Jump to content

Ögon-/Laseroperation

Recommended Posts

Hallå där,

jag har lite frågor angående ögonoperationer, som jag inte fått svar på efter en sökning här på forumet.

Så, jag hade tänkt att söka in till GMU efter att jag gått ur gymnasiet och efter det söka fast anställning inom försvarsmakten.

Men tyvärr så är min syn sådär, så jag planerar en ögonoperation. Fast det finns ju tydligen flera olika operationsmetoder, och jag läste någonstans (kan tyvärr inte hitta just den sidan igen) på försvarsmaktens hemsida att olika befattningar enbart godkänner en specifik slags operation (LASEK?).

Detta för mig till min första fråga. Som helt enkelt är: Vilken operationsmetod skall man använda sig av för att man ska få välja mellan så många befattningar som möjligt?

Och min andra, och sista, fråga är: Hur många yrken inom försvarsmakten tillåter ögonoperationer? På försvarsmaktens hemsida skriver dem följande "Försvarsmakten accepterar ej synförbättrande ögonoperationer – photorefractive keratectomy (PRK) – av ögat när det gäller uttagning till vissa yrken, som till exempel pilot." (1) Vilka andra yrken, bortsett från pilot, accepterar ej ögonoperationer? Jag hade tänkt att söka mig mot någon jägartjänst, skulle en ögonoperation sätta stopp för det?

Uppskattar alla svar.

Mvh

(1)http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-officer/Om-officersutbildningar/Pilotutbildning/Ogonoperation2/

Vilken operationsmetod skall man använda sig av för att man ska få välja mellan så många befattningar som möjligt?

Vad jag förstår av de mina som genomgått operation, så är det inget valfritt beslut.

Metod väljs efter typ av synfel och vilket som kommer ge bäst resultat för just ditt synfel.

Några av de olika metoderna, http://www.memira.se/web/laser.aspx

Vilken operationsmetod skall man använda sig av för att man ska få välja mellan så många befattningar som möjligt?

Vad jag förstår av de mina som genomgått operation, så är det inget valfritt beslut.

Metod väljs efter typ av synfel och vilket som kommer ge bäst resultat för just ditt synfel.

Några av de olika metoderna, http://www.memira.se/web/laser.aspx

Ah, naturligtvis är det så. Det tänkte jag inte på.

Då omformulerar jag frågan lite: Vilka befattningar tillåter vilka metoder? Av ren nyfikenhet då ...

Enda instruktionerna jag sett över vilken operation de föredrar är LASEK, då för sökande till specialförbanden vilket går att läsa här . Detta då jag har för mig att den operationen skall göra ögonen mer tåliga för högt tryck (tänk artilleri, indirekt eld, grg etc). Med detta som bakgrund så är det väl att anta att denna bör ge möjligheten att välja flest utbildningar, om vi säger så.

Dock är det som SweSold säger, det är inte alltid möjligt att man får välja. Blev själv tvungen att ta LASEK när jag genomförde, då min hornhinna var för tunn för övriga.

Vill du veta mer så är det bara att hojta till.

Enda instruktionerna jag sett över vilken operation de föredrar är LASEK, då för sökande till specialförbanden vilket går att läsa här . Detta då jag har för mig att den operationen skall göra ögonen mer tåliga för högt tryck (tänk artilleri, indirekt eld, grg etc). Med detta som bakgrund så är det väl att anta att denna bör ge möjligheten att välja flest utbildningar, om vi säger så.

Dock är det som SweSold säger, det är inte alltid möjligt att man får välja. Blev själv tvungen att ta LASEK när jag genomförde, då min hornhinna var för tunn för övriga.

Vill du veta mer så är det bara att hojta till.

Tack för svaret!

Okej, men efter en liten undersökning vad som menades med specialförband så fick jag fram följande: "Försvarsmaktens specialförband består av en specialförbandsledning och två förband, särskilda skyddsgruppen (SSG) och särskilda inhämtningsgruppen (SIG)." Innebär då operatör i specialförbanden medlem i t.ex SSG? Eller har jag missförstått något? Om så är fallet så bör väl en hel del utbildningar godkänna ögonoperationer, då - vad jag förstått - ett specialförband har rätt höga krav på individerna?

Tack för svaret!

Okej, men efter en liten undersökning vad som menades med specialförband så fick jag fram följande: "Försvarsmaktens specialförband består av en specialförbandsledning och två förband, särskilda skyddsgruppen (SSG) och särskilda inhämtningsgruppen (SIG)." Innebär då operatör i specialförbanden medlem i t.ex SSG? Eller har jag missförstått något? Om så är fallet så bör väl en hel del utbildningar godkänna ögonoperationer, då - vad jag förstått - ett specialförband har rätt höga krav på individerna?

Det var det jag syftade till, ja.

Råder dig dock att inte genomföra ögonoperation endast för att försöka komma in i Försvarsmakten. Och var även beredd på att operationen kan misslyckas, samt att de dagarna direkt efter operation LASEK är långt ifrån en dans på rosor. Ytterligare att tänka på är att hundraprocentigt resultat efter LASEK-operation tar ett antal veckor. Glöm inte heller att många kliniker ger ganska bra studentrabatt, så om du nu verkligen bestämt dig, se till att få det gjort innan CSN-kortet gått ut!

Det var det jag syftade till, ja.

Råder dig dock att inte genomföra ögonoperation endast för att försöka komma in i Försvarsmakten. Och var även beredd på att operationen kan misslyckas, samt att de dagarna direkt efter operation LASEK är långt ifrån en dans på rosor. Ytterligare att tänka på är att hundraprocentigt resultat efter LASEK-operation tar ett antal veckor. Glöm inte heller att många kliniker ger ganska bra studentrabatt, så om du nu verkligen bestämt dig, se till att få det gjort innan CSN-kortet gått ut!

En ögonoperation har jag ändå tänkt att genomgå, då jag är less på linser/glasögon. Och jag hade tänkt att genomgå den drygt ett år innan jag planerar att anmäla mig till GMU, så det kommer ha tid att läka. Men det där ang. studentrabatt visste jag inte, tackar för tipset. Du har vart mycket hjälpsam, Fredas, det tackar jag för.