Jump to content

Ljuden till Ra180

granQ

Recommended Posts

Är på jakt efter så många möjliga små ljud som ra180 kan ge ifrån sig.

Ra 145 vore också trevligt om någon har.

Ra 145 Sssssssssscchhhhhhhhhhhhpt

Ra 145 är ju analog så det är brus, tystnad eller tal, den sänder inga egna synksignaler eller krypteringar som 180/DART

• Like 1

Är på jakt efter så många möjliga små ljud som ra180 kan ge ifrån sig.

Ra 145 vore också trevligt om någon har.

Ra 145 Sssssssssscchhhhhhhhhhhhpt

Ra 145 är ju analog så det är brus, tystnad eller tal, den sänder inga egna synksignaler eller krypteringar som 180/DART

mm, hoppas någon kan hjälpa mig med ljudet då kommit ett addon till Operation Arrowhead (dataspel) som gör det möjligt ha "riktiga" radio apparater via teamspeak. Radioskugga, hörs dåligt och sprakar om man långt ifrån. Möjlighet ställa in kanaler och frekvenser. Riktigt avancerat, nästan sambands simulator :)

http://sfp.granq.se/images/tmp/ra180_2.jpg

Utan att vilja rulla foliehatten alltför hårt undrar jag om det inte ligger någon hemlighets-stämpel över Ra180-systemet?

Säkert massor.. Men har för mig att jag sett just dessa signalerna som åsyftas som mobilringsignaler

En snabb sökning ger följande

Polyphone signal att ladda till datorn

Utan att vilja rulla foliehatten alltför hårt undrar jag om det inte ligger någon hemlighets-stämpel över Ra180-systemet?

jo.. men krypto, systemet osv är ju en grej. Plasttelefonen, ringsignalen är en annan.

Om jag minns så på vår "grundutbildning av ra180" så var de en grupp som hade ätit upp sina krypto papper efteråt, de var ju hemliga och grejer, kan dock vara att jag minns fel eller var ett missförstånd. Var tag sen nu..

Nycklar till Ra180 skall återlämnas till signalnyckelsansvarige som för protokoll över vilka nycklar som är var*. Om din nyckel riskerar att bli tillfångatagen av fienden skall radion nollställas och du ska knapra cellolosa (annars vet fi allt vi vet och det är obra).

*Ra-nyklar kan även förstöras genom bränning. Om detta sker skall dock vittnen finnas, protokoll föras och detta skall rapporteras till sb-befäl. Överlag är det bättre att lämna in nycklar än att bränna/äta dem.

• 2 weeks later...

OT: RA180 är inte hemlig i sig då det inte är ett krypteringssystem. Men när man matat in en nyckel vilken i sig ÄR hemlig, så blir maskinen det.

Rätta mig om jag har fel men det skall tydligen även finnas delar i maskinen som är mer eller mindre ansedda som ''hysj hysj'' där det sitter en klisterlapp över luckan som måste brytas om man vill skruva bort den. Vilket i så fall gör maskinen ''compromised''...

Har någon ljudinspelningar från Kryapp 302 MGK? hade varit lite nostalgiskt att ha som sms signal :)

Edited by Sgt.Nilsson

OT: RA180 är inte hemlig i sig då det inte är ett krypteringssystem. Men när man matat in en nyckel vilken i sig ÄR hemlig, så blir maskinen det.

Rätta mig om jag har fel men det skall tydligen även finnas delar i maskinen som är mer eller mindre ansedda som ''hysj hysj'' där det sitter en klisterlapp över luckan som måste brytas om man vill skruva bort den. Vilket i så fall gör maskinen ''compromised''...

I de svenska militära kravspecar för kryptomateriel, samt annan känslig kommunikationsutrustning som exempelvis brandväggar, jag läst, så har det funnits krav på att man vid mobilisering, eller motsvarande, ska kunna upptäcka om fienden varit och manipulerat materielen när den varit förrådsställd. Enklaste sättet att lösa detta är just någon form av tamper evident tape, även om de informella tester jag läst av hur bra sådana fungerar i praktiken inte direkt är inspirerande, för att uttrycka det milt.

Jag har en dart180-fmt103.wav fil som är 60 kB. Jag har även ett liknande ljudklipp i både MP3 och WAV med den finska Sanomalaite M/90:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sanomalaite_M/90

Går det att ladda upp dem här på forumet på något sätt (sökte, men fann inte)? Annars så kan jag mejla dem till intresserade, om ni skickar ett meddelande till mig.

• 3 years later...
  • 4 weeks later...