Jump to content

Avbryta utbildning 2010/2011

Recommended Posts

Hej.

Hur är det med dom som gör sin tjänstgöring från och med 2augusti i år? Har dom rätt att hoppa av sin utbildning när dom känner för det och gå hem samma dag?

Detta verkar ologiskt enligt mig då det skulle orsaka stora avhopp i början av utbildningsåret då den militära verksamheten är ny för dom flesta.

Däremot verkar det mer logiskt om dom gör tre månaders tjänstgöring utan att ha möjlighet att hoppa av och sedan ta ett beslut om att fortsätta.

Hur ligger det till?

Vad jag förstått är hela utbildningen helt frivillig och får avbrytas när som helst.

FM har inget att vinna på att tvinga någon igenom alla tre månaderna om personen sedan inte vill fortsätta.

Sedan som anställ soldat har man sedvanlig uppsägningstid som från vilket fabriksjobb som helst.

Vad jag förstått är hela utbildningen helt frivillig och får avbrytas när som helst.

FM har inget att vinna på att tvinga någon igenom alla tre månaderna om personen sedan inte vill fortsätta.

Sedan som anställ soldat har man sedvanlig uppsägningstid som från vilket fabriksjobb som helst.

FM har att vinna på att man har en soldat till man kan kalla in om det blir krig. Vi är så nergrävda i att allt ska handla om internationell tjänst att vi glömmer att vi en dag kanske måste slåss för rikets överlevnad.

...Å andra sidan torde yrkesförsvaret ha allt att vinna på att många hoppar av eller avskiljs under GSU:n. Det är inte direkt någon brist (än) på folk som söker till försvarsmakten (om de senaste årens konkurrens inte försvann i tomma intet i och med omställningen, vilket jag inte tror), och då är det nog bättre att kunna avskilja folk som under utbildningen visar sig olämpliga eller kommer till den insikten själva - istället för att behöva försöka säga upp dem med ett års uppsägningstid senare. Det borde höja kvaliteten på slutprodukten (soldaterna), och ökar statusen på yrket, om det inte är vem som helst som kan ta sig in och göra utbildningen.

EDIT: Vidareutveckling. Om mängden krigsplaceringsbara soldater skall ökas, är det nob inte tillrådligt att, med bibehållet antal utbildningsplatser, låta mindre lämpliga individer godkännas eller slippa igenom bara för att upprätthålla volym. Då är det lämpligare att öka antalet utbildningsplatser, men också öka andelen underkända/avskiljda.

Edited by Kaliber600

Brist på motivation tycker jag inte är en tillräcklig anledning att göra någon olämplig. Så länge personen kan ta till sig utbildningen är det viktigaste. Soldaten blir inte lika bra som en välmotiverad dito, men om kriget kommer (och det vet ju alla att det aldrig kommer göra) så kommer personen förhoppningsvis ställa upp. Tror inte alla vpl på 70- och 80-talen var så jättemotiverade, men nog hade de ställt upp om riket behövde dem.

Ja, motivation är viktigt. Och det är svårt att motivera den bekväma ungdomen i dessa goda tider. Men att skiten träffar fläkten kan nog vara en så motiverande faktor, det är i alla fall min helt amatörmässiga bedömning. Så jag tror på att utbilda även sådana som inte tycker att det är kul, eftersom det är skillnad på att göra det som är kul och göra det man måste.

Visst, men om nu Försvarsmakten - precis som det egentligen varit varje år på senare tid - nu tvunget måste utbilda på ett begränsat antal platser, från vilka man dessutom kommer att ha en mycket lång uppsägningstid kan det ju faktiskt vara lämpligt att bli av med personer som på grund av bristande motivation kommer att vara en större belastning än motsvarande motiverad dito. Det finns ju trots allt inte någon brist på verkligt motiverad personal - trixet är att få undan dem som bryter ihop på vägen, för att släppa fram dem som faktiskt är verkligt engagerade. Så är det i alla fall enligt min erfarenhet, och det är det jag sluter mig till av mycket jag läst här och annorstädes.

För att det system man nu går in i skall fungera tror jag inte att det duger att utbilda "halvmotiverade" eller "halvduktiga" - som visserligen inte var för "dåliga" tidigare utan dög att krigsplaceras i något kompani man trodde aldrig skulle behöva användas, men heller inte blev särskilt bra - numerären och antalet utbildningsplatser torde vara för liten, och för stora resurser och för stort ansvar skall läggas på enskilda individer, för att man skall ha råd med folk som degar ihop efter att de tre månader in i anställningen hajjar att det här inte var skitkul - de som inte slutar för att de inte kan/vill skaffa sig annat, bättre jobb och som man inte kan göra sig av med på grund av anställningsavtal (det är ju faktiskt rätt bekvämt att bara sitta och vara i en organisation). De soldater man utbildar nu kommer vara de soldater man får dras med, och länge dessutom.

Detta är å andra sidan bara min fullständiga lekmannaåsikt från utanför "firman".

EDIT: (Kan inte släppa det.) Om situationen sedan förändras så att man måste ta in mindre motiverat folk för att fylla vakanser, då må det vara hänt. Men att i nu rådande läge, med extrem konkurrens för att ta sig in, börja släppa igenom folk med dålig motivation eller andra "handikapp" sätter bara en låg inledande ribba, som man sedan (tror jag) inte kommer kunna höja. Den organisationskultur och den framtida kvalitet man kommer få på de anställda bör i så fall riskera att ta permanent skada. När man dessutom, på grund av ett med all sannolikhet sviktande intresse, om ett par år tvingas sänka ribban - oavsett var man satte den initialt - tror jag att den riskerar hamna ännu lägre än den egentligen behöver.

Edited by Kaliber600

Eftersom all grundutbildning hädanefter kommer att vara frivillig och inte under pliktlagen så är jag rätt säker på att man kan hoppa av när man vill, och när man är anställd så gäller ju uppsägningstiden som tidigare sagts. Jag tror inte det spelar någon roll om FM vill att så många som möjligt i alla fall slutför GMU:n, är den frivillig så kan de inte tvinga folk att gå klart den mer än valfri folkhögskola kan tvinga folk att gå kvar där.

Samma här. De som funderar på att hoppa av pratar med plutonchefen så han kan försöka övertyga dem att stanna ändå. Första veckan hade vi 6 avhopp på enbart plutonen och sammanlagt är det nog 8-9 st på hela kompaniet. Våra avhopp var iofs inga större förluster för att vara helt uppriktig, det var de som kom sist till allting, gnällde högst under fysen och hade pissigast attityd över lag.

Måste erkänna att jag är något förvånad över att det inte är fler som hoppat av! Har några blivit avskiljda sedan övergången? Med tanke på den ståndpunkt jag framfört tidigare, vet ni hur det kommer att bli för er när er "frivilliga utbildningstid" (alltså, efter muck motsvarande) är slut? Kommer samtliga att erbjudas anställning direkt (utan någon "anställningsprocess/prövning" innan) eller kommer ni att erbjudas att "delta i anställningsprövningen" (och därmed vara lika konkurrensutsatta som alla andra)?

I min pluton har det hoppat av 11 individer om man även räknar in de som avrustade innan det blev frivilligt. Ingen har då blivit avskild, och kommer nog troligen inte att bli det eftersom organisationen blir oerhört lidande för varje mer individ som hoppar av. För oss är det så att vi får söka, precis som alla andra. Enda konkurrensen som vi har gentemot andra sökande är väl egentligen att vi just genomgått utbildningen och på det sättet är väldigt "färska". Det kan ju dock vara en dålig sak också eftersom många saknar arbetslivserfarenhet.

organisationen blir oerhört lidande för varje mer individ som hoppar av.

Din åsikt, eller dina befäls åsikt? Varför blir "organisationen" sämre om man avskiljer olämpliga individer - eller menar du att alla (varenda en!) av dina "lumparkompisar" är lämpad att fortsätta i åtta år i firman (och ja, det är det som ytterst menas med att vara "lämplig" i det nya yrkesförsvaret - upp till åtta år med ett års uppsägningstid)? Och att de dessutom är så pass mycket bättre att det inte finns någon annan som skulle kunna sköta deras tjänst på ett bättre sätt och tillföra mer till organisationen?

Jag kan begripa att man vill behålla nu inneliggande kull fram tills "muck" (du kan ju ändå inte plocka in nya "lumpare"), men efter "muck" ser jag inget skäl i att inte göra sig av med individer som är mindre konkurrenskraftiga. "Organisationen" kommer nog oavsett vilket aldrig mer kunna fungera på samma sätt som den gjorde när många som här var medlemmar gjorde sin värnplikt - organisationen där man rycker ut och in med samma människor finns inte längre. Så fort "muck" inträffar kommer ni att konkurrensutsättas om det du säger stämmer, och då BORDE många av er falla bort.

Det jag menade var fram till muck för oss som fortfarande "ligger inne". Om folk försvinner nu är det folk som inte går att ersätta, och i slutändan blir inget bra. Men när det kommer till yrkesförsvaret förstår jag hur du resonerar.

Tillägg: Ytterligare fyra individer har avrustat. Tre st pga att "Det passade inte mig" samt en pga problem med hjärtat, tror det handlade om hjärtklappningar. Detta efter en vecka i fält som bjöd på inskjutning av Ak5C samt intensivt regnväder i 3 dagar. Avhopp är inte bra för oss då vi måste kalla in folk från andra plutoner när vi ska stå högvakt senare i utbildningen.

Det enda jag hört om anställning var att LSS skulle anställa 45 personer eller något liknande. Detta är dock absolut inte hugget i sten. I början var det tänkt att vi skulle skriva kontrakt direkt efter GSU´n men så blev det tydligen inte utan som det ser ut nu så muckar vi precis som innan efter våra 326 tjänstgöringsdagar.

Det finns inget alls som säger att vi på hkpflj ska bli anställda när vi är klara, vi utbildas "för att vara perfekta för att kunna rekryteras till utlandsstyrkan", undrar vem som tänkte till där :tveka:.

Det är ytterliggare ett gäng som hoppat av hos oss också, tror att det är totalt tio pers som hoppat av och några som inte kom från början och vi har inte ens varit ute i fält ännu. När jag skriver om knappt två veckor igen efter åtta dagar i fält ska vi se hur många som hoppat av.

Avhopp är inte bra för oss då vi måste kalla in folk från andra plutoner när vi ska stå högvakt senare i utbildningen.

Tidigare var avhopp dåliga då det bara kallades in just dom VPL som behövdes.

Just nu är det värsta som kan hända att plutoner måste förstärka upp inför högvakt...

Jag hoppas att framöver så finns det lite extra att "ta av" så att avhopp inte påverkar enheterna i lika stor del som dom har tidigare gjort.

Och ifall avhoppen är av personlig art så är det bara bra att dom sker tidigt.

Är dom av medecinsk art är det också bra om det sker tidigt så ingen får skador för livet.

Om avhoppen är på grund av befäl som fysiskt och psykiskt slår ut "rekryterna" då är den nya organisationen illa ute..

• 2 weeks later...

Totalt sett på kompaniet som från början var ungefär 200 har 29 hoppat av. Det kommer antagligen hoppa av ytterligare 10-15 soldater är min uppfattning då vi ska ha en fältvecka som ska vara ännu jobbigare än föregående och redan har vi flera som är konstant sjukskrivna.

Ser en del "konstigt" resonemang i tråden. Vilket jag tror grundar sig i vilken verksamhet man är delaktig i. Det för mina tankar till cykelskytte. Att några hoppar av är inte så farligt. I den del av Försvarsmakten jag rört mig är det kalasfarligt. Först och främst finns det inte "några", för det andra blir hela försvarsmakten helt utan vissa funktioner.

Blev lite konfunderad när jag fick höra hur mitt kompani såg ut krigsplacerat. På min befattning gick det 200 bevakningssoldater (eller något sådant). Så en av 200 bevakningssoldater hoppade av fanns det 199 kvar. Om någon i min befattning hade hoppat av, hade 200 bevakningssoldater blivit överflödiga. Detta är historia nu efter fullständig avskaffning av invasionsförsvaret. Dock finns problematiken kvar och exemplet visar det tydligt.

Som kuriosa kan jag nämna att jag var verkligen inte motiverad till vpl. Det som fick upp mig om morgnarna var att inte ha en arg gallskrikade kapten i ansiktet. Det som fick mig att fortsätta min vpl, var att inte sitta i fängelse. Sedan att utifrån detta bedöma mig hur lämplig jag var i min befattning ser jag som omöjligt.

Samtidigt plutonens mest möpigaste och lumpenkåtaste kille var inte omtyckt av varken befäl eller oss vpl. Han muckade med plutonens sämsta vitsord.

Jag ser att frivilligheten ger ganska stort utrymme för "utpressning" av befäl på skrikande tomma befattningar. Bra för den enskilde månne, sämst för försvaret och skattebetalare i övrigt.