Jump to content

Lumpen med sikte på Stridspilotutbildningen


Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett par funderingar innan mönstringen och vad jag skall träna mest på osv.

 

Jag har möjligtvis ungefär 1-2 år kvar till mönstring, med andra ord så mycket tid kvar att forma min fysik på.

Siktet har jag inställd på en framtida Officersutbildning med inriktning Aviatisk profil (stridspilot)

Betygen vid mönstring skall vara minst X-7-7 för att kunna söka om jag förstått rätt.

 

Nu till min fråga, hur skall jag träna/ vad skall jag träna på för att kunna ha goda chanser att lyckas bra på mönstringen och sedan testerna till Officersutbildningen? Vilka tips och råd har ni och hur skulle ni göra om ni var i min sits?

 

Kan säga att jag kan offra mer eller mindre allt för att nå upp till dessa mål fram till mönstringen.

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Lumpen är över, sista mucken har gått, det finns ej längre några värnpliktiga. Det du ska göra är väl att träna, få bra betyg i plugget och försöka få upp simultankapaciteten. Stalltipsen är dock fysisk träning och bra betyg.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att värnplikten är över så innebär inte det att lumpen är över då värnplikten kallades för lumpen enbart för att kläderna satt som lump (dvs lite hur som helst) och det kommer nog alltid vara så.

 

/besserwisserläge av

 

 

Åter till ämnet. Sök GMU när du gått ut gymnasiet. Det du bör träna på är det som man tränar på inför mönstring och inryck och det finns andra trådar om det, men för att ändå ge ett svar så bör du egentligen träna hela kroppen och inte fokusera så mycket på särskilda muskelgrupper. Men som sagt, fokusera på att briljera på mönstring och GMU istället då det tydligen är omdömena från GMU'n som avgör om du kan söka till officersutbildningen (som är just det du gör när du söker till att bli stridspilot.)

Link to comment
Share on other sites

Angående lite mer konkreta tips för träning, så värderar försvarsmakten seghet och uthållighet högre än explosivitet. Du ska självklart vara så duktig som möjligt på allt, men det är, enligt mig, bättre att kunna göra 40 armhävningar i rad och springa en mil under 45 minuter än att kunna lyfta 150kg i bänkpress men inte ens klara milen. Träna på, och lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Mönstring finns väl inte kvar? Det är väl nåt "online-spel" som ska gås igenom, och sedan GMU på det?

 

Online-spel var det ja :happy:

 

Och även om vi inte är inpliktade så är det ju ett år kvar på många ställen med, ja jag vet inte vad vi kommer att kallas, "lumpare" ,O

Link to comment
Share on other sites

Mönstring finns väl inte kvar? Det är väl nåt "online-spel" som ska gås igenom, och sedan GMU på det?

 

 

Är du allvarlig?

 

Mer eller mindre.

 

Ingen mönstring i den klassiska betydelsen, utan en webbaserad lämplighetsundersökning följd av en antagningsprövning. Sedan eventuellt en plats.

 

Lite hårt att kalla det Online-spel kanske.

Link to comment
Share on other sites

Genomför "Mönstring"/Antagningsprövning. Prestera bra och uttryck ditt intresse av flygförarutbildning.

Genomför GMU/motsv på ett bra sätt.

Sök aviatisk profil på Officersprogrammet.

 

 

Över tiden:

 

Prestera bra i skolan och skaffa dig så bra betyg du kan.

Träna kondition, med inriktning på att klara av Beeptestet upp till nivå 12.

Träna allmän styrka med fokus på allroundstyrka i bål, ben, axlar, osv.

Håll dig undan från olagligheter, skydda din hörsel, syn, tänder, lungor, osv., och se till att hålla dig i allmänt god form.

Lev ett vanligt liv med polare, fester, skola, hobbys och annat man nu vill sysselsätta sig med.

Se till att ha en plan B.

 

 

 

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Genomför "Mönstring"/Antagningsprövning. Prestera bra och uttryck ditt intresse av flygförarutbildning.

Genomför GMU/motsv på ett bra sätt.

Sök aviatisk profil på Officersprogrammet.

 

Är det så det kommer bli framöver, att man först måste göra GMU innan man överhuvudtaget kan söka till en vidare utbildning? Alltså kan det finnas en risk att man står där efter genomförd grundläggande utbildning utan en vidareutbildning att fortsätta på?

Edited by Moberg
Link to comment
Share on other sites

Genomför "Mönstring"/Antagningsprövning. Prestera bra och uttryck ditt intresse av flygförarutbildning.

Genomför GMU/motsv på ett bra sätt.

Sök aviatisk profil på Officersprogrammet.

 

Är det så det kommer bli framöver, att man först måste göra GMU innan man överhuvudtaget kan söka till en vidare utbildning? Alltså kan det finnas en risk att man står där efter genomförd grundläggande utbildning utan en vidareutbildning att fortsätta på?

 

Ja, rent krasst är det så. Förut var du tvungen att göra vpl innan.

Link to comment
Share on other sites

Genomför "Mönstring"/Antagningsprövning. Prestera bra och uttryck ditt intresse av flygförarutbildning.

Genomför GMU/motsv på ett bra sätt.

Sök aviatisk profil på Officersprogrammet.

 

Är det så det kommer bli framöver, att man först måste göra GMU innan man överhuvudtaget kan söka till en vidare utbildning? Alltså kan det finnas en risk att man står där efter genomförd grundläggande utbildning utan en vidareutbildning att fortsätta på?

 

Ja, rent krasst är det så. Förut var du tvungen att göra vpl innan.

För flygförare infördes det kravet först på 90-talet, innan det utbildades de direkt mot sin befattning. Har hört att man de senaste åren velat ta bort det kravet igen för att få fler kandidater. Om jag minns rätt räckte det med aspirantutbildning förra året, så det är inte alls omöjligt att man ändrar det så att de som klarar testerna genomför GMU först efter att de blivit antagna, men innan de börjar på Karlberg.

Det motsatta gällde inom arméflyget, då skulle man först göra värnplikten, sedan bli officer i armén och först efter det kunde man söka som helikopterförare.

Link to comment
Share on other sites

Genomför "Mönstring"/Antagningsprövning. Prestera bra och uttryck ditt intresse av flygförarutbildning.

Genomför GMU/motsv på ett bra sätt.

Sök aviatisk profil på Officersprogrammet.

 

Är det så det kommer bli framöver, att man först måste göra GMU innan man överhuvudtaget kan söka till en vidare utbildning? Alltså kan det finnas en risk att man står där efter genomförd grundläggande utbildning utan en vidareutbildning att fortsätta på?

 

Ja, rent krasst är det så. Förut var du tvungen att göra vpl innan.

För flygförare infördes det kravet först på 90-talet, innan det utbildades de direkt mot sin befattning. Har hört att man de senaste åren velat ta bort det kravet igen för att få fler kandidater. Om jag minns rätt räckte det med aspirantutbildning förra året, så det är inte alls omöjligt att man ändrar det så att de som klarar testerna genomför GMU först efter att de blivit antagna, men innan de börjar på Karlberg.

Det motsatta gällde inom arméflyget, då skulle man först göra värnplikten, sedan bli officer i armén och först efter det kunde man söka som helikopterförare.

 

Jo precis. Förra året kunde man söka direkt stridspilot innan man hade gjort någon militär utbildning alls och då gå via aspirantutbildningen, det alternativ jag hade tänkt välja. Nu så försvinner ju det och alla ska göra GMU istället. Förhoppningsvis blir det som du säger 106 så man inte behöver avbryta sina högskolestudier/jobb för att göra en GMU och därefter inte komma in på den officersutbildning man tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att det inte gör varken till eller från.

 

 

Givetvis kan det väl vara bra att visa att man är flygintresserad, men det kommer nog inte vara en jättefördel vid en eventuell urvalskommission. Där spelar andra parametrar större roll.

 

 

Alltså; Skaffa PPL/Segelcert/whatev. om du vill och tycker att det vore roligt. Men det är ganska bortkastade pengar om du gör det enbart för att öka dina chanser att komma in på flygförarutbildning.

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att det inte gör varken till eller från.

 

 

Givetvis kan det väl vara bra att visa att man är flygintresserad, men det kommer nog inte vara en jättefördel vid en eventuell urvalskommission. Där spelar andra parametrar större roll.

 

 

Alltså; Skaffa PPL/Segelcert/whatev. om du vill och tycker att det vore roligt. Men det är ganska bortkastade pengar om du gör det enbart för att öka dina chanser att komma in på flygförarutbildning.

 

Hade tänkt på en flygkarriär oavsett hur utfallet blir vid antagningen till stidspilotsutbildningen. Dock så borde det vara en nackdel så som jag ser det, borde inte FM vilja ha orörda personer som de sedan kan skola från grunden än att skola om en som redan lärt sig ganska mycket om flyget?

 

Finns det någon stridspilot eller någon med info om hur det är ang. detta?

 

PS. Skulle vara spännande att ha en stridspilot som "kontakt" och ställa frågor till, så om någon sådan finns här, skicka gärna ett PM.

Edited by Sirre
Link to comment
Share on other sites

Har en liten fundering i baktanke. Är det bra att vara lite insatt i flyget med ett PPL eller skall man vara helt rookie så att Försvarsmakten kan forma en så som de vill?

 

Själv har jag ett flygcertifikat (CPL) och undrade samma sak. Fanns nummer till ett par personer som man kunde prata med angående just stridspilotutbildningen på Försvarshögsskolans hemsida. Han jag pratade med sa att förr i tiden så var det rent negativt att redan ha ett certifikat om man skulle bli stridspilot, men att nu hade rekryterarna på försvarmakten ändrat uppfattning så att det varken gjorde från eller till.

 

Själv så tror/vill jag tro att det iaf är ett litet + att redan ha certifikat. Man visar ju att man redan har motivation och det psykiska som krävs för att hantera en maskin i luften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...