Jump to content

Amerikanska flaggan på militäruniform

Recommended Posts

Bild:

http://www.natick.army.mil/about/pao/2007/07-44_files/soldiers2-med.JPG

Jag har aldrig sett någon flagga som sitter "rättvänd".

Är det någon som vet varför den amerikanska flaggan på amerikanska (militära)uniformer sitter spegelvänd?

För ovanlighetens skull ska jag svara på en fråga på det här forumet istället för att ställa en. :rockon:

Deras flaggor sitter, till skillnad från våra, på höger axel (varför vet jag dock inte). Detta gör att när soldaten springer framåt (mot fienden/segern) kommer flaggan, pga fartvinden, att vända sig åt "fel" håll. Hade de haft den på höger axel hade den vänt sig åt rätt håll.

Min källa till detta är en amerikansk soldat som jag träffade i Tyskland under min värnplikt (vår pluton fick åka ner dit en vecka, det var riktigt spännande).

Amerikanska armén bär sin nationsflagga på höger arm och den är inte felvänd. Amrisarna har valt att bära den på höger arm så för dom blir det rätt.

Sportdykare är inne på rätt spår. Fanan skall föras framåt inte bakåt. Ta en kik på de som sitter på våra egna uniformer, flaggan förs framåt. Annars vore det ett tecken på flykt.

Googlar man lite finner man bilder där bla tyskar bär flagga på båda armar. Men många verkar välja vänster arm vid bärandet av nationssymbol. Norrmännen tycks bära på höger arm likt jänkarna.

Litet tillägg:

Jag har (av amerikansk militär) fått det förklarat så här:

Om man/förbandet har varit i strid får man bära flaggan på höger arm. Där "spegelvänder" man flaggan därför att - tänk dig att du bär en fana med stång och allt. När du står på fanbärarens vänstra sida är den rättvänd, men står du på hans högra sida så är den spegelvänd eftersom fanan är sydd med stjärnorna i samma hörn, om du förstår vad jag menar. :baskerPa:

Och flaggan ska alltid "peka framåt" när man springer in i striden.

Därför blir den spegelvänd på höger arm.

Det är inte divisionsmärket du menar, stefanf? Vet inte mycket om armén men tror att divisionsmärket flyttas till höger arm efter att man lämnar en enhet man deltagit i strid med.

Jag borde ha lagt in en disclaimer, för förklaringen jag fick, fick jag 1999. Och tiderna har ändrats. Googlade lite, och hittade det här från 2004:

Army news service

"All Soldiers can now wear the U.S. flag insignia on the right shoulder of their utility uniform, as a continued reminder that the Army is engaged in a war at home and abroad.

..."

Bläddrade bland bilder jag tog -99, och jag kan bara se amerikanska flaggan på höger, och 1st cav.märket på vänster skuldra (förutom t.ex. ranger-tabs o.dyl).

Vet ej om det sedan kan skilja sig mellan olika arméförband, och vad som gäller för class a mm.