Granattillsats Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 HEj! Jag snackade med en vän till mig om hans militära karriär, där var en hel del utlandstjänst osv osv. Han ska ha gjort lumpen som "A-Soldat", en utbildning som skall ha försvunnit på 80-talet om jag minns rätt. Denna utbildning plockades de som var bäst lämpade i olika förband, luftvärn, ingenjör, infanteri, jägeri osv osv. Dessa soldater fick sedan prova på massa olika saker för att sedan kunna användas till lite mer speciella saker om ryssen skulle komma. Exempelvis att man satte in en A-soldat från ett LV-förband med LV robot tillsammans med en jägarpatrull i norrland. Nu till min fråga, finns här någon som kan berätta mer om denna utbildningen? Jag har googlat och försökt söka på soldf också men inte hittat någon tråd som handlar om just A-soldaten. Upplys mig gärna! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gåsapåg Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Jag trodde att A var en klassning för dom unga spänstiga pojkarna med tillräckligt i skallen för att få en något mer krävande tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted August 9, 2010 Author Report Share Posted August 9, 2010 Jag trodde att A var en klassning för dom unga spänstiga pojkarna med tillräckligt i skallen för att få en något mer krävande tjänst. Ja det är säkert möjligt, men detta är alltså 80-tal och tidigare vi pratar om, kanske ett annat system för att klasificera tjänsterna eller nått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Låter som en myt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Som sagt, "gjort lumpen som A-soldat" och därvid varit något slags superrambo låter som en myt. Och, som antytt ovan, vpl A, B, C osv var klassningar den vpl fick efter mönstring vilket styrde vart han hamnade. Det fanns mig veterligt ingen befattning som hette "A-soldat". Men jag kan ha fel - prove me wrong! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted August 9, 2010 Author Report Share Posted August 9, 2010 Som sagt, "gjort lumpen som A-soldat" och därvid varit något slags superrambo låter som en myt. Och, som antytt ovan, vpl A, B, C osv var klassningar den vpl fick efter mönstring vilket styrde vart han hamnade. Det fanns mig veterligt ingen befattning som hette "A-soldat". Men jag kan ha fel - prove me wrong! Bör tilläggas att han inte förökt framstå som "superrambo", han var väldigt ödmjuk i sin syn på det hela. Alltså att killar som var lämpade för det fick åka runt på olika regementen och "prova på" olika vapensystem eller annat, alltså inte på något vis bli experter på dem. Däremot skulle de ju ändå vara vassa på det som de från början var inskrivna som. I hans fall robotskytt i LV, det skulle han ju kunna hantera bra. Men som det verkar vara här, kanske inte funnits något sådant, jag har ingen aning, som sagt, därför jag frågar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 I call myt! Hört många roliga och olika berättelser om hemliga supersoldater. Det roligaste hörde jag under min värnplikt om en plutonskamrats kompis. Den innehöll bland annat svarta omärkta bilar, självförstörande usbminnenn och en hemlig anläggning vid en norrländsk tågstation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Myt eller inte så ligger det väl trots allt viss sanning i lv folk som samgrupperades med jägers.. Eller var det art? Sök på forumet så finner ni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Låter som nån egen spin off på begreppet A01 el. A01:or (alltså; vpl vid i22, FJS, KJ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Myt eller inte så ligger det väl trots allt viss sanning i lv folk som samgrupperades med jägers.. Eller var det art? Sök på forumet så finner ni. Fanns det inte något som hette typ art-jägare förut? har för mig att jag läst om det här på soldf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted August 9, 2010 Author Report Share Posted August 9, 2010 Låter som nån egen spin off på begreppet A01 el. A01:or (alltså; vpl vid i22, FJS, KJ). A01, nått du skulle kunna utveckla? Vad är det för något? Jag kan trots allt hört fel eller minnas fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 (edited) Myt eller inte så ligger det väl trots allt viss sanning i lv folk som samgrupperades med jägers.. Eller var det art? Sök på forumet så finner ni. Jägargrupp med eldledare/art har jag läst om, det var en 80-talsgrej. Man skulle bakom fiendens linjer infiltrera en eldledare plus e-biträde och två signalister, skyddade av en åttamans jägargrupp. Uppgift: leda divisionsartilleri (25 km räckvidd), dels för understöd av andra jägares eldöverfall, dels för uppgifter av typen "leda eld mot en bro som flyget ej kunde bomba". Genom ljus- och ljusmätning av fientligt grk och artilleri skulle eld även kunna ledas mot dessa, av just en sådan jägar-eldledargrupp. Edit: "Artillerijägare" tror jag konceptet kallades. Edited August 9, 2010 by lampros Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 A01 var väl top notch i mönstringsklassen. Benämndes väl Adam 01. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeffeA Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Utdrag ur Forum SoldF.com Lvjägare – Skröna eller? Det är faktiskt sant det har funnits ett sådant förband under kortare tid. Som tidigare nämnts så förgicks det av ett kortare försök på Lv7 med en pluton samt även på Lv6 1984/85. Inför inryckningen 1985/86 fann man att brigaden till ett inflvkomp rb 69 skulle komma att läggas ner men att lvkomp skulle kvarstå i krigsorganisationen med uppgift att understödja gränsjägarregementen. I dessa regementen ingick bl.a. norrlandsjägare. Febril aktivitet vidtog här måste göras något. Kompletterande materiel beställdes t.ex. stora ryggsäckar. Kompaniet organiserades om det skapades en pjäspluton samt stab och tross. Därutöver två lvjägarplutoner om vardera tre grupper dessa grupper kunde i sin tur delas två robot patruller dvs. in alles 8 patruller. Dessa patruller var då fotsoldater och skulle kunna följa med jägarförband. Men förbandet skulle också snabbt kunna omorganisera till ordinarie inflvkomp detta var möjligt då rb 69 är ett relativt lätt system att utbilda på. Direkt vid inryckning ommönstrades förbandet och då menar jag DIREKT dvs. på kvällen natten inryckningsdagen och ute i fält. Nyinryckta uppger oftast sanningen. De med bedömt god fysik och andra förutsättningar för hårdare tjänst hamnade i robotplutonerna de med lite sämre förutsättningar i t.ex. pjäsplutonen. Pjäsplutonen var indelad i tre grupper varje grupp hade tre 20 mm lvakan m/40 typ två. Dvs. de hade inte ringsikte utan ett spegelreflexsikte. Varje grupp hade tre traktorer med persontransportkärra. De var egentligen överutrustade på transportmedel. Men som tidigare sagts kunde de ta till sig robotplutonerna och bilda ett ordinarie inflvkompani. Detta visade sig fungera utmärkt den dryga tredjedel av kompaniet med bättre fysik visade sig klara ganska stora påfrestningar vilket visade sig i samövningen med K3 samt brigdspaningskompani vid I17 ja de var faktiskt överlägsna spaningskompaniet i många avseenden. Kompaniet krigsplacerades och fanns kvar i organisationen till början av nittiotalet repövades dock aldrig. Hur vet jag nu detta jo jag var stf GU kompanichef för förbandet. Roligt att kunna bekräfta något som helt riktigt låter som en skröna men inte är det. En annan rolig detalj var att vi konsulterade diverse skrifter om vad dessa jägarförband skulle klara av och ett var cykeltolkning för taktiska/operativa transporter. Varvid vi naturligtvis utbildade i cykeltolkning med avslutande prov tolkning från Göteborg till Remmene skjutfält utanför Vårgårda tur och retur. Senare kunde vi konstatera att aktuella jägarförband hade hoppat över den detaljen med cykeltolkning för svårt/farligt/okunskap. Det här är alltså skrivet av en Forums medlem men jag kommer inte ihåg vem. Leffe A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Myt eller inte så ligger det väl trots allt viss sanning i lv folk som samgrupperades med jägers.. Eller var det art? Sök på forumet så finner ni. Jägargrupp med eldledare/art har jag läst om, det var en 80-talsgrej. Man skulle bakom fiendens linjer infiltrera en eldledare plus e-biträde och två signalister, skyddade av en åttamans jägargrupp. Uppgift: leda divisionsartilleri (25 km räckvidd), dels för understöd av andra jägares eldöverfall, dels för uppgifter av typen "leda eld mot en bro som flyget ej kunde bomba". Genom ljus- och ljusmätning av fientligt grk och artilleri skulle eld även kunna ledas mot dessa, av just en sådan jägar-eldledargrupp. Edit: "Artillerijägare" tror jag konceptet kallades. Bekräftas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Som sagt, "gjort lumpen som A-soldat" och därvid varit något slags superrambo låter som en myt. Och, som antytt ovan, vpl A, B, C osv var klassningar den vpl fick efter mönstring vilket styrde vart han hamnade. Det fanns mig veterligt ingen befattning som hette "A-soldat". Men jag kan ha fel - prove me wrong! Bör tilläggas att han inte förökt framstå som "superrambo", han var väldigt ödmjuk i sin syn på det hela. Alltså att killar som var lämpade för det fick åka runt på olika regementen och "prova på" olika vapensystem eller annat, alltså inte på något vis bli experter på dem. Däremot skulle de ju ändå vara vassa på det som de från början var inskrivna som. I hans fall robotskytt i LV, det skulle han ju kunna hantera bra. Men som det verkar vara här, kanske inte funnits något sådant, jag har ingen aning, som sagt, därför jag frågar Värnplikten är inte lång nog för att man ska hinna med att utbildas på allt. Låter väldigt osannolikt. Däremot hade man säkert såsom man har idag en kort orienterande utbildning på flera vapensystem som kanske inte fanns på den plutonen man var placerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Utdrag ur Forum SoldF.com [...] Det här är alltså skrivet av en Forums medlem men jag kommer inte ihåg vem. Leffe A Det ursprungliga inlägget finns att läsa här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted August 9, 2010 Report Share Posted August 9, 2010 Däremot hade man säkert såsom man har idag en kort orienterande utbildning på flera vapensystem som kanske inte fanns på den plutonen man var placerad. Detta var långtifrån en självklarhet i den nära gårdagens värnpliktsförsvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts