Jump to content

istället för guldburken en guldpåse med det som brukar finnas i gul

hvsjv

Recommended Posts

nu när det ha blivit mest frystorkad varför inte ta tillbaka guldburken men i påsform. man kan äta ur påsen och slipper bära på kök som skramlar. är min idé knasig?

Enkelt, köp in M.R.E istället för gul/grön påse...

nu när det ha blivit mest frystorkad varför inte ta tillbaka guldburken men i påsform. man kan äta ur påsen och slipper bära på kök som skramlar. är min idé knasig?

Jag tror du missat detaljen om varm mat, för hur skulle denna påse med konserverad mat i så fall värmas?

Ett kök att värma vatten ist för kemisk värmare i MRE är alltid bra att tillgå.

Dessutom får man chans att tillaga det som naturen ger så man slipper äta sushi på gädda och älg tartar ;)

Ett annat problem är om du har en kemisk värmare såsom i MRE, ska portionen innehålla vatten eller tillföras?

Hur ska du kunna rena eller koka vattnet/snön utan att bruka flera kemiska värmare?

Fördelen med frystorkat är att det går att bära med sig många fler portioner jämfört med MRE och liknande som väger mera då dom innehåller "sitt eget" vatten.

För oss uppe i norr med riklig tillgång på sötvatten är frystorkat optimalt.

Ett trangiakök borde samtliga få ist för det gamla soldatköket, då det är mera optimalt för dagens verksamhet.

Det blir spännande vad det är för kök dom håller på att köpa in.(utveckla?) Men jag tror inte att det skiljer sig så mycket från dagens kök som har kommit rätt långt i utveckling på den civila sidan.

Jag tror du missat detaljen om varm mat, för hur skulle denna påse med konserverad mat i så fall värmas?

I MRE så finns det med en kemisk engångsvärmare.

Jag är verkligen kär i mitt Jetboil-kök. Det blir aldrig mer ett Trangia för min del.

Men nu håller ju FM på att upphandla ett helt nytt kök. Finns en tråd om det nånstans.

Ett annat problem är om du har en kemisk värmare såsom i MRE, ska portionen innehålla vatten eller tillföras?

Hur ska du kunna rena eller koka vattnet/snön utan att bruka flera kemiska värmare?

Fördelen med frystorkat är att det går att bära med sig många fler portioner jämfört med MRE och liknande som väger mera då dom innehåller "sitt eget" vatten.

För oss uppe i norr med riklig tillgång på sötvatten är frystorkat optimalt.

Jag har svårt att se någon fördel med att maten har "sitt eget" vatten, vatten har man ju alltid med sig eftersom den mängd vatten som man dricker trots allt är mycket större än den mängd vatten man använder till matlagning.

Och jo förresten, gulpåsen kan dra åt h-vete... :banghead:

Kan bara se fördelar med MRE, släng ner maten i värmaren och lägg paketet i ryggan... efter 15-20 minuter kan man stanna och äta varm mat utan att behöva släpa fram kök mm... Vill man minska vikten finns det särskilda MRE som väger mindre.

Hur lätt är det förresten att hitta rent vatten i Sverige?? Jag tror att många soldater kan ha svårt att hitta rent vatten hur enkelt som helst...

Hur lätt är det förresten att hitta rent vatten i Sverige?? Jag tror att många soldater kan ha svårt att hitta rent vatten hur enkelt som helst...

Tillgången på sötvatten är mkt bra, sedan krävs det bara en rening om man inte kan lita på kallkällan, bäcken, älven eller kanske mälaren.

Jämför länder med torrt klimat eller god tillgång på salt eller bräckt vatten som inte är lika bra att inta och rätt svårt att "rena".

Tillgången på sötvatten är mkt bra, sedan krävs det bara en rening om man inte kan lita på kallkällan, bäcken, älven eller kanske mälaren.

Jämför länder med torrt klimat eller god tillgång på salt eller bräckt vatten som inte är lika bra att inta och rätt svårt att "rena".

Huvuddelen av dom svenska förbanden har med vatten och detta ersätts genom trossens försorg... då hade det ju varit skönt att slippa rigga upp kök varje gång man ska äta mat, för väldigt ofta har man dåligt med tid till just ätande.

Fast å andra sidan så kommer MRE från fel land och därför kan inte FM köpa in dom... Hellre ska man plocka ihop nån halvtaskig lösning som kostar massvis med pengar...

Kan bara se fördelar med MRE, släng ner maten i värmaren och lägg paketet i ryggan... efter 15-20 minuter kan man stanna och äta varm mat utan att behöva släpa fram kök mm... Vill man minska vikten finns det särskilda MRE som väger mindre.

[...]

Visst MRE ("meals ready to eat" tror jag det står för, har dock även hört "meals refusing to exit" :Malaj: ) låter hur bra som helst, min poäng var att man kan tänka sig att det hade varit ännu bättre om maten hade varit frystorkad och man bara hällde i lite vatten, rörde om och sen slängde ner påsen i den där kemiska värmaren. Frystorkat funkar ju (iaf grönpåse) om man har tillräckligt varmt vatten och låter maten "tillagas" tillräckligt länge. Fast det kanske inte hade funkat ändå...

Fast å andra sidan så kommer MRE från fel land och därför kan inte FM köpa in dom... Hellre ska man plocka ihop nån halvtaskig lösning som kostar massvis med pengar...

Visst är det så, men hade MRE varit billigare än gul- eller ens grönpåsen?

Huvuddelen av dom svenska förbanden har med vatten och detta ersätts genom trossens försorg... då hade det ju varit skönt att slippa rigga upp kök varje gång man ska äta mat, för väldigt ofta har man dåligt med tid till just ätande.

Det märks rätt väl att trossfunktionen inte har anpassats till den nya typen av matlagning...

Det vore inte så svårt att leverera iso-kärl med varmvatten, och snabba upp processen rejält.

Eller "plutonskök" alternativt att man lämnar nog många trangiakök och några i bakre läge får i uppgift att koka vatten och fylla i påsar.

En termos finns med på u-listan och den går också att "varva" dvs man kokar vatten under tiden man äter till termosen så har man varmt till nästa mål.

Jag har dessutom lite svårt att lita på "flameless heater" som producerar vätgas...

http://www.mreinfo.com/us/mre/frh.html

Hmm dessutom behöver man vatten till värmaren.. Och avskaffar man "köket" hur gör man när MRE är slut? Samt vatten behöver kokas ifall man även har slut reningstabletter osv..

Någonstans återkommer man till att ett kök är en rätt vettig sak att bära med sig.

Storlek och finesser går alltid att justera, har man slut på sprit så funkar det över öppen eld.

Är det för stort så finns mini-trangia, går ner i flerbruksficka stor. (även i benfickan får det plats men det blir en rätt jobbig klump på låret)

Jag gillar min jetboil rätt skarpt också, men har alltid med mig trangia ifall att gasen tar slut, det blir för kallt eller något annat händer.

Flertalet svenska fordon är utrustade med vattenkokare, de flesta andra är utrustade med 12v-uttag (för droppkokare/motsvarande). Även ute i skogen är det mummigt att ha kök för att smälta snö/koka kaffevatten/göra tallbarrste/fylla vattenflaskan med varmt vatten för att värma sovsäcken. Vidare kan svensk soldat vid behov nyttja det för att koka träskvatten till drickbar kvalitet. Att ta ifrån svensk soldat hans kök är i min mening att skjuta honom/henne om inte i foten så åtminstone i örat.

Som en relaterad sidnotis kan nämnas att bloggen Kit Up! i sin barndom till stor grad bestod av amerikanska soldater som grinade över sina förlorade fältkök (och visade sina privatanskaffade ersättare, MREs eller ej).

tack för svaren. visst behöver soldaten ett kök men då ska det vara ett kök som är efektiv och ljudlöst och inte nått som låter som jas dra på mortorn.

när det gäller påsarna med färdig mat så kan man värma dom med kroppsvärmen.

hur är det när det gäller ljus o ljud diciplin?

tack för svaren. visst behöver soldaten ett kök men då ska det vara ett kök som är efektiv och ljudlöst och inte nått som låter som jas dra på mortorn.

när det gäller påsarna med färdig mat så kan man värma dom med kroppsvärmen.

hur är det när det gäller ljus o ljud diciplin?

Ser inte riktigt problematiken. Jägarköket är i princip ljudlöst om man inte är ett klantarsel när man använder det, och det är tillräckligt effektivt för att jag ska hinna fylla min termos med varmvatten under tiden jag äter.

Jag kan vara lite kinkig, men värma mat med kroppsvärme tror jag inte på. Tror vi får väldigt begränsad uthållighet om man aldrig får äta mat som är varmare än ljumskvarm.

Ljud och ljusdiciplin med vad? Antar att du mest är intresserad av hv, då lär en tältförläggning både låta och lysa mer än några spritkök.

Att nyttja kroppsvärmen för att värma sin mat faller av flera skäl bort i vårt underbara avlånga land. På vintern* är det nämligen SNORKALLT och den enda vattenkällan som finns är snö. För att då värma upp sin grönpåse måste en redan kall och trött Lew då smälta snö->vatten i sin ljumske för att sedan hälla sagda vatten (0,4 liter?) i sin påse och åter igen jamma ner den i ljumsken.

Utan att helt komma ihåg högstadiefysiken minns jag likväl att det krävs en hel massa kilojoule för att värma ens en liten bit vatten en endaste grad, dessutom är ljummen mat det sista man vill ha i vinternatten. Då tar jag hellre en kopp varm choklad eller allra helst lite kokhet gryta som min två på enklaste sätt värmt upp i skydd och skyl bakom första bästa snövall/gran/vagn/tält.

*Snorkylan kan även infinna sig på våren, hösten och sommaren beroende på var man är och hur man är skapt som människa.

Edited by 903Lew

personligen ser jag behov utav både kemvärmre och ett hygligt kök.

ett bra multi fuel kök när koktrossen inte kan nå soldaten med varm dryck/mat. men ryggsäcken finns till hands. (multifuel är pga att jag vill kunna använda vad som helst som flyter och brinner)

ett par kemvärmare i fickan och någon form av nödproviant i stridspackningen för de tillfällen då de skitit sig rejält och man behöver något varmt i sig.