lampros Posted June 19, 2010 Report Share Posted June 19, 2010 Jag läste i Tidningen Ångermanland igår att det pågår ett krigsspel på T3 gamla övningsfält, Remsleberget och -mon. Det ska visst vara ca 4000 deltagare från ett flertal länder. Paintball, strid om ett fiktivt land ("Paloranien") med gerilla och reguljära styrkor, inga skott mot ansiktet, dör man får man vila i 30 minuter osv. På det hela taget rätt fascinerande. Arrangörerna driver det hela utan vinst sägs det. Kan bli något stort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 19, 2010 Report Share Posted June 19, 2010 Säker på att det är paintball ? Airsoftare brukar spela upp fiktiva slag , paintball brukar spela matcher . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 19, 2010 Report Share Posted June 19, 2010 Det handlar om airsoft och spelet "Berget 8" och det kan mycket riktigt bli något stort. Berget anses som världens största airsoftspel, även om jag inte kan gå i god för det påståendet. *Flyttar till Markan* /Vargas, BG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wuopio Posted June 21, 2010 Report Share Posted June 21, 2010 Jag läste i Tidningen Ångermanland igår att det pågår ett krigsspel på T3 gamla övningsfält, Remsleberget och -mon. Det ska visst vara ca 4000 deltagare från ett flertal länder. Paintball, strid om ett fiktivt land ("Paloranien") med gerilla och reguljära styrkor, inga skott mot ansiktet, dör man får man vila i 30 minuter osv. På det hela taget rätt fascinerande. Arrangörerna driver det hela utan vinst sägs det. Kan bli något stort. Vill först klar göra och säga att det är "Airsoft" som använts på spelet Berget 8 som är gjort av Berget-Events som också är och ska vara Börsnoterad(Är dock mindre säker på det ska kolla upp det mera inom kort). Spelar antalet var och blev inte 4000 utan 1500 personer var det mer eller mindre som bokat biljetter för detta evenemang. Det kom folk från ca 38 olika länder som gör detta evenemang till världens största multinationella evenemang inom "Airsoft" (vi som håller på med hobbyn nämner det med Airsoft då vi förknippar Soft Airguns med gamla 1 skotts pistoler). Sen så stämmer inte namnet du ger heller det fiktiva namnet för scenariot är "Arbedid Valley" Så jag undra vart du får din fakta ifrån. Skott mot ansikte får göras men man ska försöka undvika det om möjligt. Blir man skjuten så blir man skadad första gången och har 10min på sig att få en Sjukvårdare att ge en ett bandage som man knyter runt armen och sedan väntar någon min innan spelaren kan gå vidare. Blir spelaren dock skjuten igen så måste han/Hon gå till en så kallad "Respawn" som var i år var 30 min för vanliga soldater och var 60 min för spelare med officers roll. Och dessa "respanws" fanns ut placerade nära den egna basen och dom tagna områdena som "Great crossroads"(En viktig väg korsning i spel området)"Old drilling site"(Fiktiv Borrnings område) och liknande andra sådana objekt på kartan. Här quotar jag Storyn från Spel skaparnas hemsida Story The year is 2010, Arbedid Valley has been under siege by the Poldavian forces for 6 months. Poldavia is a large country to the south of devastated Liburania; Arebid Valley lies on the border within the same resource rich area that has fueled Liburania’s problems for years. The Poldovian government has grown rich on the export of the regions natural resource of iron and coal, the recent discovery of large uranium deposits has further filled the governments pockets. With Liburania falling apart thousands of civilians have flooded south through the Arebid valley looking for refuge, this has caused civil unrest within the valley and the rise of the NAF (Northern Alliance Force) who are demanding the government to reform and distribute its wealth. Un-confirmed rumors say that illegal exportation of plutonium have funded the build-up of their military. Also with secretly uranium enrichment facilities, and that in fact Poldavian sourced plutonium was used in the construction of the nuclear weapon detonated in Liburania. During the Liburanian wars, Poldavia did not openly attack NAF due to the fear that NATO would intervene, now that NATO has withdrawn their hand is freed to quash the anti-government sentiment. There are still many civilians inside the valley, including locals and Liburanian refugees. Poldavian operations in the last 6 months have captured and imprisoned both members of NAF, their civilian supporters and various Liburanian refugees. Arbedid valley is now split into three zones, the center and northern zone are held by the Poldavian Forces. Except parts of NAF 3rd Ranger battalion that holds a fortified supply base as a last pocket of resistance. The green zone is held by NAF main forces and also aids and protects the civilian refugee camps. The center zone holds most of the Poldavian forces including a prison camp holding both captured NAF forces and civilians. Hundreds of civilians are trying to escape into the green zone and both Poldovian forces and NAF have been setting up checkpoints, barbwire fences and minefields along the border into the green zone. Om ni undrar mer om airsoft så kolla in www.airsoftsverige.com(Sveriges största Airsoft forum som du inte behöver logga in för att kunna lästa i) . Undrar ni mer om Evenemanget så kolla in www.Berget-events.com (Som har Bas i Härnösand) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.