Guest Tomas Nilsson Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Jag är journalist och håller på och skriver om översvämningen i Arvika år 2000. Då fann här bland annat en TOLO-tropp från P10 i Strängnäs, enl mina anteckningar. Då tag jag inte reda på vad en sådan ägnar sig år (när det inte är översvämning). Jag har Googlat med förgäves. Alltså, vad betyder förkortningen TOLO? Tomas Nilsson [email protected] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Tanknings Och Laddnings Omgång Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tomas Nilsson Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Tanknings Och Laddnings Omgång tack för raskt svar. En TOLO-tropp ser alltså till så att fordon är kör- och stridsklara. Tomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas P Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Jag är journalist och håller på och skriver om översvämningen i Arvika år 2000. Då fann här bland annat en TOLO-tropp från P10 i Strängnäs, enl mina anteckningar. Då tag jag inte reda på vad en sådan ägnar sig år (när det inte är översvämning). Jag har Googlat med förgäves. Alltså, vad betyder förkortningen TOLO? Får man även passa på att ställa en följdfråga. Har även hört förkortningen TULO på dessa herrar och damer som ser till att man har drivmedel och sånt som smäller. Vad står då U:et i TULO för? Tanknings ????????? Laddnings Omgång Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 TULO= Tankning Utan Laddnings Omgång Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Tanknings Och Laddnings Omgång tack för raskt svar. En TOLO-tropp ser alltså till så att fordon är kör- och stridsklara. Tomas Dom ser till att fordonen får drivmedel & ammunition, reperationsbehov inventeras av tekniker på plats och sedan hänvisas fordonet till lämplig plats i reperationskedjan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Är det bara jag som ser det ologiska i namnet TOLO-tropp? Antingen borde det vara en omgång eller en tropp. Fast å andra sidan har ju flygvapnet numer klargöringstroppar på fem man, vilket snarare borde heta klargöringsomgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Kan kanske bero på att TOLO är såpass inarbetat. TOL-tropp skulle förmodligen se lite skumt ut och ingen vet vad det är. Hos oss lämnade vi inte repbehov till TOLO då dessa oftast kom från andra enheter som inte hade lätt/tung rep, repbehov samlades in i PEDAR som skickades uppåt i org. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gäst Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 TOLO-tropp kan upprätta ett antal TOLO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest O Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Jag är journalist och håller på och skriver om översvämningen i Arvika år 2000. Då fann här bland annat en TOLO-tropp från P10 i Strängnäs, enl mina anteckningar. Då tag jag inte reda på vad en sådan ägnar sig år (när det inte är översvämning). Jag har Googlat med förgäves. Alltså, vad betyder förkortningen TOLO? Får man även passa på att ställa en följdfråga. Har även hört förkortningen TULO på dessa herrar och damer som ser till att man har drivmedel och sånt som smäller. Vad står då U:et i TULO för? Tanknings ????????? Laddnings Omgång Finns inget som heter TULO. Det är slang. Vill man inte ha ammunition heter det tankning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 En tankningsomgång och en laddningsomgång bildar väll tillsammans en TOLO-grupp, eller var det för logiskt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 En klassisk TOLG! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.