Jump to content

Lika utrustning för alla HV soldater

Recommended Posts

En sak som jag funderat över en tid nu är varför ska alla soldater i hv ha samma utrustning.

varför samma utrustning om du tillhör ett hvundkomp, ett hvinsatskomp eller ett vanligt 4 dagars förband det finns ju olika behov för olika utrustning i de olika förbanden.

behovet kommer ju öka när fler typer av kompanier tillkommer som mp o liknande.

Det jag vill se är rätt utrustning till de olika förbandstyperna i hv

eller är systemet rätt att alla hv soldater ska ha samma utrustning vare sig att det är personlig, grupp, plutons eller kompaniutrustning?

skillnaderna är marginella mellan 8dagars förbanden och den personliga utrustningen på 8dagars är samma vare sig du är hvund eller insats. så befattningsmässigt är det ingen skillnad

Genom ett snabbt besök på hemvarnet.se konstaterar jag att Hvund verkar ha en flygtropp(källa), Marina hv färdas i strb90(källa), 4dagars förband saknar transportfordon och att Insatskomp har Tgb/Bv som transportmedel.

Det finns säkert fler skillnader kan jag tänka mig(?)

Man läser ju ofta på detta forum om skillnader i tillgång till den materiel som förbanden ska ha enligt respektive TOEM, det är inte detta du upplever Joppe? Dvs. att Hvund (som verkar ha varit försöksförband tills i år) inte har fått ut all materiel pga. att de är nya (antar att det är liknande för många insatskompanier pga. omskolningen från 20/30h plutoner till insatsplutoner vid förra årskiftet).

Eller har du läst TOEM/U-listor för de olika förbanden och inte noterat några skillnader?

Edited by frepsie

skillnaderna är marginella mellan 8dagars förbanden och den personliga utrustningen på 8dagars är samma vare sig du är hvund eller insats. så befattningsmässigt är det ingen skillnad

Helt rätt. Mellan de olika 8-dagars befattningarna så är det ingen skillnad. Vet inte hur mycket annan personlig mtrl som det skulle kunna vara aktuellt att dela ut som skulle skilja mellan de två exempel du gav. Jag skulle kunna tänka mig gortexställ och enmanstält2000 men dessa är man troligtivs för snål för att dela ut.

När det gäller U-listorna på grupp/pluton/kompaninivå så håller jag inte med om att skillnaderna är marginella. Man har definitivt baserat listorna på förbandets planerade verksamhem. Jämför tex tilldelningen på fordon/ra180/ra195/dart/vattenrenare/högantenn2/kikare/mätskivor/egrupplaserai.

Men visst, det är i stort sätt samma utrustning om än i annan tilldelningsmängd. Jag tror det är en fråga om vad man är villiga att tilldela Hemvärnet. Visst finns det bättre mtrl inom Försvarsmakten som vi gärna skulle se i Hemvärnet och jag ser fram emot att se utrustningslistorna som hör till TOEM IO2012.

/D (logistiknördig)

jag har inte läst årets toem

men jag har samma utrustning nu som jag hade när jag var hvinsats och samma sak med mina kolleger. vi har brist på utrustning och det att lösa våra uppgifter blir svårt.

Några saker som vi skulle behövt ha för att lösa lösa våra uppgifter enklare är en större ryggsäck med bättre fästpunkter än ss2k. En annan sak är sovsäckar helst med tillägget puppan, att kura under ensammavargen för att få lite sömn med värmerocken som täcke är ingen höjdare när vädret är kass o det är kallt stridsvärdet sjunker snabbt. Även på gruppnivå så är det utrustning vi skulle behövt som inte finns tillgängligt för oss i hv.

Den personliga utrustningen är i stort sett samma. Dels för att den till stor del är en grundutrustning som alla ska ha, dels för att befattningarna inte skiljer sig så himlastormande mycket åt. Men ja, hundförare och MC-ordonanser har pistol. Ordonanserna har dessutom MC-ställ, så för de befattningar som kräver annan/extra utrustning så finns det.

Några saker som vi skulle behövt ha för att lösa lösa våra uppgifter enklare är en större ryggsäck med bättre fästpunkter än ss2k.

Jag kan hålla med om att SS2k inte är världens bästa ryggsäck, men vad ska ni ha en större ryggsäck till?

En annan sak är sovsäckar helst med tillägget puppan, att kura under ensammavargen för att få lite sömn med värmerocken som täcke är ingen höjdare när vädret är kass o det är kallt stridsvärdet sjunker snabbt.

Sovsäckar verkar vara en generell bristvara inom hela HV. Ett problem som oftast kan lösas genom att man väljer kvarter där det inte är nödvändigt med sovsäck.

Ja vad kan man säga. För mig är det som om FM inte tar Hv på allvar över huvud taget!

Man har haft stridsväst sedan i början på 2000 talet och fortfarande finns det inte till alla???

Att man sedan har mer än halverat Hv från ca 70,000 ned till ca 25,000 och ändå inte kan se till att soldaterna kan ha 8 magasin var är mycket konstigt...

Hur bra klarar man en eldstrid mer 4 mag...?

Att sedan inte ha samma utrustning som vanliga soldater, betyder ju att Hv som vanligt inte är prioriterat och man inte tar det på allvar.

Trots den uppgift som mitt kompani har så saknas det utrustning för att kunna genomföra uppgiften ordentligt, och det är inga lyxsaker jag pratar om utan sådant varje "hiker" har med sig själv i skogen...

Gick med igen efter att ha varit borta sedan 99, men har redan planer på att lämna in då det inte verkar tas på allvar med tanke på den utrustningen vi har men även pga hur FM ser på Hv, men man får väl ge de nått år till och se om det blir någon förbättring.

Viss förbättring sedan 99 naturligtvis, men det är fortfarande en bra bit kvar om det ska kunna fungera. Kan ju hoppas att det går åt rätt håll...

• 4 weeks later...

Då skulle man ju kunna fundera på skillnader i utr för folk som mest håller till mest i stan och de som (fortfarande) krigar till det ute i mörka läbbiga skogen...

• 1 month later...

Ja vad kan man säga. För mig är det som om FM inte tar Hv på allvar över huvud taget!

Gick med igen efter att ha varit borta sedan 99, men har redan planer på att lämna in då det inte verkar tas på allvar med tanke på den utrustningen vi har men även pga hur FM ser på Hv, men man får väl ge de nått år till och se om det blir någon förbättring.

Viss förbättring sedan 99 naturligtvis, men det är fortfarande en bra bit kvar om det ska kunna fungera. Kan ju hoppas att det går åt rätt håll...

När jag gick med i Hemvärnet -04 blev jag sjukt besviken på hur saker och ting fungerade och vilken utrustning vi hade. Framförallt fordonsbiten och jag jämförde ju med värnplikten på ett pansarregemente.

Det har skett en del förbättringar och kommer att fortsätta göra det.

Mitt kompani exempelvis är på väg att bli insatskompani ovh då kommer vi att få Bv och någon form av Tgb.

Men framförallt har jag vant mig vid Hemvärnet. Jag som inte fick så bra betyg och inte har någon attraktiv befattning för US eller NBG ser ju Hemvärnet som min möjlighet att få upprätthålla en viss militär kompetens, få komma ut och öva med vapen och annan försvarsmtrl, träffa kompisar och ha kul.

Min motivering med att fortsätta är att jag inte har bättre alternativ så låt oss göra det bästa av det.

Tråkigt att inte alla kan känna så.

:baskerPa::baskerHV:

Nu blir HVUnd-soldater i Skåne tilldelade Ryggsäck 2000 (LK100), Enmanstält 2000 (Puppa) och sovsäck. Jag vet inte om det är sovsäck 2000 som delas ut men jag hoppas på det. Att få med all materiel som behövs för att lösa en spaningsuppgift har varit näst intill omöjligt med stridssäckarna och de av oss som äger större ryggsäckar privat har fått använda dem, så LK100 kommer att underlätta så mycket för oss.

Nu blir HVUnd-soldater i Skåne tilldelade Ryggsäck 2000 (LK100), Enmanstält 2000 (Puppa) och sovsäck. Jag vet inte om det är sovsäck 2000 som delas ut men jag hoppas på det. Att få med all materiel som behövs för att lösa en spaningsuppgift har varit näst intill omöjligt med stridssäckarna och de av oss som äger större ryggsäckar privat har fått använda dem, så LK100 kommer att underlätta så mycket för oss.

Ett steg i rätt riktning alltså... fantastiskt. Eller är det en engångsgrej...hmmm