Maverick Posted July 16, 2010 Report Share Posted July 16, 2010 (edited) Den 12 juni landade jag på Sharms El Sheiks internationella flygplats för 2 veckor av sol sommar semester och dykning. När jag landade så såg jag en 747 som jag (ingen expert på flygplansid längre) klassade som gammal framförallt på dess motorer. det som var ovanligt i min värld me den var att den hade en puck på ovanvånngen som jag bara sett på en del amerikansk E-4 kärror. På väg till terminalen fick jag en chans att ta några snabba bilder som kan ses här: Bild 1 Bild 2 (vet att de ärkass men kameran var inställd för att plåta inne i kabinen oc jag hade inte tid att sälla om den när jag insåg att jag skulle kunna ta et par bilder. Tittar man på bilderna så ser den jag har sett ut att ha puckeln lite längre bak. Men frågan är vad det var?? Jag satt och pratade med en Dykinstruktör en eftermiddag som hade bott i Sharm hur länge som helst. Vi satt och pratade om hur Sharm var en "lugn plats" (neutral kanske är bättre ord) i världspolitiken och framförallt i relationen till Israel. Därtill har Egyptens president sitt sommarresident där och tydligen var han i stan under denna perioden. MEN det som var mer intresssant var att tydligen skulle lokalamedier ha rapporterat att under veckan innan skall Usa:s vicepreseident ha varit i Sharm. Kanske inte en ledtråd i attt identifiera kärran men nice to know i alla fall Så vad fasen såg jag??? EDIT: de tillät inte hotlänkning på det uppladdningssstället Edited July 16, 2010 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted July 16, 2010 Report Share Posted July 16, 2010 (edited) Första tanken gick ju till en VC-25 (brukar vara känd som "Air Force x") men det var ju fel. Det du såg var en Boeing E-4 Advanced Airborne Command Post Edited July 16, 2010 by Honken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 16, 2010 Author Report Share Posted July 16, 2010 Första tanken gick ju till en "Air Force x" men det var ju fel. Det du såg var en Boeing E-4 Advanced Airborne Command Post Ja det vaar min första tanke direkt när jag såpg den. Men fattade inte helt vad den gjorde där men när jag satt och pratade med dykinstruktören så föll ju allt på plats om Vice presidenten haade varit där i denna tidsperiod. Det stod ett par Executive jets och bland annat något som kunde vara en Gulfstream på plattan men det stod inte Unites states of america på den. Likadant stod denna kärran HELT öppet på plattan utan en massa folk runtomkring. Därtill stod den ju inte 400 meter bort. Man skall ha i åtanke att Sharms flygplats är hyfsat stor (3-4 största i Afrika) med MÅNGA uppställningsplatser och 80% av dessa var lediga då Juni ärlågsäsong normalt sett vilket inenbär att de HADE kunnat parkera den mer askiljt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted July 16, 2010 BlåGul -1 Report Share Posted July 16, 2010 Det är alltså planet på de suddiga bilderna du funderar över, inte E-4an på bilden överst? Det är Oman Royal Flights 747SP. Att du tycker proportionerna är annorlunda är inte så konstigt då en SP är betydligt kortare och dessutom har en betydligt större fena än andra 747or.. Puckeln huserar satcomutrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 16, 2010 Author Report Share Posted July 16, 2010 Det är alltså planet på de suddiga bilderna du funderar över, inte E-4an på bilden överst? Det är Oman Royal Flights 747SP. Att du tycker proportionerna är annorlunda är inte så konstigt då en SP är betydligt kortare och dessutom har en betydligt större fena än andra 747or.. Puckeln huserar satcomutrustning. Tack... Mission closed... Jag var inne på att det kunde vara en egytisk kärra för färgerna på nosen (grönt rött) men hittade inga 747 sm liknade. Bilden lånad av Airliners.net Och ja det är de URUSLA (att bara kalla dem suddiga är en lögn de är sämre än så) bilderna det gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts