Jump to content

Inget mer handlande för Frivilligorganisationerna?

Recommended Posts

Under ett besök för ett tag sedan på förrådet på MarinB(aka Gulan aka Gula kvadranten) så skulle jag handla lite i förrådets affär(aka skrädderiet).

När jag hade tagit en skjorta i rätt storlek gick jag för att betala och när personalen ger mig svaret att det har kommit en order från HKV att frivillig organisationerna inte längre får handla från FMLOG.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

Japp. Likadant på LG och LSS, och överallt annars med antar jag.

Det är bara att inse att alla tecken under de senaste 10 åren pekar mot att FM numera inte är särskilt intresserad av frivillig verksamhet. Det är många bäckar små.

Enligt min uppfattning började det redan på tidigt 90-tal då man fortsatte producera krigsförband som sedan aldrig repetitionsövades. Värnpliktigt befäl med intresse och engagemang nonchalerades och krigsplacerades inte ens. Resursslöseri i den höga skolan!

Under ett besök för ett tag sedan på förrådet på MarinB(aka Gulan aka Gula kvadranten) så skulle jag handla lite i förrådets affär(aka skrädderiet).

När jag hade tagit en skjorta i rätt storlek gick jag för att betala och när personalen ger mig svaret att det har kommit en order från HKV att frivillig organisationerna inte längre får handla från FMLOG.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

Gå dit igen och be att få en kopia på den ordern lägg ut sedan ut den på soldf

Fick veta det här i maj när jag pratade med personalen i LG butiken.

Han tom visade dokumentet i butiken om vad som skulle ske.

Så det blev en del hamstrande :)

Nu blir det väl färre auktioner på tradera med CG-märken, m90/m59 skjortor, strumpor/kallingar mm

Jag vill minnas att det för en massa år sedan satt en lapp på dörren till shoppen i skövde att medlemmar i HV och andra frivillig org icke göra sig besvär. Så det är ju inget nytt.

Men visst måste det vara så att man begränsar vilka människor som får handla och inte vilka som inte får? Blir ju jättekonstigt annars.

Udda, var själv in på förrådet LV6 förra veckan och handlade tshirts, inga problem alls.

Som jag ser det är Hemvärnet en del av försvarsmakten och dess personal är soldater i försvarsmakten, alltså så ska vi kunna handla vissa saker från förrådet.

TSF LV6 ger bara restriktioner vad vi får köpa, t-skirts, strumpor, underkläder, mm inga problem, men inga uniformer säljs till oss.

Udda, var själv in på förrådet LV6 förra veckan och handlade tshirts, inga problem alls.

Jag hade förmånen att få handla i Lv6 shop när jag var på kurs i Tylebäck för två år sedan och jag måste säga att det var som natt och dag jämfört med shopen på livgardet. Inte nog med att de sålde mig det jag ville ha, de var trevliga också.

Hmmm har aldrig haft något problem med LG butiken.

Var där för några veckor sedan och då sa mannen i kassan att dom skulle sluta sälja till "civila", däremot OR2 och uppåt skulle fortsätta få handla.

• 1 month later...

Hmmm har aldrig haft något problem med LG butiken.

Var där för några veckor sedan och då sa mannen i kassan att dom skulle sluta sälja till "civila", däremot OR2 och uppåt skulle fortsätta få handla.

Precis samma som jag hört. Har även hört av förrådet att dom måste se leg för att se så inga OR1 handlar.

HV-leg torde ju funka?

Jag har dock aldrig visat leg när jag vart där...

Hörde att Hv skulle räknas som OR 1, oavsett grad och tjänst.

Räknas som??? :)

Mig spelar det ingen roll, om dom inte vill ha mina pengar så hittar

jag någon annanstans att handla.

Är ju typ bara strumopor och t-shirts på LG snabbköpet så det kvittar.

• 1 month later...
  • 1 month later...

På senaste materielmötet (2010-11-18) mellan PROD RIKSHV, div TEK-kontor, FMLOG, m.fl., så dryftades detta. I protokollet (HKV 14 800:68214) fastställs i bilaga 1 sid 4 att:

Ny skrivelse: HKV 2010-02-18 14 500:52333 ”Nyttjande av personlig utrustning vid förband, skolor och centra”.

I ovanstående skrivelse under punkten 4 ”Uniformsförsäljning för enskilda, UFFE” så finns det olika tolkningar om hemvärnets personal ska få köpa utrustning eller inte. Innebörden är att hemvärnets personal ska kunna köpa utrustning i likhet som övriga.

Det beslut som återfinns i skrivelsen är att ”Försäljning av UFFE omfattar enbart försäljning till enskilda i kategorierna OR-2 till OR-9, OF-1 till OF-9 och reservofficerare inom Försvarsmakten”. Hemvärnets personal tillhör efter genomförd grundläggande utbildning och placering i hemvärnet någon av ovanstående kategorier. Detta regleras i skrivelse HKV 2008-12-09 16790: 900988 ”Tvåbefälssystemets tillämpning i hemvärnet”

Alla som bör återfinns på sändlistan, så hänvisa till detta dokument om de trilskas i butikerna.

God jul!

/CQ1

• 5 months later...

Jo dom har börjat sälja igen till Hv.

Under april månad fick jag veta att dom civila hade också fått köpstop tillsammans med Hv i höstas.

Det tyckte inte dom civila om och gick högre upp.

Jag förmodar att dom civila lyckades med något fantastiskt, då dom har fått börja handla igen. Tydligen fick Hv (lägst OR2) ok iom att civila fick börja handla igen.

Någon som vet orsaken till köpstoppet i höstas?

Hursomhelst, skönt att få slippa köpa kronmärkta underkläder/yttreplagg via en viss auktionssite för dyra pengar.