sten tecknare Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 På Eslövs fly-in den 3-4 juli firade man Cubens 75-års dag. 50 Cubar hade mött upp och lika många andra plan. En riktig flygfest. Bl.a. fick jag se denna armécub. Det var ett kärt återseende och inspirerade till en teckning. På 60-talet använde artilleriet Supercubar för eldledning och spaning. Två stycket deltog vid försöken med ny pansarorganisation på Revinge 1961. Jag var där som vagnch på en Centurion och blev kompis med en av artilleriflygarna. Detta hade till följd att jag ibland fick följa med honom som barlast vid hans träningsflygningar. Det handlade om avancerad busflygning på lägsta nivå. Jag undrar vad egentligen en artilleriledare såg vid de våldsamma upptagningarna från lägsta nivå upp till ca 100 m och sedan snabbt ner igen. Hur länge hängde Cubarna kvar i organisationen som eldledningsflygplan? Jag vet att "min pilot" (glömt namnet) flög för Transair och var inne på en repmånad. Den andre hette "Billy" och hade visst varit världsmästare i segelflygning. Är det någon som vet lite mer eller var med vid försöken. Kom planen att ingå i 1963 års pansarorganisation. Hälsn Sten Tecknare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts