numera ser ut som sådan ) som SwAF Historic Flight opererar, och om de är intresserade så borde det väl inte ställa till några större problem. SwAFHF är en civil förening som lyder civila lagar och regler. Alla SwAFHF´s flygplan är civilregistrerade, och opererar från Såtenäs. Försvarsmaktens veteranflygverksamhet flyger efter försvarsmaktens regelverk. Deras två flygplan är stationerade på Såtenäs respektive i Halmstad. Dock är det samma entusiaster i båda organisationerna som håller flygplanen i luften. Så det som egentligen saknas är alltså att FM överlåter Lansen-plan till SwAFHF och att Transportstyrelsen tillåter civil registrering. (Samt naturligtvis då utbildning av de piloter som behöver detta.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted February 21, 2011 Report Share Posted February 21, 2011 Är det inte märkligt att det inte går att skola in någon annan pilot, några yngre förmågor, piloter som skulle kunna tänka sig att flyga in sig på kärran måste det väl finnas en liten hög av, även nya, yngre piloter skulle väl tycka det var kul att flyga in sig på en gammal klassisk typ som Lansen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted February 21, 2011 Report Share Posted February 21, 2011 För att få flyga veterankärrorna så måste piloterna kunna meka med dem. Och det är ytterst få nya piloter som är tekniska nog och är villiga att smutsa ner händerna. Orsaken till att de ska kunna meka själva är att de ska kunna ta hand om flygplanet om det går sönder på annan ort. Det finns liksom ingen underhållsorganisation att luta sig tillbaka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted February 21, 2011 Report Share Posted February 21, 2011 Aha intressant Inga intresserade mekaniker med flygcert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted February 22, 2011 Report Share Posted February 22, 2011 Men jag har pryat som lansenmek, om jag får flyga med kan jag vara mek.. eller förresten.. tror inte jag vill flyga med i en Lansen jag är tekniskt ansvarig för.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted February 22, 2011 Author Report Share Posted February 22, 2011 Brukar inte en flygtekniker åka med i baksits när Stellan och Affe är ute på Sverige turne med Lansen under sommarhalvåret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted February 22, 2011 Report Share Posted February 22, 2011 Men jag har pryat som lansenmek, om jag får flyga med kan jag vara mek.. eller förresten.. tror inte jag vill flyga med i en Lansen jag är tekniskt ansvarig för.. /E LOL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts