Jump to content

Knyta damasker

Knekt

Recommended Posts

No shit. :lala:

Att man kan börja med ena snöränden nertill, med en knut på baksidan, det är jag med på... men hur avslutar man i överkant? Hur mycket av byxbenet ska vara nedstoppat?

Att man kan börja med ena snöränden nertill, med en knut på baksidan, det är jag med på... men hur avslutar man i överkant?

Som jag har förstått det genom att dra snöret genom de tre hålen. Tricket är att dra snöret genom samma hål två gånger åt olika håll vilket gör att friktionen låser snöret.

Hur mycket av byxbenet ska vara nedstoppat?

Så mycket som möjligt. När damasken är färdigknuten så ska man böja sig framåt samt sätta sig ner. Då kommer 'lagom' mycket av byxbenen att glida upp.

Med tanke på att det uppenbarlingen inte finns tillräckligt med damasker för att utrusta alla trupparadbärande soldater på lördag så kan man ju ta sig en funderare på vart alla damasker från våra på 90 talet nästan 50 regementen tagit vägen. Min gissning är att man som vanligt ansett det för dyrt att lagerhålla och därmed kasserat dem, precis som man gjorde med miljonen 59 skjortor...

Med tanke på att det uppenbarlingen inte finns tillräckligt med damasker för att utrusta alla trupparadbärande soldater på lördag så kan man ju ta sig en funderare på vart alla damasker från våra på 90 talet nästan 50 regementen tagit vägen. Min gissning är att man som vanligt ansett det för dyrt att lagerhålla och därmed kasserat dem, precis som man gjorde med miljonen 59 skjortor...

Det var bannemig brist redan på den tiden. Om inte jag missminner mig lånade bl.a. MekB10 in vit utr till högvakt för jag vet att det var knäpigt att utrusta oss när vi bildade häck då Irlands president skulle träffa el chefe.

Enligt artikel i bygdebladet

...Högvakten har i omkring ett decennium burit damasker från Docksta sko utanpå marschkängorna och företaget får förtroendet även detta särskilt viktiga år.

– Vi brukar få beställningar på mellan 400 och 1 500 par per år. Något fler än vanligt har det blivit nu inför bröllopet då det förstås ska se extra prydligt ut, säger Stefan Königson, vd för Docksta sko.

Damaskerna är ingen stor del av företagets produktion, men ger jobb för ett par personer i några månader...

Om de producerat och levererat mellan 400-1500 par/år i ungefär ett decennium så borde det finnas så det räcker (?) men släng in faktorerna borttappade/förstörda/stulna så kanske det inte är orimligt att det fattas. Fick iaf utan problem ut splitter nya inför högvakten ett par veckor sedan. Kalfaktorn var ute ett par månader innan och beställde - framförhållning, ett ord på 15 bokstäver... :baskerFN:

Var inte snygg nog eller marscherade tillräckligt bra för att platsa så jag kommer istället leta upp en tv hoppas vänner och bekanta i köttmuren inte gör bort sig under spektaklet :rockon:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Materialen kan även finnas i en käck baltstat nära dig.... :banana

På lördag kommer ett större antal damasker, i bländvitt skick, att förstärka "bröllopet". De kommer att finnas med när man "bildar häck" för brudparet. Vaxa TV´n och studera...!

:banana

Nu vet jag ju inte riktigt hur jag ska få med min teve under parad och häck, mén det löser sig säkert. ;)

Mina var för övrigt helt nya (likaså bältet och vapenremmen).

Jag har en låda Morello 2000 paradlack på flaska till högstbjudande...

Kanske skulle agera skoputsare på lördag i stället och ta 50 spänn per par för garanterat spegelblanka kängor :banana

Materialen kan även finnas i en käck baltstat nära dig.... :banana

Att nyttja baltstaterna som vår buffert mot öst genom att ösa på dem vår gröna materiel från IB77 uppskattar jag förvisso, men att outsourca även paradtjänsterna känns lite udda :camo:

• 11 months later...