Gåsapåg Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kungens-bat-storde-trafik_4993699.svd Har kungen en egen liten torpedbåt att glida runt med? finns det bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 T46 heter båten. Nedan finns bilder och lite fakta om båttyperna. http://www.veteranflottiljen.se/ http://www.t56.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Ligger vid kaj i Hårsfjärden i närheten av Berga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gåsapåg Posted July 15, 2010 Author Report Share Posted July 15, 2010 Men är Kungen ägare till just denna båt lite mer än alla andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Men är Kungen ägare till just denna båt lite mer än alla andra? Det som menas är att just denna torpedbåt är hans privata skulle jag tippa på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Men är Kungen ägare till just denna båt lite mer än alla andra? Ja, det är kungens privata lilla leksak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Som jag fattat det så köpte Kungen den här torpedbåten i sin "ungdom" och numera så sköts den av ett gäng entusiaster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 (edited) Om du tycker han var i "sin ungdom" under slutet av 80-talet så kan det kanske stämma. Saken är den att när de sista motortorpedbåtarna som fanns kvar i originalskick skulle säljas, meddelade Kungen att han hade intresse av att bevara en av dem i så ursprungligt skick som möjligt. Ganska snabbt anslöt sig ett antal entusiaster till idén och T46 köptes in för att bevaras som ett levande museifartyg. Ungefär samtidigt skulle T26 som fanns på skjutstationen i Karlsborg säljas. Lennart Segerström som bl.a. har många fingrar med i tillblivelsen av militärfordonshistoriska muséet i Malmköping, tyckte att hon var värd att bevara då det visade sig att hon hade kvar originalmotorerna och i övrigt inte hade byggts om särskilt mycket. Han grundade därför en stiftelse som köpte in T26. För att kunna hantera de båda fartygen bildades en stödförening av intresserade personer som ville hjälpa till med återställandet och allt annat arbete som behövdes. På så vis bildades Föreningen MTB-veteraner som sedan dess fungerat som en slags fadderorganisation för dessa båda fartyg men även andra, bl.a. T38, T56, T121 Spica och R142 Ystad som idag också ingår i det som numera kallas Veteranflottiljen och främst finns på gamla Gålöbasen. Idag har omfattningen av verksamheten ökat rejält och många av fartygen har dessutom fått K-märkning och stöttas bl.a. av Sjöhistoriska muséet. Så vitt jag vet ägs T46 fortfarande av Kungen, T38 tillhör Marinmuseum och resten ägs av olika stiftelser med uttalade mål att bevara fartygen i så långt det är möjligt, fullt fungerande och ursprungligt skick. Jag har själv tillhört Föreningen MTB-veteraner sedan 1989 men har efter flytt till Halmstad tyvärr inte tid att vara aktiv längre. Det behövs mycket frivilliga krafter och även ekonomiskt stöd för att bevara fartygen. Den som känner sig manad att vilja göra en kulturhistorisk insats kan med fördel börja med ett besök på Veteranflottiljens hemsida. Edited July 15, 2010 by Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.