Jump to content

Pansarmärket

Guest

Recommended Posts

Nu blev iaf jag nöjd ;)

Får väl se om "Sura" tycker om den också... :)

----------------------

>>Ludde

Hur fann du bilden ?

om man kollar på URL:en och går in på www.p4.mil.se/images så finns inte den sidan..

Och det borde ju finnas fler än en bild..

Kan du förklara ?? ;)

letade lite efter södermanlandsgripen men alla störe bilder på den lille stackarn verkar ha flugit i väg ;)

p10.gif

denna bilden e ju inte större än att man med nöd å näppe kan gömma pungen bakom den efter att ha badat i isvak... ;)

By the way, en snabb fråga. Vilka är det som får pansarbaskern, är det stridsvagnsgubbarna enbart, eller räknas även övriga enheter i ett pansarförband till de privilegierade?

By the way, en snabb fråga. Vilka är det som får pansarbaskern, är det stridsvagnsgubbarna enbart, eller räknas även övriga enheter i ett pansarförband till de privilegierade?

Även andra på pansarförbanden gör paskermarshen. Jag ligger i vakten och jag har gjort den. Kockar och dylikt är jag dock inte lika säker på om dom gör den.

Skall det stå för nåt också ?? ;)

jag trodde det bara var en arm som är klädd i rustning (pansar)

som håller i ett svärd (eldkraft) eller något sånt.

Någon som kan gå in mer djupt ?? :)

Det är en mer eller mindre internationellt vedertagen symbol för pansar tror jag. Brittiska pansartruppernas märke med pansarnäve, "armoured fist" :):

http://www.army.mod.uk/armcorps/index.html

De franska och tyska har jag för mig att det är snarlikt det svenska men med "mjukare" linjer.

Pansarnäven är på intet sätt en internationell symbol för pansartrupperna.

Finland har en riddarhjälm, Tyskland har en stridsvagn i lagerbladskrans, Israel har en stridsvagn, USA har en stridsvagn på två korslagda sablar.

Det finns nog lika många varianter som det finns länder.

The Swede

Med risk för att tråka ut er....

Pansartruppernas första truppslagstecken från 1942 var en stiliserad stridsvagn (med strv m/38 som förebild) sedd framifrån, med tre utskjutande blixtar från vardera sidan av tornet. Nuvarande pansartecken m/63 är resultatet av en kompromiss, då märket skiljer sig från den tänkta orginaldesignen genom att svärdet kortats ner och handfattningen ändrats något. Somliga hävdar att det nu mest liknar en räkstjärt... :D

Som kuriosa kan nämnas att märket utfördes i silver till P1 (silver anses ju vara finare än guld inom svenska militära sammanhang) och i guld till övriga pansarförband.

Informationen är hämtad från boken "Pansartrupperna 1942 - 1992".

Tänkte bara göra ett förtydligande angående Baskerprovet på Pansar. Alla värnpliktiga på P-Regementen gör baskerprov och får basker. Dock är provet utformat på olika sätt beroende på vilken tjänst den värnpliktige har. Till exempel är inte vakternas baskerprov lika hårt som stridsvagnsbesättningars baskerprov. De bland pansar som har det tuffaste provet är pansarskytte.