Jump to content

Förband och Bataljoners innebörd

Recommended Posts

Jag sitter och läser igenom budgetunderlaget för FM år 2011 (Källa: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Budgetunderlag/Budgetunderlag%202011/Bilaga_1_FM_BU_11.pdf) och det står uppradat vilka förband och bataljoner som skall utvecklas, vidmakthållas, avvecklas osv.

Jag har alltid trott mig har rätt klart för mig vad dessa är men ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag och önskar att någon kunnig person kunde ge en enkel klargöring/redovsning vad dessa typer innebär.

Lägg det gärna på en väldigt basic nivå så att alla kan förstå.

Dom jag undrar på är:

- Mekaniserad bataljon

- Lätt mekaniserad

- Manöverbataljon mekaniserad

- Manöverbataljon lätt mekaniserad

- Manöverbataljon lätt

- Stridsvagnskompani

Det som tex. skulle kunna klargöras för den som har kunskapen är tex: vad som ingår (tex. vilka vanligt förekommande fordon/truppslag som användas), karaktäristiska uppgifter, karaktäristiska storlekar på förbanden.. annan intressant information?

Lite info kan jag bidra med:

Manöverbataljon - Kan sättas in lite varstans, manöverkrigsföring: "Ta och försvara bron."

Mekaniserad - Stridsvagnar och Stridsfordon

Lätt mekaniserad - Hjulgående pansarfordon; Patria, Galt. Eller Pansarbandvagnar.

Lätt - Land Cruiser, Terrängbil, Hkp, Cykel, Traktor, Apostlahästarna

"Lätt" kan även innebära bandvagn. Exempelvis "Lätt skytte" = skyttesoldater som framrycker med bandvagn, gör avsittning, för att därefter strida.

Precis, lite min poäng: Inget pansar, huvudsakligen strid till fots (ej från fordon).

Stridsvagnskompani är en kloss tånks 10-12 (kanske tom 14 numera jag har inte varit på banan ett tag) som har en skog med kringutrustning bakom sig. Jag minns inte exakt vad som ingick i kompaniet och vad som var tillfört från bataljon men på den mellangamla och knappt onda tiden hade ett strvkomp en bro, en eldledare och en bärgare samt ett par mc-ordononanser och stab/trossfunktion.

strvkomp är en del av en mekbat (var förut iaf) och det brukade vara två strvkomp och två pskkomp ett stab/grkkomp, ett uhkomp och förmodligen något mer som jag missat nu för jag sitter inte med orgen i knät :baskerPa: (den jag kanske har någonstans är dessutom uråldrig)

Lite info kan jag bidra med:

Manöverbataljon - Kan sättas in lite varstans, manöverkrigsföring: "Ta och försvara bron."

Mekaniserad - Stridsvagnar och Stridsfordon

Lätt mekaniserad - Hjulgående pansarfordon; Patria, Galt. Eller Pansarbandvagnar.

Lätt - Land Cruiser, Terrängbil, Hkp, Cykel, Traktor, Apostlahästarna

Nu är det iofs så att den Lätta manöverbataljonen kommer vara utrustad med Galtar, men i övrigt verkar det väl ok.

Nu är det iofs så att den Lätta manöverbataljonen kommer vara utrustad med Galtar, men i övrigt verkar det väl ok.

Vart har du hört att lätta manöverbataljonen ha Galten som fordon, någon källa? Jag är nämligen anställd i lätta manöverbataljonen med start i augusti. Det vore långt över förväntan om vi kommer få åka Galten :)

Stridsvagnskompani är en kloss tånks 10-12 (kanske tom 14 numera jag har inte varit på banan ett tag) som har en skog med kringutrustning bakom sig. Jag minns inte exakt vad som ingick i kompaniet och vad som var tillfört från bataljon men på den mellangamla och knappt onda tiden hade ett strvkomp en bro, en eldledare och en bärgare samt ett par mc-ordononanser och stab/trossfunktion.

strvkomp är en del av en mekbat (var förut iaf) och det brukade vara två strvkomp och två pskkomp ett stab/grkkomp, ett uhkomp och förmodligen något mer som jag missat nu för jag sitter inte med orgen i knät :baskerPa: (den jag kanske har någonstans är dessutom uråldrig)

Det känns igen lite från vad jag lärde mig under min vpl. Men vad jag minns hade P4 bara ett strvkomp. Eller finns ett kompani på Kvarn tillsammans med grenadjärkomp? Någon som vill upplysa mig?

Vart har du hört att lätta manöverbataljonen ha Galten som fordon, någon källa? Jag är nämligen anställd i lätta manöverbataljonen med start i augusti. Det vore långt över förväntan om vi kommer få åka Galten :)

Vad jag vet, kommer vi (ska också dit) ha ett "enklare" fordon.

Vet inte vad det innebär, men jag tror knappast det är Galten.

MEN! @Meteor: Om du har rätt, oavsett anledning. ShyGuy -> :rockon:

edit: pansarfingrar

Edited by ShyGuy

Det känns igen lite från vad jag lärde mig under min vpl. Men vad jag minns hade P4 bara ett strvkomp. Eller finns ett kompani på Kvarn tillsammans med grenadjärkomp? Någon som vill upplysa mig?

Vad som utbildas på ett år och vad som finns i krigsorg är skilda saker ;)

(stava....)

Edited by Rickard N

Källan till mitt påstående att den lätta manöverbataljonen i insatsorganisation 14 skall ha Galtar är Arméinspektören, Berndt Grundevik. Sen om de tillförs förbandet i höst eller 2013 vet jag inte. Dock så har ju delar ur 31 luftburna bataljonen(blandannat IA09) varit och är försedda med Galtar. Och det är ju ur det förbandet 7 lätta manöverbataljonen utvecklas ur.

De enda från P4 ute i kvarn är grenkomp, och dom är just ett pskkomp. Om ja inte minns helt fel är det även dom som utbildar grk eller det kanske ni hade i skövde också?

Är det så att dom förband typen jag ville ha svar på är direkt kopplade mot tex. strid med skyttesoldater.

Det jag menar är att om en Lätt mekaniserad bataljon använder tex. PBV, utgår man då alltid ifrån att man pratar om skyttesoldater som åker PBV eller kan det i vissa fall innebära en ledningspluton som åker PBV och inte har strid som primär uppgift (jag tänker på att PBVerna används som ledningsvagnar, alltså dom ombyggda modellerna) ?

Lätt mekaniserad bataljon som är planerad att utbildas och husera på P7 kommer inom den närmaste framtiden inte skilja sig nämnvärt från tung mekaniserad bataljon. Då dom kommer ha tre skytte komp vardera med CV90 fram tills det att "PBV NY" tillförs. Dom enda PBV302 som jag kan tänka mig kommer finnas i orgen är funktionsvagnar tillexempel AP på ledningspluton och en och annan sjukvårdsvagn.

Jahap, så huxflux har vi gått från att ha(IO14) tre tunga och tre lätta, via fyra tunga och två lätta till att ha sex tunga mekbataljoner?? Verkar ju vara en enda sörja. Och PBV NY lär väl knappast komma på tal, det som skall tillföras lätt mek är ju AWV2014, som är en pansarterrängbil av än så länge okänt fabrikat.

Men visst, eftersom man nu tagit beslut om att ha alla mekbataljoner på P7, P4 och I19 är det ju helt logiskt att alla sex utrustas med CV90 tills dess att tilltänkt mtrl levereras. Men inte som försvarsministern tänkt sig.

Jahap, så huxflux har vi gått från att ha(IO14) tre tunga och tre lätta, via fyra tunga och två lätta till att ha sex tunga mekbataljoner?? Verkar ju vara en enda sörja. Och PBV NY lär väl knappast komma på tal, det som skall tillföras lätt mek är ju AWV2014, som är en pansarterrängbil av än så länge okänt fabrikat.

Men visst, eftersom man nu tagit beslut om att ha alla mekbataljoner på P7, P4 och I19 är det ju helt logiskt att alla sex utrustas med CV90 tills dess att tilltänkt mtrl levereras. Men inte som försvarsministern tänkt sig.

Ja men visst är det härligt! Nu fick vi sex riktiga bataljoner som kan lösa alla uppgifter på konfliktskalan.

När det gäller de nya manöverbataljonerna så kommer befintlig materiel användas tills att ny tillförs. Detta medför att Lätt Mek kommer att använda sig av cv9040 en tid framöver, tills AWV tillförs försvarsmakten. Manöverbataljon Lätt kommer att överta mycket av LBB materiel, vilket skulle betyda Galten. Manöverbataljon Amf som kommer att vara den andra lätta infanteriliknande bataljonen kommer att fokusera på lätta bandgående fordon (Bv309). Samtliga manöverbataljoner skall dock ha förmågan att uppträda som en lätt infanteribataljon efter att ha tillförts andra fordon. Helt modulera manöverbataljoner utan någon tillförd förbandsmateriel har släppts och målbilden nu är att samtliga bataljonen skall ha förmågan att skala ner i skydd och kunna taktisera efter nya förutsättningar. Stridsvagnkompanierna är de ända som nu inte är låsta till ett speciellt förband men har dock en ”hemma stridsgrupp”.

Senaste arbetsplan som jag sett är:

4st Manöverbataljon mekaniserad (Cv9040)

2st Manöverbataljon Lättmekaniserad (AWV)

1st Manöverbataljon Lätt (Galt)

1st Manöverbataljon Amf (Bv309)

Hur den nya patrullfordonsserien, som upphandlas ihop med Norge, kommer att falla in i organisationen är jag inte hundra på.

Källa: Budgetunderlag, regleringsbrev, arbetskollegor.

Ja men visst är det härligt! Nu fick vi sex riktiga bataljoner som kan lösa alla uppgifter på konfliktskalan.

JIPPI!!! Vi har sex bataljoner, kostar flera miljarder men vi fick iallafall hela sex stycken... :uuh: