Jump to content

Robotbåtsolycka

ERK

Recommended Posts

Hej!

Jag söker information om den olycka som skedde mellan HMS Luleå och HMS Nynäshamn under 90-talet. De sökningar jag gjort har inte gett något större resultat mer än ett forum där någon skrivit ner haverikommissionens rapport från incidenten.

Vet ni något, dela gärna med er

Utbildningsradion filmade en dokumentär ombord på en av båtarna när olyckan skedde. Den heter "Halva livet" och innehåller bl.a. en del intervjuer med besättningen efter olyckan.

/mdn

@widowmaker

Rapporten var ganska kortfattad. Den säger allt viktigt för att upplysa om vad som hände och hur det ska undvikas, men den berättar inte så mycket övrigt. Jag vill inte på något sätt gama mig över en dödsolycka, utan det handlar om historiskt intresse.

@mdn

Låter intressant, ska kollas upp

• 4 months later...

Vad jag har fått berättat för mig av en officerare som var ombord så hade det rådigt dåligt väder och hög sjö. Det i kombination med hög fart och avslagna lanternor för att undgå upptäckt under övningen som bedrevs.

Det upphinnande fartyget hade kommit ungefär med 70 graders vinkel akterifrån och rammat det andra fartyget någonstans i den förliga delen av fartyget. De som befann sig i kanonen drabbades värst och jag har för mig att det var där dödsfallet skedde. Fartyget sprang läck och en instas för att dels ta hand om skadade men till största del ta hand om skadorna på fartyget för att förhindra att hela fartyget sjönk.