Jump to content

F9 Säves Bergshangar

scenic

Recommended Posts

Man kan glutta lite på skissen över möjliga framtida utställningar på Aeroseum (i Säves bergrum) om man klickar nedan. Visserligen gäller det utställning och lite annorlunda utnyttjande av lokaliteterna, men tolv plan skulle i alla fall inte få det trångt.

http://www.aeroseum.se/projektet.html

Man kan glutta lite på skissen över möjliga framtida utställningar på Aeroseum (i Säves bergrum) om man klickar nedan. Visserligen gäller det utställning och lite annorlunda utnyttjande av lokaliteterna, men tolv plan skulle i alla fall inte få det trångt.

http://www.aeroseum.se/projektet.html

Nä, men det är skillnad på att bara parkera flygplan, och att ha utrymme att klargöra och serva dem. Men som sagt, jag kan minnas fel. Var med på en rundtur förra året, och då nämndes det en siffra på hur många flygplan som kunde stationeras i berghangarerna. Jag minns att jag reagerade på att inte hela flottiljen kunde få plats, och att jag tyckte att det lät lite.

/E

Nä, men det är skillnad på att bara parkera flygplan, och att ha utrymme att klargöra och serva dem.

När jag tittar lite närmare är det nog inte plats för mer ens i utställningen. Det är gott om felparkerade plan i skissen - skulle bli mycket bråk om någon vill komma in eller ut därifrån. Lite som mitt källarförråd.

Står en del i boken Bergshangarer av Bengt Törnell om de som finns/funnits i Sverige samt de planer man hade.

Antalet plan beror givetvis på storleken på dessa.

1946:

3 divisioner om 15 plan, summa 45 st

B18 - 70000 kvadratmeter

J21 - 30000 kvadratmeter

F9's berghangar var från början 8000 kvadratmeter för "Gamla Berget" eller F9-1 då den var klar 1943.

Den på F18 kallas för kategori 2 men allt blev ju inte färdigbyggt där. Kategori 1 och 2 var inte byggda för att stå emot anfall med taktiska kärnvapen som en så kallad Kategori 3 berghangar skulle kunna.

"Nya Berget" eller F9-2 är en så kallad Kategori 3 berghangar och dessa har en yta på 22000-24000 kvadratmeter och ska rymma samtliga plan som finns på en jaktflottilj, dvs minimum 60 st. Liknande berghangarer finns på F8 samt F13 och F16. Så man borde kunna rymma ca 60 st Draken eller motsvarande storlek i en kategori 3 hangar.

Sedan fanns det planer på att göra Bas 90 bergtunnlar men endast prototypen på Fällforsbasen blev gjord. Den rymmer ca 10 st Viggen men är inte NBC skyddad på något sätt och har inte några dörrar. utan är endast en U-formad tunnel. Tanken var att bygga liknande på Jokkmokk, Vidsel, Gunnarn, Kubbe samt Kramfors flygbaser.

Edited by MadLuna

"Nya Berget" eller F9-2 är en så kallad Kategori 3 berghangar och dessa har en yta på 22000-24000 kvadratmeter och ska rymma samtliga plan som finns på en jaktflottilj, dvs minimum 60 st. Liknande berghangarer finns på F8 samt F13 och F16. Så man borde kunna rymma ca 60 st Draken eller motsvarande storlek i en kategori 3 hangar.

Ok, jag kan tänka mig att man kan pressa in 60 st Viggen/Draken i berghangaren, om man inkluderar in och utfartstunnlarna och pressar in flygplan i varenda vrå. Man jag är skeptisk till att det går att bedriva daglig verksamhet där då. Men det kan ju vara bra för att undvika ett inledande anfall (förutsatt att man hinner baxa in alla flygplanen), sedan sprider man ut de andra divisionerna på reservbaserna.

Mellan de två portarna som skyddas av stötvågsportar i betong går den U-formade huvudtunneln, från huvudtunneln utgår sex sidotunnlar där flygplanen förvarades och underhölls.

Så då e frågan, "Hur tjock är stötvågsporten?"

Ok, jag kan tänka mig att man kan pressa in 60 st Viggen/Draken i berghangaren, om man inkluderar in och utfartstunnlarna och pressar in flygplan i varenda vrå. Man jag är skeptisk till att det går att bedriva daglig verksamhet där då. Men det kan ju vara bra för att undvika ett inledande anfall (förutsatt att man hinner baxa in alla flygplanen), sedan sprider man ut de andra divisionerna på reservbaserna.

Håller med dig, det borde vara i princip omöjligt att kunna bedriva några större flygplansrörelser eller reparation/underhåll om man klämt ner alla dessa 60 plan. Uppgiften är från boken och får stå för den.

Dock så var tydligen bergshangarernas uppgift i krig att tjäna som service och reparationsplats och ha två stationskompanier för att hantera flygplan baserade där. I högsta beredskap så skulle plan kunna stå i uppfarterna beredda att dras fram alternativt kunna taxa fram själva för start.

Angående stötvågsportarna så står det ingen tjocklek utan endast att varje port vägde runt 90 ton och berghangarer av Kategori 3 ansågs klara stötvågen från en explosion på närmare 1 megaton (lär nog bero på hur nära man träffar dock...)

När man införde dessa portar så kunde man inte längre basera plan i högsta beredskap då det tog längre än 60 sekunder att öppna en port och det gjorde tiden för lång för att klara de krav man ställt vid denna beredskap.

Edited by MadLuna

Är det två hangarerna i Säve sammankopplade med varann? Tänkte om en bomb slog ner i första hangaren som inte stod emot kärnvapen, funkar den andra då?

Och sen dom andra hangarerna i F8 Barkarby Uppland ja F13 Norrköping Östergötland ja F16 Uppsala Uppland är dom i tjänst eller nedlagda? och finns det nån info om dem?

Är det två hangarerna i Säve sammankopplade med varann? Tänkte om en bomb slog ner i första hangaren som inte stod emot kärnvapen, funkar den andra då?

Jag tror inte man kan gå mellan gamla och nya berget, men vet inte. Som jag fått det förklarat skulle nya berget ge skydd mot en bomb över Göteborg, men inte bomb mot berget självt. Den lilla tunneln utanför huvudporten skulle medge att tryckvågen från Gbg blåste förbi porten. Sen är det väl inte särskilt mycket som funkar efter jätteotrevlig bomb nånstans i närheten av fältet. Mer fält än innan, men samtidigt mer glaserad grop än innan. Typ.

Titta själv om du har möjlighet: 28-29 augusti 2010 Göteborg Aero Show.

Och sen dom andra hangarerna i F8 Barkarby Uppland ja F13 Norrköping Östergötland ja F16 Uppsala Uppland är dom i tjänst eller nedlagda? och finns det nån info om dem?

Nope, finns ingen underjordisk förbindelse mellan gamla och nya berget på Säve.

/G.L.

Apropå dörrarnas tjocklek, de torde vara runt metern. ta/ge någon dec.

En skillnad mellan gamla - nya berget är att gamla bara är insprängt medan nya består av ett betongskal inuti den utsprängda "grottan".

Mellan dessa finns ett utrymme,krypgrund typ, dit man får ta sig då och då för att "skrota" dvs plocka bort nedfallna stenar.

Hur ser det ut med splitterskydd för våra Gripar? Nu när Bas 90 systemet inte finns, är det väl inte så många splitterskydd kvar.

I övriga Europeiska nationer verkar det ofta förekomma. Men hur har Svenska Flygvapnet tänkt? Skall planen stå oskyddade

på de få kvarvarande flottiljerna?

Hur ser det ut med splitterskydd för våra Gripar? Nu när Bas 90 systemet inte finns, är det väl inte så många splitterskydd kvar.

I övriga Europeiska nationer verkar det ofta förekomma. Men hur har Svenska Flygvapnet tänkt? Skall planen stå oskyddade

Har väl aldrig funnits splitterskydd som en del i Bas 90 Systemet??

Wiseman har dragit paralleller mellan Nato och Sverige vid ett tillfälle

Kan vara givande att läsa---

...

På vissa baser finns/fanns jordkulehangarer och på några berghangar, så visst fanns det, men kanske snarast som ett arv. På andra baser fanns vallar som splitterskydd kring uppställningsplatser, men HAS som på NATO-baser var det ju inte, skyddet var främst genom spridning. Hur de har tänkt sedan Bas90 försvann är det många som undrat.

Nej, men det togs fram och visades prototyper till splitter- och insyns-skydd. Och transportabla såna är väl också vad som skulle vara till nytta nuförtiden.

Prototyper till insynsskydd känner jag till. En av dem var ju igglon på Byholma som gjorde i ett par ex. Nu är den väl till och med privatägd då FORTV sålt ut marken som den stod på.

Har dock missat om det funnits splitterskyddade sådana.

106

Jordkullhangarerna hade de plats för viggar?

Undrar då man ju på flera flotiljer byggde nytt avseende hangarer då Viggen var högre (som det berättats för mig)

Sedan stämmer det ju som J-K skriver att planerna för att ytterligare förbättra baserna i skymningsläge fanns ju, fanns ju mycket förhandslagrat varav det på vissa baser fortf finns saker kvar i naturen (i alla fall för något år sedan)

106

Jordkullhangarerna hade de plats för viggar?

Undrar då man ju på flera flotiljer byggde nytt avseende hangarer då Viggen var högre (som det berättats för mig)

På F 21 finns större jordkulehangarer där man lätt borde kunna få in ett par 37:or, i övriga fall var det bara att fälla fenan. Anledningen till den fällbara fenan var väl just att man skulle kunna använda samma hangarer som 35:an.

På F 21 finns större jordkulehangarer där man lätt borde kunna få in ett par 37:or, i övriga fall var det bara att fälla fenan.

Hur ser dessa jordkulehangarer ut?

Den större varianten har jag inte hittat några bilder på, men en snabb googling gav ett par bilder på de mindre.

F 12:

Jordkulehangar-Kalmar-00082.jpg

F 16:

F_16_1_div_26011_700.jpg

Insidan av en på F 16

På F 21 finns större jordkulehangarer där man lätt borde kunna få in ett par 37:or, i övriga fall var det bara att fälla fenan.

Hur ser dessa jordkulehangarer ut?

Den större varianten har jag inte hittat några bilder på, men en snabb googling gav ett par bilder på de mindre.

F 16:

Insidan av en på F 16

Tusen tack för den länken!!

otroligt att man fortfarande lär sig något nytt :)

men som jag har förstått det fanns dessa på Flotiljflygplatserna och inte på de "vanliga" bas 90 baseerna?

Där var det i princip bara Törebodabågar i banändarna??

men som jag har förstått det fanns dessa på Flotiljflygplatserna och inte på de "vanliga" bas 90 baseerna?

Där var det i princip bara Törebodabågar i banändarna??

Fanns inte på så många flottiljer heller.

J.K Nilsson

Nej det har jag ju märkt då jag besökt ett gänt men hel missat företeelsen :)