Jump to content

Granatspruta 92 - Mark 19 Mod 3


Mortax

Recommended Posts

GRSP köptes in ursprungligen till Amfibiebataljonen på 90-talet. Används av bla av understödsfunktionerna inom amfskytte och på KJ-komp. Monteras i lavett på stridsbåt eller markgrupperad på trefotslavett. Finns säkert på andra ställen i FM också... :ph34r:

 

 

 

Jag har varken under min värnplikt eller under hemvärn kommit i kontakt med eller pratat med någon som använt en granatspruta.

 

Så ni som vet: vilka, hur, var och när används den?

Link to comment
Share on other sites

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Vi hade även med dom till Tchad.

 

Som kuriosa kan ju nämnas att det inte är en bra idé att avfyra en GRSP granat i en vanlig GRT även om det går...

GRSP granaten ska gå avsevärt mycket längre än GRT'n, följden blev ett trasigt vapen och hmm var det inte även en bruten armbåge, minns inte men ont tog det.

Nej det var ingen VPL.

 

/b

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Vi hade även med dom till Tchad.

 

Som kuriosa kan ju nämnas att det inte är en bra idé att avfyra en GRSP granat i en vanlig GRT även om det går...

GRSP granaten ska gå avsevärt mycket längre än GRT'n, följden blev ett trasigt vapen och hmm var det inte även en bruten armbåge, minns inte men ont tog det.

Nej det var ingen VPL.

 

/b

 

Hylsan på granaten till GRSP är 53 mm och den till granattillsatsen är 46 mm. Så det skall inte gå, men med styrka och våld så kan man säkert pressa in den där - obra som tidigare noterats.

 

Med en 40 x 46 skjuter 400 m och 40 x 53 1200 m. Det säger ju en del :) Mao, skall det skjutas 40 x 53 i granattillsats så bör det vara den tyngsta och starkaste medlemmen i gruppen... ;)

 

Jag vill minnas att man faktiskt hade grsp i Bosnien, [RUMINT]men att de försvann pga dålig driftsäkerhet.[/RUMINT]

Jo:

http://hem.spray.se/jhuttula/babilder.html

Från:

http://hem.spray.se/jhuttula/babilder.html

 

I min tanke hade jag gärna sett dem i Afghanistan, T-KSP för långa håll och GRSP för kortare håll - i like...

Link to comment
Share on other sites

ja där ser man och det var ju visst BA10

 

En taktik som jag vet att Brittiska SF gillade (om utrycket tillåts) var att man i en sammanstöts situation nyper fast motståndaren med HMG/GRSP vilket ger tid att gruppera lätta GRK som man sedan slår ihjäl fienden med. Dvs dom fordonsmoterade vapnena skulle bara ha till syfte att förhindra att fienden rör sig och påverkar dig medans du får igång GRK'n. Särskillt fördelaktigt vid dom långa avstånd som uppstår i bla Tchad och även i Afghanistan med goda möjligheter för frontalt skydd för din motståndare.

 

Varför inte ha varannan HMG och varannan GRSP, det vore absolut smakligt.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Det fanns granatsprutor redan på på BA09... Det var brist på am till systemen så dom användes inte på plutonerna, den am som man bytte till sig från amerikanarna fick man inte använda....

Link to comment
Share on other sites

Antar att det inte finns någon vettig lösning för att fästa GRSP på Galten då? Vore ju det perfekta vapnet för att snabbt leverera massvis med nedhållande eld för reträtt vid tex eldöverfall i Afganistan? - Det var väl precis så som GRSP användes på Stridsbåtarna, dvs. brassa på ordentligt så att så att man kan landstiga med minsta möjliga inkommande eld, enligt devisen mest bly i luften vinner?

Link to comment
Share on other sites

ja där ser man och det var ju visst BA10

 

*snip*

 

Varför inte ha varannan HMG och varannan GRSP, det vore absolut smakligt.

 

/b

Vi hade ju tvåvagnarsplutoner på BA10 där vi inledningsvis hade en GRSPR och en HMG, inte för att behovet var sådär jättestort direkt men....

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått intrycket att lavetter för HMG och granatspruta är lika, så har man det ena kan man montera det andra. I alla fall förefaller det vara så när det gäller M2 och Mk 19 hos jänkarna. Hur det är i SäkI- och FMV-land vet jag inte..

Men rent spontant är mitt antagande i alla fall att om en Galt kan ta en 12,7mm tksp borde den kunna ta en grsp.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur pass lätt/svårt är det att skottställa reflex siktet till HMG eller GRSP.

 

Har skjutit båda vapena hyfsat mycket med standard sikten. lärde mig med tekniken att skjuta in sig i målet.

 

 

En liten dröm man när är att våra framtida fordon inom HV ska vara av sådan beskaffenhet att de kan rustas med en lagom defensiv beväpning om 4 st HMG och 2 st GRSP per pluton.:dribble:

Link to comment
Share on other sites

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

Vilket i sig är lite konstigt för det är ju inte så väldigt mycket svårare att skjuta grspr än hmg, visst lägre utgångshastighet gör att bedömning av avstånd och sidoförflyttning viktigare men å andra sidan så är det lättare att få effekt i målet när man drar iväg ett gäng granater med sådär precision än en salva .50 som i stort sett måste sitta mitt i plåten.

Det är inte skitsvårt att se nedslagen precis....

Link to comment
Share on other sites

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

 

Skratt retande argument med tanke på hur lite man det övningssköts med HMG:n...

Link to comment
Share on other sites

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

 

Skratt retande argument med tanke på hur lite man det övningssköts med HMG:n...

Vi sköt en del i Velika Ribnica, men som sagt knappast så att det kan räknas som mängdträning.

 

Vi sköt iofs en av gruppcheferna med HMG så det kanske var bra att vi inte hade GRSPR....

(HMG öppnade eld när GC råkade öppna VCluckan så ett par skott Nproj tog i övre luckkanten med en splitterskadad GC som följd, kunde gått sjukt illa men turen höll i sig men han hade fortfarande splitter kvar i kroppen ganska långt efter hemkomst.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BA10 slogs hårt för att få med dom till Bosnien, hur det gick minns jag inte men helt plötsligt smög Beduin omkring i korridorerna på Swedint vilket i sig var otäckt.

 

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

 

Skratt retande argument med tanke på hur lite man det övningssköts med HMG:n...

 

Absolut. Det övningssköts ju knappt alls med något vapensystem. De svenska kockarna på BrigHQ i Doboj hade det lite bättre förspänt, med en liten skjutbana inne på kampen. Inte något för understödsvapen, men ändå något.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Men så kom arméinspektören ner på besök. Han ansåg att utbildningsstatusen vad för låg (eftersom vi knappt fick övningskjuta) varpå granatsprutorna fick ersättas med hmg.

 

Skratt retande argument med tanke på hur lite man det övningssköts med HMG:n...

Vi sköt en del i Velika Ribnica, men som sagt knappast så att det kan räknas som mängdträning.

 

 

Men det finns ju simulatorsystem till TKsp och GrSpr, blir inte samma sak som att skjuta skarpt men min erfarenhet av sim-system till andra vapen (RBS 56, PSK, GRG) är att du på ett billigt och enkelt sätt får rejält med mängdträning.

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej!

Jag vet inte mycket om Granatspruta 92 och har knappt hört något alls om den, så jag undrar, hur mycket används den? när? och vilka använder den?

 

En bit på vägen

 

http://www.soldf.com/grsp.html

 

Tack, glömde helt bort att man kunde kolla där! Men mer info är väldigt väldigt välkommet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lite nytt...

 

The Swedish Armed Forces has had the 40 MM Automatic Granade Launcher, AGL-System in use since the early 1990:s.

 

The Swedish Materiel Administration FMV has been assigned to modernize the system with an improved hit-probability and Air-Burst capability.

 

FMV:s intention with this procurement is to procure a complete system including all parts, all ILS functions and deliveries and the responsibility for the entire systems function, performance and reliability

 

https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=15709

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Granatspruta 92 - Mark 19 Mod 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...