Jump to content

Me 109 på ILA-mässan i Berlin


sten tecknare

Recommended Posts

Det har blivit en vana för mig, att följa med SFF (Svensk Flyghistorisk Förening) till ILA i Berlin. En av höjdpunkterna i den stora flygshowen var en flygande Me 109. En stiftelse inom EADS äger och vårdar planet föredömligt. Att uppleva "brrrruummmmmet" och kraften från Daimler Benz motorn när 109:an smidigt virvlade runt luften över Schönefeldt flygplats. Att få se denna helgonförklarade "warbird", var värt nästan hela resan. En teckning hjälper till att bevara minnet av händelsen. Håll till godo, kan jag förmedla lite av känslan, så har jag lyckats. Vädret var tyvärr inte det bästa, gråmulet och en del regn. Men ändå fullföljdes det mesta av det omfattande uppvisningsprogrammet.

 

Vi kanske ses på något flygevenemang framöver. Eslöv (2-4/7). Duxford (8-11/7 med SFF) är nästa för mig.

 

Hälsn Sten "Tecknare"Johnson

 

Me-109.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste vara en härlig upplevelse. Nuförtiden i varje fall... Detta är väl den enda "riktiga" ME-109:an som flyger nu? Annars har väl den spanskbyggda varianten med Rolls-Royce motor "alltid" i "modern tid" fått spela 109:ans roll, såväl på film som hos flyghistoriska sammanslutningar? Vore kul med en liten uppdatering på "vad ovanligt" från VK2 som flyger idag. Inte minst då tyska plan. För några (?) år sedan var det väl nån tillverkare som byggde FW-190 i "trekvartsskala" vilket var det närmaste man kom då. Men nu kanske det finns nån riktig FW-190 som flyger?

Link to comment
Share on other sites

Måste vara en härlig upplevelse. Nuförtiden i varje fall... Detta är väl den enda "riktiga" ME-109:an som flyger nu? Annars har väl den spanskbyggda varianten med Rolls-Royce motor "alltid" i "modern tid" fått spela 109:ans roll, såväl på film som hos flyghistoriska sammanslutningar? Vore kul med en liten uppdatering på "vad ovanligt" från VK2 som flyger idag. Inte minst då tyska plan. För några (?) år sedan var det väl nån tillverkare som byggde FW-190 i "trekvartsskala" vilket var det närmaste man kom då. Men nu kanske det finns nån riktig FW-190 som flyger?

 

Den här F-W 190 såg jag flyga på Duxford 09 (Flying legends). Det är inte ett original utan ett nybygge. Motorn är rysk Ash 82 och inte en BMV 801, men det hindrar inte att de var ett bra brrummm i den också. Det fanns en en F-W 190 till men på grund av byråkratiskt krångel fick den stanna på marken. Kanske får vi se den flyga i år.

 

F-W-190.jpg

 

En av höjdpunkterna på ILA 08 var en flygning med en replika Me 262, som gav inspiration till den här teckningen. Planet är nummer två i en serie om fem som återskapas i USA. Den har numera sin hemvist i Tyskland under EADS beskydd. Den nya Me 262:an flög också i år på ILA-mässan och har moderna reamotorer, som är lite starkare än originalen.

 

Me-262.jpg

Edited by sten tecknare
Link to comment
Share on other sites

Den här F-W 190 såg jag flyga på Duxford 09 (Flying legends). Det är inte ett original utan ett nybygge. Motorn är rysk Ash 82 och inte en BMV 801, men det hindrar inte att de var ett bra brrummm i den också. Det fanns en en F-W 190 till men på grund av byråkratiskt krångel fick den stanna på marken. Kanske får vi se den flyga i år.

 

 

Fina teckningar som vanligt. Tyvärr ligger ett av objekten nu på havets botten, nämligen FW 190an, som nödlandade i medelhavet häromveckan...

 

Dock kommer vi ganska snart ha en liknande tuffandes omkring över Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...