Jump to content

Duelficka på AK5C?

Guest Robinio

Recommended Posts

Guest Robinio

Hej, ska snart rycka in och göra GMU/GSU, Jag vet att det går att fästa duelfickan på gamla AK5 Adam, men vet inte om det funkar på AK5 Cesar då den har en annan slags kolv, är det någon som vet hur man kan få fast den där eller har något tips/bild på det, skulle verkligen uppskattas!

//Robin

@Robinio

Förslag: Om det är så att du snart ska rycka in för GMU så känns det som att det finns andra saker som du kanske borde fokusera mer på än huruvida du kan fästa duellficka eller inte på Ak5C. Det kommer lösa sig tids nog och det kommer finnas annat och viktigare saker att fundera över.

Guest Robinio

@Robinio

Förslag: Om det är så att du snart ska rycka in för GMU så känns det som att det finns andra saker som du kanske borde fokusera mer på än huruvida du kan fästa duellficka eller inte på Ak5C. Det kommer lösa sig tids nog och det kommer finnas annat och viktigare saker att fundera över.

Eftersom jag vill tänka ut på hur jag ska ha min utrustning innan, så jag är lite mer förbered!

Reed: Jägarmag funkar, men inte svaret jag är efter...

Så sluta gå off topic, om det är nån som vet något om det så kom med ett vettigt svar...

Fundera över hur du vill använda din utrustning när du kan känna på den och prova dig fram. Annars kommer du bara låsa dig i konstiga konfigurationer.

Att bära en magasinficka på vapnet är klumpigt och otympligt, och det tar lång tid att byta magasin om man har det på det sättet. Enda gången jag skulle göra det är om jag inte hade någon väst på mig alls, och det händer inte ofta.

Fokusera på träningen och låt utrustningen falla på plats när det är dags

Varför i hela friden vill du ha duellfickan där? Låter bara otroligt otympligt. Platsmaggen är lite för stora för duellfickan, men det går att töja ut den så dom passar. Och tänk på att inte smäsa åt folk som försöker hjälpa till, diskussionerna blir så mycket trevligare då.

@Robinio

Eftersom jag vill tänka ut på hur jag ska ha min utrustning innan, så jag är lite mer förbered!

Så sluta gå off topic, om det är nån som vet något om det så kom med ett vettigt svar...

Om det är någon i den här tråden som vet något om hur en GSU ser ut och går till så är det jag.

Jag säger det igen, lägg inte energi på sånt brus innan du är där. Du vinner absolut ingenting på det, det kommer ge sig naturligt när du är på plats. Lägg din sista tid i frihet på viktigare saker än på att fundera ut hur du ska montera din utrustning. Tro mig!

Nu känner jag mig färdig med mitt bidrag till den här debatten. Och jag undanber mig otrevliga inlägg i fortsättningen!

/simon

Har själv testat att ha det där en gång under GSUn för jag tyckte det såg ballt ut (vem har inte syndat i unga dar liksom? ;-) ) Men det är verkligen helt värdelöst, tar alldeles för lång tid att ladda om och det var bara obekvämt att skjuta med...

Tro mig (och de andra) du slösar bara tid med det där!

Jag tycker också att du ska vänta med att tänka på egen-kittning innan du fått någon sorts grund att stå på av dina befäl.

Mvh//SMC

Det sista någon, dina kommande kamrater och dina befäl dvs, vill ha är nya rekryter som tror de vet allt. Jag var en sån och jag vann inget på det.

Njut av livet i det civila som alla sagt ovan.

Magasin på kolven går bra på en gammal M1 Carbine, men på en Ak5, blir det bara bökigt.

Hej, ska snart rycka in och göra GMU/GSU, Jag vet att det går att fästa duelfickan på gamla AK5 Adam, men vet inte om det funkar på AK5 Cesar då den har en annan slags kolv, är det någon som vet hur man kan få fast den där eller har något tips/bild på det, skulle verkligen uppskattas!

//Robin

Det lär inte funka, dessutom så var det under de fredliga delarna av div balkan missioner som man hade ett extra magasin på sig eller vapnet. Du ska träna strid och då har man stridsväst eller motsvarande på sig vilket gör det helt onödigt att montera fickor på vapnet. Fast givetvis kan du prova och se hur det funkar för dig, de flesta andra inser direkt att det inte är en lämplig placering för snabba magasinbyten utan som sagt endast ett bekvämt sätt att få med extra mag när stridsvästen inte bärs.

Det finns nya duellfickor som är större än originalen, och passar ypperligt till plastmag. De finns på förband, men på vilka och i vilken mängd vet jag inte.

Jag skulle använda buntband och om det inte sitter stadigt så förstärka med tejp.

Att ha ett magasin på axelstödet på AK5A gick, eftersom man på den tiden satte axelstödet mot midjan när man laddade om. Nu ska du klämma in axelstödet i armhålan när du ska handha vapnet, och då kommer det bli svårt att ladda om. Men fråga dina befäl, försök, och dra dina egna slutsatser. Du kanske lyckas med något revolutionerande. Vänta dock ett par månader innan du ger dig på att mixtra med utrustningen, och du måste ha fått lov.

• 3 weeks later...

Det finns nya duellfickor som är större än originalen, och passar ypperligt till plastmag. De finns på förband, men på vilka och i vilken mängd vet jag inte.

Hur mycket större är de? tänker främst om en ak4 mag skulle kunna få plats?

/Fällman

Hur mycket större är de? tänker främst om en ak4 mag skulle kunna få plats?

/Fällman

Enligt en oempirisk undersökning, så passar de fortfarande inte för AK4-mag. Plastmaggen är bara liiiiite större än plåtmaggen.

@Robinio

Det borde gå med paracord motsv.

Jag stämmer dock in med resten av kören och ger dig rådet att inte tänka på det nu. Du kommer ha oceaner av tillfällen att fippla med utrustningen när/om du börjar din utbildning.

Är det ens möjligt att få på den på Aimpointen? Är inte reservriktmedlen i vägen samt att skenan så att säga inte har en ände där man kan trä på den??

Underskatta inte soldatens påhittighet när det gäller att komma på konstiga lösningar på problem som inte finns.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...