Kornett Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Kan någon klargöra för mig skillanden mellan de som bär vita gradbeteckningar och de som bär vanliga gradbeteckningar med vitt band. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Kan det inte vara baccisgrader respektive anpassad officersutbildning? Dom helvita får man om man anställs för sin civila utbildnings skull, typ LegAd osv på mission.. dessa har inte läst på MHS. Vita banden har läst en officersutbildning, men en anpassad sådan då det är deras civila kompetens man främst vill åt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Såvitt jag vet har man numera tagit bort de vita graderna (dvs baccisgraderna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frepsie Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Såvitt jag vet har man numera tagit bort de vita graderna (dvs baccisgraderna) KS21 - Vitt band på vanlig grad: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Kosovo--KFOR/Nyheter/Det-spelar-ingen-roll-vad-man-sager-det-som-spelar-roll-ar-det-man-gor/ KS21 - Vita grader (med rött band): http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Kosovo--KFOR/Nyheter/Verklighetstrogen-docka-ger-bra-ovning/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vita gradbeteckningar (CF- och CR-grader) skall bäras tills vidare (enligt sista uppdateringen av Unibest 2009 från 1:a juli 2010). Det är dock flaggat för att dessa regler kommer att ändras i närtid. En person med anpassad officersutbildning bär INTE vita grader utan använder gradsystemet som vilken officer som helst. Det innebär att du inte heller ska bära yrkesband. Vita grader kombineras ALLTID med ett yrkesband (t.ex. vitt, rött, lila, silver etc) beroende på den tjänst som du innehar. Har du inte någon av de andra färgerna så bär du vitt. Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Detta går att tyda ut ganska hyggligt nu efter sista uppdateringen av Unibest, men detta är föremål för ändring. CF- och CR-systemet är inte klart ännu, utan endast i någon form av temporärstatus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Kan du förklara det där lite mer? Hänger inte riktigt med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Kan du förklara det där lite mer? Hänger inte riktigt med. Nu vet jag iofs inte om detta bara gäller personal som till vardags är anställda inom FM som civila tjänstemän, eller om det även gäller vilken civilist som helst. Min tolkning är att detta gäller alla civila, men jag är som sagt inte säker. Men om du till vardags arbetar inom FM som civil tjänsteman med kaptens tjänsteställning (CF-2). Säg att du arbetar t.ex. som juridisk rådgivare på regementet. Vid de få tillfällen som du bär uniform (t.ex. om du besöker en övning) så bär du vita gradteckningar med silverband (silver eftersom du råkar ha en juridisk examen och dessutom arbetar med juridik). Om du nu sedan bestämmer dig för att åka till Afghanistan som t.ex. legal advisor så skulle du dock byta dina vita stjärnor mot vanliga bronsstjärnor, men behålla silverbandet (som faktiskt säger att du är civil). Just eftersom du just nu arbetar i ett insatsförband, och inte inom förbandsproduktionen som du gör till vardags. Min personliga teori är att på ett tydligare sätt visa vilka som jobbar inom insatsverksamheten och vissa som jobbar inom förbandsproduktionen (d.v.s. alla andra). Yrkesbandet kommer s.a.s. ändå att visa att personen inte har en officersutbildning. Nästa steg blir väl antagligen att skilja på gradbeteckningarna helt och hållet mellan OF/OR och CF/CR. Det är iaf de indikationerna man får om man kollar i Unibest 2009. T.ex. kommer man ju antagligen att få egna titlar (iaf om man har kollat lite remisser på gradsystemet), så att CF-2 kommer att heta något annat än civil tjänsteman med kaptens tjänsteställning. Känns ju ganska naturligt. Det gör också att det känns naturligt att du samtidigt bär en militär gradbeteckning om det är en militär tjänst i ett insatsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Kan du förklara det där lite mer? Hänger inte riktigt med. Nu vet jag iofs inte om detta bara gäller personal som till vardags är anställda inom FM som civila tjänstemän, eller om det även gäller vilken civilist som helst. Min tolkning är att detta gäller alla civila, men jag är som sagt inte säker. Men om du till vardags arbetar inom FM som civil tjänsteman med kaptens tjänsteställning (CF-2). Säg att du arbetar t.ex. som juridisk rådgivare på regementet. Vid de få tillfällen som du bär uniform (t.ex. om du besöker en övning) så bär du vita gradteckningar med silverband (silver eftersom du råkar ha en juridisk examen och dessutom arbetar med juridik). Om du nu sedan bestämmer dig för att åka till Afghanistan som t.ex. legal advisor så skulle du dock byta dina vita stjärnor mot vanliga bronsstjärnor, men behålla silverbandet (som faktiskt säger att du är civil). Just eftersom du just nu arbetar i ett insatsförband, och inte inom förbandsproduktionen som du gör till vardags. Min personliga teori är att på ett tydligare sätt visa vilka som jobbar inom insatsverksamheten och vissa som jobbar inom förbandsproduktionen (d.v.s. alla andra). Yrkesbandet kommer s.a.s. ändå att visa att personen inte har en officersutbildning. Nästa steg blir väl antagligen att skilja på gradbeteckningarna helt och hållet mellan OF/OR och CF/CR. Det är iaf de indikationerna man får om man kollar i Unibest 2009. T.ex. kommer man ju antagligen att få egna titlar (iaf om man har kollat lite remisser på gradsystemet), så att CF-2 kommer att heta något annat än civil tjänsteman med kaptens tjänsteställning. Känns ju ganska naturligt. Det gör också att det känns naturligt att du samtidigt bär en militär gradbeteckning om det är en militär tjänst i ett insatsförband. Åkej, tack så jättemycket. finns nämligen en beridare på K1 som är just civil fänrik (grön grad med vitt streck), så jag fick det inte att stämma helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Såvitt jag vet har man numera tagit bort de vita graderna (dvs baccisgraderna) KS21 - Vitt band på vanlig grad: http://www.forsvarsm...ar-det-man-gor/ KS21 - Vita grader (med rött band): http://www.forsvarsm...ger-bra-ovning/ Det skulle kunna bero på att det i det första fallet är en 1.sergeant (eller motsvarande) och i det andra fallet en löjtnant (motsv). I UniR FM 2003 står att de som tilldelas fänriks tjänsteställning eller högre har vita gradbeteckningar/tjänsteställningstecken, uniformsbestämmelserna är inte riktigt lika tydliga på den punkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vita gradbeteckningar (CF- och CR-grader) skall bäras tills vidare (enligt sista uppdateringen av Unibest 2009 från 1:a juli 2010). Det är dock flaggat för att dessa regler kommer att ändras i närtid. En person med anpassad officersutbildning bär INTE vita grader utan använder gradsystemet som vilken officer som helst. Det innebär att du inte heller ska bära yrkesband. Vita grader kombineras ALLTID med ett yrkesband (t.ex. vitt, rött, lila, silver etc) beroende på den tjänst som du innehar. Har du inte någon av de andra färgerna så bär du vitt. Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Detta går att tyda ut ganska hyggligt nu efter sista uppdateringen av Unibest, men detta är föremål för ändring. CF- och CR-systemet är inte klart ännu, utan endast i någon form av temporärstatus. Jag har inte tillgång till de senaste bestämmelserna just nu utan bara de som ligger på mil.se (v1.2). Enligt de är det inte helt tydligt, men i flera fall står det att yrkes-och reservofficer ska bära yrkesband, t ex inom meteorologi och juridik. Det som står är att de med anpassad officersutbildning, yrkes- eller reservofficersexamen inte bär vitt band. De gör heller ingen skillnad på var i organisationen man befinner sig eller om man råkar vara i Sverige eller Långtbortistan. Har de alltså ändrat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vita gradbeteckningar (CF- och CR-grader) skall bäras tills vidare (enligt sista uppdateringen av Unibest 2009 från 1:a juli 2010). Det är dock flaggat för att dessa regler kommer att ändras i närtid. En person med anpassad officersutbildning bär INTE vita grader utan använder gradsystemet som vilken officer som helst. Det innebär att du inte heller ska bära yrkesband. Vita grader kombineras ALLTID med ett yrkesband (t.ex. vitt, rött, lila, silver etc) beroende på den tjänst som du innehar. Har du inte någon av de andra färgerna så bär du vitt. Vanliga gradbeteckningar tillsammans yrkesband betyder att du är civil - utan officersutbildning, men att du innehär en militär tjänst i ett insatsförband och därav har en militär grad. Så rimligen bör vita gradbeteckningar inte förekomma just nu i US (om man ska följa bestämmelserna). Detta går att tyda ut ganska hyggligt nu efter sista uppdateringen av Unibest, men detta är föremål för ändring. CF- och CR-systemet är inte klart ännu, utan endast i någon form av temporärstatus. Jag har inte tillgång till de senaste bestämmelserna just nu utan bara de som ligger på mil.se (v1.2). Enligt de är det inte helt tydligt, men i flera fall står det att yrkes-och reservofficer ska bära yrkesband, t ex inom meteorologi och juridik. Det som står är att de med anpassad officersutbildning, yrkes- eller reservofficersexamen inte bär vitt band. De gör heller ingen skillnad på var i organisationen man befinner sig eller om man råkar vara i Sverige eller Långtbortistan. Har de alltså ändrat detta? Yes. v1.3 är mycket tydligare på just inom detta område, där den tidigare var mycket förvirrad. Jag tror att huvuddelen av ändringarna/kompletteringarna i den nya versionen ligger just här. För första gången var det tämligen möjligt att följa en röd tråd hur det var tänkt att fungera, dessutom harmoniserade avsnitten om CF/CR-grader och yrkesband på ett mycket bra sätt. Edit: Kan fixa lite utdrag från EMIL på just detta när jag är tillbaka på jobbet igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts