Jabra Posted July 18, 2010 Report Share Posted July 18, 2010 Hej! Är ny på forumet här och tänkte bara ställa några frågor till er mer erfarna. Jag tänkte söka GMU:n och har anmält mig till rekryteringskontoret men jag är inte riktigt säker om hur stor chansen är att jag blir antagen. Är 90-a och fick inte, till min förtvivlan , ens mönstra när det var dags och jag har några idéer om varför - Är glutenintolerant - Använder linser - Struma Glasögon/linser lär ju knappast vara ett problem då flera har glasögon i lumpen, right? Har även funderat på ögonoperation som jag har hittat mycket fakta om här på forumet . Min bror säger att det finns glutenintoleranta i lumpen men jag antar att det inte är till min fördel Struma räknas inte som "akut" sjukdom tror jag men man ska ta ett piller varje dag (händer inte något speciellt om man missar med en eller några dagar så det är inte som diabetes eller liknande). För övrigt är jag välbyggd, över medel skulle jag säga, har inga konstiga eller rasistiska åsikter och sprang milen på 52 minuter för ca. 2 år sedan (utan vikter då, vet inte riktigt vad som räknas). Om det hjälper eran bedömning så är det någon marin/amfibie befattning jag siktar på! Moderator får ursäkta om det finns liknande tråd men eftersom jag har så många "handikapp" så vill jag gärna få svar ber även om ursäkt för eventuella fel, är lite trött... Tack på förhand! Fråga gärna något om ni undrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted July 18, 2010 Report Share Posted July 18, 2010 Glutenintolerans borde sänka dig rätt så hårt då en stor mängd livsmedel i försvaret innehåller vetemjöl. Linser har inte varit ett problem för andra jag träffat på. Struma vet jag inte mycket om men medicinering är allmänt inte eftertraktat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabra Posted July 18, 2010 Author Report Share Posted July 18, 2010 (edited) Glutenintolerans borde sänka dig rätt så hårt då en stor mängd livsmedel i försvaret innehåller vetemjöl. Linser har inte varit ett problem för andra jag träffat på. Struma vet jag inte mycket om men medicinering är allmänt inte eftertraktat. Okej, tack för svaret är inte så allergisk att jag inte kan befinna mig i samma rum som mjöl, jag skulle säkert kunna käka några mackor utan att känna något but still. Är det i princip kört för mig eller? edit: Det finns ju vegetariska förpackningar så tekniskt sett skulle man kunna varva det med vanliga om det innehåller mjölprodukter, men jag antar att det inte är något rekryteringskontoret tänker på? Edited July 18, 2010 by Jabra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted July 18, 2010 Report Share Posted July 18, 2010 Glutenintolerans borde sänka dig rätt så hårt då en stor mängd livsmedel i försvaret innehåller vetemjöl. Linser har inte varit ett problem för andra jag träffat på. Struma vet jag inte mycket om men medicinering är allmänt inte eftertraktat. Okej, tack för svaret är inte så allergisk att jag inte kan befinna mig i samma rum som mjöl, jag skulle säkert kunna käka några mackor utan att känna något but still. Är det i princip kört för mig eller? edit: Det finns ju vegetariska förpackningar så tekniskt sett skulle man kunna varva det med vanliga om det innehåller mjölprodukter, men jag antar att det inte är något rekryteringskontoret tänker på? Problemet är att försvarsmakten har ett så stort nät av intresserade, och som saknar sjukdomar och allergier. Så för dem spelar det ingen roll hur stark man är eller hur snabbt man springer; men man kan ha tur. Så bara ligg på, för vill man någonting tillräckligt mycket så finns det alltid vägar dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted July 19, 2010 Report Share Posted July 19, 2010 Glutenintolerans borde sänka dig rätt så hårt då en stor mängd livsmedel i försvaret innehåller vetemjöl. Linser har inte varit ett problem för andra jag träffat på. Struma vet jag inte mycket om men medicinering är allmänt inte eftertraktat. Okej, tack för svaret är inte så allergisk att jag inte kan befinna mig i samma rum som mjöl, jag skulle säkert kunna käka några mackor utan att känna något but still. Är det i princip kört för mig eller? edit: Det finns ju vegetariska förpackningar så tekniskt sett skulle man kunna varva det med vanliga om det innehåller mjölprodukter, men jag antar att det inte är något rekryteringskontoret tänker på? Det är inte alltid som maten består av grönpåse. När det är kärvt (tänk krig) så får man äta det man får tag på. Vegetarianer och muslimer kan äta mat som är mot deras övertygelse om de måste, utan att få fysiska biverkningar. Det är större problem om man är intolerant. Det är i såna banor man får tänka för att förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabra Posted July 19, 2010 Author Report Share Posted July 19, 2010 Glutenintolerans borde sänka dig rätt så hårt då en stor mängd livsmedel i försvaret innehåller vetemjöl. Linser har inte varit ett problem för andra jag träffat på. Struma vet jag inte mycket om men medicinering är allmänt inte eftertraktat. Okej, tack för svaret är inte så allergisk att jag inte kan befinna mig i samma rum som mjöl, jag skulle säkert kunna käka några mackor utan att känna något but still. Är det i princip kört för mig eller? edit: Det finns ju vegetariska förpackningar så tekniskt sett skulle man kunna varva det med vanliga om det innehåller mjölprodukter, men jag antar att det inte är något rekryteringskontoret tänker på? Det är inte alltid som maten består av grönpåse. När det är kärvt (tänk krig) så får man äta det man får tag på. Vegetarianer och muslimer kan äta mat som är mot deras övertygelse om de måste, utan att få fysiska biverkningar. Det är större problem om man är intolerant. Det är i såna banor man får tänka för att förstå. Okej, då får jag helt enkelt hoppas på det bästa. Mästockamannen: vill man någonting tillräckligt mycket så finns det alltid vägar dit. Sant, ska ha det i åtanke. tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerah Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 När jag tjänstgjorde (Amfibie) så fanns det personer som var både glutenintolleranta och de som behövde glasögon, och det var inget hinder för dem. Eller för befälen, fanns t.om en som fick utslag av att träd. Dock var ju det lumpen, så jag vet inte ifall samma "givmildhet" med kraven kommer finnas nu när det handlar om att utbilda och anställa en person i kanske 5 år. Sen håller jag med tidigare inlägg att det redan finns ett stort nät, framförallt på mer combat-orienterade tjänster. Ge inte upp för det. Om du känner att du är kompetent nog för yrket skall du självfallet söka och inte låta eventuella men låsa dörren för dig i förhand. Ifall jag vore du skulle jag leta efter en mindre stridande befattning och använda det som ingångsport till försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 (edited) Om din struma kräver att du tar ett piller om dagen så torde de räkna det som en kronisk sjukdom, om än lindrig, vilket tyvärr drastiskt kan sänka dina chanser. Men är du väldigt attraktiv i övrigt så har du säkert fortfarande chansen. Ha bara en grym fysik, ett sjujävla psyke och ett gäng andra konkurrenskraftiga färdigheter så kanske de ser igenom fingrarna med det. Men just det att du är glutenintolerant och har synfel och struma tillsammans gör att det kan bli svårt för dig, beroende på hur stor konkurrensen är. För även om du är i bättre skick fysiskt och psykiskt än andra sökande så är det sånt som Försvaret tror att man kan träna. Det är svårt att träna bort struma och glutenintolerans... Men sök! Våga och vinn! Edited July 20, 2010 by Skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerah Posted July 27, 2010 Report Share Posted July 27, 2010 Det är inte alltid som maten består av grönpåse. När det är kärvt (tänk krig) så får man äta det man får tag på. Vegetarianer och muslimer kan äta mat som är mot deras övertygelse om de måste, utan att få fysiska biverkningar. Det är större problem om man är intolerant. Det är i såna banor man får tänka för att förstå. Nu skall man förvisso ha klart för sig att både en vegeterian och muslim, etc med mindre flexibla matvanor lär få fysiska biverkningar i form av illamående, diarre, förstoppning eller magkatarr. Om inte annat för att kroppen inte är van vid de bakterier och ämnen som finns i kött, etc och det psykologiska faktum att det faktiskt går emot deras religion, filosofi, moral, etc. Det är egentligen inte konstigare än att man oftast är ett kryddmåt för alkohol om man inte krökar regelbundet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_k Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Det finns ett antal sjukdommar/åkommor som enligt FM gör att man inte är lämplig som soldat. Glutenintollerans är en av dem. Källa: http://www.pliktverket.se/upload/122/informationsbrev_i_u.pdf (Sida 2¨) Värt att nämna är att det info utskicket är från 2006 och det kan vara ändrat. Kontakta pliktverket för ett mer aktuelt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts