Jump to content

30 av 40 dök upp till Bohus Dalgruppens GMU-Hv

Recommended Posts

Läste på Hemvärnets hemsida då jag såg denna artikel:

http://bdg.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=7588

Detta är ju inte mer än en notis så jag antar att det var mer eller mindre väntat.

Skall själv göra GSU-Hv (min börjar om en månad eller så på annan ort) och för mig låter det helt bisarrt att gå igenom mönstringen på nytt, anmäla sitt intresse, ta platser från andra [kanske mer] intresserade för att sedan bara inte dyka upp när dagen kommer. Är detta framtiden för försvarsmakten nu när det är frivilligt?

Låter nästan som om de inte ens hade meddelat att de skulle komma när det står att 30 av 40 dök upp.

När jag gjorde Gsu-hv gällde ju pliktlagen så vi var ju tvungen och vara där, i alla fall dom värnpliktiga. Lottorna fick komma och fara som de ville, men de genomförde ändå hela utbildingen och alla lottor dök upp.

Men nu är det väl som vilken utbildning som helst. Bara för att du har svarat på antagninsbesked till en högskole utbildning så måste du ändå inte gå utbildningen, utan du har till första dagen att bestämma dig.

Bara för att du har svarat på antagninsbesked till en högskole utbildning så måste du ändå inte gå utbildningen, utan du har till första dagen att bestämma dig.

Du har förstås rätt men jag syftade mer på att om man nu gått igenom allt besvär med intervju, ommönstring, informationsträffar osv - slösat sin egna och andras tid så borde man minst kunna meddela ett tag innan om man inte är intresserad, det är ju inte som med högskolan att man bara fyller i ett nät-formulär.

Det intressanta är vad som gjorde att 10st inte dök upp.

Det är kasst att dom inte meddelar.... Men varför då dom

haft en lite mer speciell process än antagning till högskolan...

Nu är ju den artiklen skriven av soldaterna, och gissningsvis får dom inte veta allt.

Det kanske var..(spekulationer...)

Någon pajjade rygg/knän inför träning innan.

Någon gillades inte av SÄPO/MUST säkkontroll.

Någon fick jobb.

Någon blev ihop med någon annan som är antimilitär.

Någon ändrade sig och bara sket i det.

Någon blev gravid eller insåg att han snart ska bli pappa och var tvungen att ordna sig ett jobb.

Bara en del av säkert miljoner anledningar som vi troligtvis aldrig får veta mer än kanske någon

samlad skrift från HKV Hv/Friv i framtiden om hur det generellt går till att folk inte dyker upp till GMU.

• 3 weeks later...

Tråkigt. I min pluton valde fyra utav dem 37 som (skulle) ryckt in med mig att inte ens dyka upp. Så vi var bara 33 som ryckte in. Och fem eller sex har valt att hoppa av, framför allt efter en ganska tung fältvanevecka.

Väldigt tråkigt att man kan hoppa av när man är lite bitter. Någon slags plikt borde det ändå vara om man kommit in.