Jump to content

B-52 Minimum Interval Take-Off


hudson

Recommended Posts

15 stycken B-52:or som övar någon slags hetsstart.

 

Jag antar att det är bortklippt av en anledning, men hur lång tid tar det från att de får snurr på turbinerna tills att de börjar rulla?

 

Här är samma sak, fast för cirka 50 år sen. Jag kan inte ens föreställa mig det overkliga oväsendet när man står där.

Link to comment
Share on other sites

"Fartränderna" från Boeing B-52 äe de värsta jag sett!!! Undrar om det finns något annat stort jet flygplan i dift idag som förorenar miljön mer än B-52?

Hehe..de där urgamla P&W turbojet motorerna låter säkert oerhört mycket vid takeoff :)

Bränsleförbrukningen måste vara enorm...jämfört med moderna större motorer som GE CF6 & RR Trent.

Jag kan tänka mig att sådana mass starter med B-52 var vanliga att träna under Kalla kriget men säkert ovanliga nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

"Fartränderna" från Boeing B-52 äe de värsta jag sett!!! Undrar om det finns något annat stort jet flygplan i dift idag som förorenar miljön mer än B-52?

Hehe..de där urgamla P&W turbojet motorerna låter säkert oerhört mycket vid takeoff :)

Bränsleförbrukningen måste vara enorm...jämfört med moderna större motorer som GE CF6 & RR Trent.

Jag kan tänka mig att sådana mass starter med B-52 var vanliga att träna under Kalla kriget men säkert ovanliga nuförtiden.

 

De har vatteninsprutning vilket bidrar till fartränderna.

Link to comment
Share on other sites

"Fartränderna" från Boeing B-52 äe de värsta jag sett!!! Undrar om det finns något annat stort jet flygplan i dift idag som förorenar miljön mer än B-52?

Hehe..de där urgamla P&W turbojet motorerna låter säkert oerhört mycket vid takeoff :)

Bränsleförbrukningen måste vara enorm...jämfört med moderna större motorer som GE CF6 & RR Trent.

Jag kan tänka mig att sådana mass starter med B-52 var vanliga att träna under Kalla kriget men säkert ovanliga nuförtiden.

De har vatteninsprutning vilket bidrar till fartränderna.

Ja, fast det är ju inte vattenånga som bildar den där maffiga svarta röken.

Man pumpar in vatten i motorn för att vatten som förångas expanderar mer än luft som värms upp, dessutom är vatten tyngre än luft vilket ökar reaktionsmassan. Men vattnet sänker också temperaturen i motorn vilket leder till sämre förbränning, därav den svarta röken. Att B-52:orna i filmen antagligen är tankade med JP4 hjälper också till.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker USAf borde överväga ett motorbyte på B-52 flottan OM man ska flyga dem till 2040.

 

På Den gigantiska KC-135 flottan som slutleverades år 1964 har ju USAF sen länge bytt ut de uråldriga vattenkylda turbojet motorerna mot moderna CFM-56 motorer som drar MYCKET mindre bränsle, är starkare, mindre underhållskrävande och jättemycket tystare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker USAf borde överväga ett motorbyte på B-52 flottan OM man ska flyga dem till 2040.

 

På Den gigantiska KC-135 flottan som slutleverades år 1964 har ju USAF sen länge bytt ut de uråldriga vattenkylda turbojet motorerna mot moderna CFM-56 motorer som drar MYCKET mindre bränsle, är starkare, mindre underhållskrävande och jättemycket tystare.

Fast E-3 mfl har fortfarande kvar samma gamla motorer som B-52, fast bara hälften så många per maskin förstås.

Link to comment
Share on other sites

I vilken ordning startas B-52ans 8 motorer?

Har APUn kraft så det räcker till att starta 2 motorer samtidigt?

Vid en MITO startas en motor med hjälp av en sprängladdning, för att sedan starta resten av motorerna på väg mot startbanan, enligt länken ovan från odenmedic Cart-Starts make a quick launch for B-52s.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker USAf borde överväga ett motorbyte på B-52 flottan OM man ska flyga dem till 2040.

 

På Den gigantiska KC-135 flottan som slutleverades år 1964 har ju USAF sen länge bytt ut de uråldriga vattenkylda turbojet motorerna mot moderna CFM-56 motorer som drar MYCKET mindre bränsle, är starkare, mindre underhållskrävande och jättemycket tystare.

 

Dom har väl redan tittat på möjligheten att montera 4 moderna motorer men tydligen var den ekonomiska vinsten inte tillräcklig stor för att det skulle bli av , att USAF har betydligt fler KC-135 än B-52 gjorde nog motorbyte på dessa mer lönsamt.

Link to comment
Share on other sites

I vilken ordning startas B-52ans 8 motorer?

Har APUn kraft så det räcker till att starta 2 motorer samtidigt?

Vid en MITO startas en motor med hjälp av en sprängladdning, för att sedan starta resten av motorerna på väg mot startbanan, enligt länken ovan från odenmedic Cart-Starts make a quick launch for B-52s.

 

Liknar det metoden som man startar EE Canberras med?

Link to comment
Share on other sites

Häftiga videoklipp.

 

Måste vara en otrolig känsla att se detta i verkligheten.

Ungefär som att se massstart av 16 Gripen (8 Rote starter) och 7 Herkules

på Såtenäs

 

eller 18 Viggen plus 2 SK-60 från Karlsborg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...