Essray Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Jag fick nyligen av en släkting överta två stycken Köldskydd, M7314-800210-1. De är uppskattningsvis 2 x 1,5 meter stora, gröna på ena sidan och silverfärgade på andra sidan. Den gröna sidan förefaller vara tillverkad av något slags vattenavvisande presenningsmaterial, och den silvriga sidan tycks vara avsedd att reflektera värme. I varje hörn finns en öljett. En googling ger inte mycket vid handen, annat än att de ingått i utrustningslistan till StrB 90 HS version II. Jag undrar om någon vet vad dessa används/användes till inom FM. Vidare har jag vissa funderingar på att nyttja dem som vindskydd eller liknande vid övernattning i fält. Finns det någon som har prövat något liknande och kan dela med sig av eventuella erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 FM:s "space blanket" alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Är det inte pu-belagd aluminiumfolie bara, typ samma som i förstahjälpenväskan i bilen, bara att den är grön på ena sidan? Prasslar som f-n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 12, 2010 Author Report Share Posted August 12, 2010 Är det inte pu-belagd aluminiumfolie bara, typ samma som i förstahjälpenväskan i bilen, bara att den är grön på ena sidan? Prasslar som f-n? Huruvida det rör sig om en PU-beläggning eller inte, är jag inte kvalificerad att bedöma. Den prasslar dock inte nämnvärt, och känns inte som den aluminiumfolie jag har i köket iaf. Jag bifogar en bild. FM:s "space blanket" alltså? Som framgår av nedanstående bild, tycks Space blanket vara en adekvat benämning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted August 12, 2010 Report Share Posted August 12, 2010 Ingenting jag sett eller hört talas om på en Strb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Strb 90 HS är ju dock den splitterskyddade "internationella" versionen så det kanske kan vara så att väringar/sjömän som plockats upp ur vattnet under (övning inför) stort fosterländskt krig gott kan "frysa ihjäl" medan personal på internationella insatser (eller stackars upplockade pirater) har ansetts behöva den extra "komfort" som en space blanket kan tillföra. Borde inte en sopsäck funka ungefär lika bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Med en amatörmässig analys så borde ju den reflekterande ytan vara avgörande för att hålla värmen. Nu bor jag iofs en bit norr om Mälardalen, men några sopsäckar att spegla sig i har vi inte här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Jag instämmer i att det verkar råda brist på silvriga sopsäckar. Däremot har jag fått för mig att den värme som människokroppen förlorar genom strålning är närmast försumbar jämfört med den som försvinner genom ledning och avdunstning. Men jag kan ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Jag instämmer i att det verkar råda brist på silvriga sopsäckar. Däremot har jag fått för mig att den värme som människokroppen förlorar genom strålning är närmast försumbar jämfört med den som försvinner genom ledning och avdunstning. Men jag kan ha fel. Jag tror du kan vara något på spåret där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Fan LeadHead, nu måste jag ju koppla in hjärnan och försöka förstå något jag trodde mig redan veta.... Perkele! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 (edited) Jag rekommenderar s. 14 i vårt eminenta soldatreglemente Vintersoldat (1997). Där står visserligen bara att "[d]en procentuella fördelningen av kroppens värmeavgivning varierar med de yttre faktorerna, t.ex. hur mycket det blåser, vilken klädsel du bär, om du står eller ligger i snön." Den efterföljande uppställningen över ledning, värmestrålning, konvektion (vind) och avdunstning ger dock intrycket att strålningen är av mindre intresse så länge man inte är helt naken (vilket iofs. är ett möjligt sjöräddningsscenario). Om reflektion av värmestrålning vore en avgörande egenskap vid val av utrustning i kall väderlek så skulle vi ju springa runt i silvriga långkalsoner och det hoppas jag att ni inte gör... Någon som har provat att känna en kall snödräkt (så nära reflekterande aluminium som vår VU kommer) mot bar hud? Edited August 15, 2010 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts