Jump to content

Ing 2 vs Boden

Recommended Posts

Eftersom vi (Ing 2) ska på slutövning med dem från Boden undrar jag hur "lika" vi är. Har tex Ing plutonerna i Boden Pbv401? Inte för att jag gillar denna vagn speciellt, kunde ju fått överblivna Pbv302 från P7 eller nått istället.

Eftersom vi (Ing 2) ska på slutövning med dem från Boden undrar jag hur "lika" vi är. Har tex Ing plutonerna i Boden Pbv401? Inte för att jag gillar denna vagn speciellt, kunde ju fått överblivna Pbv302 från P7 eller nått istället.

Ing.plutoner i Boden? Vad är det för ingplut du menar?  :D

Det jag hörde i somras från befäl som jobbar på Ingbat var att inga sådana "ingplutoner" som jag låg på finns där under det här året.. och därmed BORDE det inte finnas några PBV401 heller. T.ex. KB5/DB200 åker nog inte pebba, tvivlar på att amröj gör det. Dock ska det finnas.. jaja.. vi hade en "på prov". Tycker det suger fett att leka ingenjör splitterskyddat. Praktiskt? Nä. Hoppas de börjat få ordning på det nu.

Som jag förstått det hade Ing2:arna mer utb. på strid, Rb56 finns (fanns) t.ex inte i Boden och det jag hört av befäl och vpl som fältarbetat tillsammans med Eksjöarna är att Bodensarna är bättre på just fältarbetsdelen.. Jag är ju dock inte partisk på något sätt.. :D Bygger man DB200 i isvak i -20 så är det nog inte svårt att göra det i plusgrader sedan. Däremot åt andra hållet... om du förstår vad jag menar.

Fråga på om du undrar något.. det var inte såå länge sedan jag var där.

DB200 har vi inte alls, det är 2:a komp som har 99% av allt med broar att göra. 4:e komp på Ing 2 består av en Ingengör pluton (Varav grupp HA är MIN :)), en Amröj plut. SoT plut och en PvRb 56 plut. Alla förutom Amröj och delar av SoT är splitterskyddade. Vi på Ing har fördröjningsstrid, minläggning (Strvmina 5 och 6, fordonsmina 14, 13 och 13r), förstöringsarbeten och i viss mån PB100 (eller heter den DB100?).

Så i mina ögon är Ingplutoner inte broläggare i första hand. Hade kanske ni mer sådant där "uppe"? Soldaterna är inte klara med sin GSU förrän vecka244 så då vet jag 100% mer. Roligt, eller inte, så är jag inne på min tredje (3) GSU. Kan typ det där med bädda sängen nu :P

Känns som om detta inte hör hemma här nere hos mig i stridsvagnsgaragen.

Upp på luckan med er och bädda sängar.

The Swede

-----------------------

TACK Swede..

Inget för oljiga pansarfolk eller flygfotogen sniffande flygarpojkar det där inte.

Men jag förstår de små liven, de vill komma upp sig

/LRRP

Bravo One: Nä vi bygger inte KB 4 längre, vi bygger P100 istället!!

Bron har varit såld till vägverket men man har tagit tillbaka den på något sätt. Vidare så finns det ingen BOA (Beslut Om Användning) på bron. Har man troligen missat eftersom det är en så gammal bro.

Vidare är (vad jag vet) inte bron besiktad vilket även det betyder att man inte får bygga den.

Vidare så är FM flyvästar inte längre godkända, inte heller de nya man köpt in är godkända.

Så vi funderar på att utb alla till dykare eller något withstupid.gif

Tyvärr bara konstatera, det är någon som inte tänkt.

EOD

Mohaha. Så snyggt, som de kan.

Jag trodde vi var de sista som skulle bygga den där. Vi hade inte ens befäl närvarande som kunde med bron, utan en pärm som manual. Tog väl lite onödigt lång tid. :)

*suck*

:D