Jump to content

Finska försvarsmakten har brist på skodon

Perman

Recommended Posts

Fattade inte riktigt problemet?

Här i Sverige är ju "leveransproblem" någonting vi lärt oss att leva med så att säga : )

Har finska vpl två par kängor? Ett par för terrängen och ett par för kasernbruk?

Det är väl bara att som en nödlösning köra med samma kängor till båda typerna av verksamhet!

Men jag kanske inte fattade riktigt..

Det är ju inte vad som står i artikeln. Det är en upphandling som gått på röven så att det kommer inte levereras några nya kängor till finska försvaret innan överklagan är färdigprocessad och marknadsdomastolen har överjävligt mycket att göra så beräknad tid är 2012. Lite sämre läge än med nya fordon till Svenska försvaret kan man tycka.

• 5 weeks later...

Har finska vpl två par kängor? Ett par för terrängen och ett par för kasernbruk?

Vi hade två par olika gummistövlar, ett vanligt par och ett filtfodral par, och två par likadana kängor, ett fulare/skabbigare par för dagligt bruk och ett finare par för permissionsbruk.

Varför gummistövlar för terränglådan och inte kängor? Det finns säkert något uppenbart, logiskt svar, men det känns lite märkligt.

Som friluftsmänniska/skogsarbetare kan jag bara säga att mina bruna Tretorn gummistövlar med träsula invändigt var väldigt sköna. Och lättskötta: inget smörj behövs t ex.

Det var inte mer "instängt" för foten i den gummistöveln än i en armékänga av läder.

Edited by lampros

Varför gummistövlar för terränglådan och inte kängor? Det finns säkert något uppenbart, logiskt svar, men det känns lite märkligt.

Ingen aning. Om jag minns rätt, så använde vi oftare kängor än gummistövlar i terrängen vid barkmarksförhållanden, men det fanns helt klart en, för mig oförklarlig, kärlek till gummistövlar även vid torr barmark. Exempelvis så utfördes brigadmästerskapet i snabbmarsch (16 km löpning med lätt packning på grusväg) med gummistövlar som enda tillåtna skodon. Vintertid så är de tjocka filtfodrade gummistövlarna riktigt trevliga, ja eller åtminstone så länge man inte behöver springa i dem. :D

Som friluftsmänniska/skogsarbetare kan jag bara säga att mina bruna Tretorn gummistövlar med träsula invändigt var väldigt sköna. Och lättskötta: inget smörj behövs t ex.

Som uppväxt i Arvika, så propagerar jag för införandet av träskor som terrängskodon för svenska soldater. Funkar de för raggarfylleslagsmål vid Folkets Park, så funkar de när Ivan behöver ges ett kok med stryk igen. Dessutom; när vi hade orientering på högstadiet, så var det ett betydande antal elever som dök upp iförda just träskor, så det är en historiskt beprövad hederlig svensk lösning. :D

• 4 months later...

Som uppväxt i Arvika, så propagerar jag för införandet av träskor som terrängskodon för svenska soldater. Funkar de för raggarfylleslagsmål vid Folkets Park, så funkar de när Ivan behöver ges ett kok med stryk igen. Dessutom; när vi hade orientering på högstadiet, så var det ett betydande antal elever som dök upp iförda just träskor, så det är en historiskt beprövad hederlig svensk lösning. :D

hahaha! :}:}:} fan så combat de hade varit!

haha ja dör!

Edited by Diskaren

• 2 weeks later...

Träbonnar/tofflor/träskor slår ut den vedervärdiga Foppa-toffeln 10 ggr av 10! I den snö som råder i Skåneland för tillfället äger dock försvarets stövlar.

Dock hade man förlorat överraskningsmomenten. Jag menar Kloppeti Kloppti Kloppeti Kloppeti.. Ivan bara: Vemtusan är ute med så många hästar just här?

Men jädrans vilket tramp det skulle vara på vaktparaden! Dags att återupprätta värmlands regemente!

Men jädrans vilket tramp det skulle vara på vaktparaden! Dags att återupprätta värmlands regemente!

Absolut. Jag kommer att stödja det förslaget att återupprätta Värmlands regemente till 110%. I träskor... :o

Nå, nu har domstolen äntligen lagt sitt beslut. :uuh: Värnpliktiga som rycker in i juli kommer att få två par igen. Personligen fattar jag inte, varför ämnet fick så mycket publicitet. Vi hade ett enda par kängor och fick för det mesta springa runt i gummistövlar - åtminstone under grundutbildningen. Som gruppbefäl kunde man själv välja, om man skulle ta gummistövlar eller inte. Men det var för flera år sedan... B-)