Jump to content

Vad är en TOLO-tropp?

Guest Tomas Nilsson

Recommended Posts

Guest Tomas Nilsson

Jag är journalist och håller på och skriver om översvämningen i Arvika år 2000. Då fann här bland annat en TOLO-tropp från P10 i Strängnäs, enl mina anteckningar. Då tag jag inte reda på vad en sådan ägnar sig år (när det inte är översvämning). Jag har Googlat med förgäves.

Alltså, vad betyder förkortningen TOLO?

Tomas Nilsson

[email protected]

Guest Tomas Nilsson

Tanknings Och Laddnings Omgång

tack för raskt svar.

En TOLO-tropp ser alltså till så att fordon är kör- och stridsklara.

Tomas

Jag är journalist och håller på och skriver om översvämningen i Arvika år 2000. Då fann här bland annat en TOLO-tropp från P10 i Strängnäs, enl mina anteckningar. Då tag jag inte reda på vad en sådan ägnar sig år (när det inte är översvämning). Jag har Googlat med förgäves.

Får man även passa på att ställa en följdfråga. Har även hört förkortningen TULO på dessa herrar och damer som ser till att man har drivmedel och sånt som smäller. Vad står då U:et i TULO för?

Tanknings ????????? Laddnings Omgång

Tanknings Och Laddnings Omgång

tack för raskt svar.

En TOLO-tropp ser alltså till så att fordon är kör- och stridsklara.

Tomas

Dom ser till att fordonen får drivmedel & ammunition, reperationsbehov inventeras av tekniker på plats och sedan hänvisas fordonet till lämplig plats i reperationskedjan.

Är det bara jag som ser det ologiska i namnet TOLO-tropp? Antingen borde det vara en omgång eller en tropp. Fast å andra sidan har ju flygvapnet numer klargöringstroppar på fem man, vilket snarare borde heta klargöringsomgång.

Kan kanske bero på att TOLO är såpass inarbetat. TOL-tropp skulle förmodligen se lite skumt ut och ingen vet vad det är. Hos oss lämnade vi inte repbehov till TOLO då dessa oftast kom från andra enheter som inte hade lätt/tung rep, repbehov samlades in i PEDAR som skickades uppåt i org.

• 8 months later...

Får man även passa på att ställa en följdfråga. Har även hört förkortningen TULO på dessa herrar och damer som ser till att man har drivmedel och sånt som smäller. Vad står då U:et i TULO för?

Tanknings ????????? Laddnings Omgång

Finns inget som heter TULO. Det är slang. Vill man inte ha ammunition heter det tankning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...