Jump to content

Förarutbildning, insatssoldat

Guest Nils

Recommended Posts

Som jag har förstått det är den någon typ av minibuss man ska köra, vad består egentligen utbildningen av? Det borde väl inte behövas någon utbildning på att hantera själva bilen?

Tacksam för svar.

Guest Guest
Som jag har förstått det är den någon typ av minibuss man ska köra, vad består egentligen utbildningen av? Det borde väl inte behövas någon utbildning på att hantera själva bilen?

Tacksam för svar.

Var någon dag med vanlig utbildning, teori dvs...ingen körning alls. Alla hade ju redan körkort så att säga. Ett teoriprov i slutet bara. Och det är mycket riktigt minibussar det gäller. Kan inkludera halkkörning också men det är jag inte säker på. Det gjorde inte vi iallafall.

Hej!

När jag gjorde värnplikten som insatssoldat/förare så fick vi mycket riktigt utbildning och ett förarbevis på vw-minbuss.

Vår utbildning var utspridd under ungefär 5dagar och vi läste en hel del teori varvat med "praktik"/åkturer. I början var det en hel del "vanliga" trafikregler men eftersom vi fick utbildning på tungt släp samt farligt gods så fick man lära sig en hel del nytt. Tungt släp är man ju tvungen att köra upp för civilt och farligt gods behöver man förar/utbildningsbevis på för att få köra/handskas med under värnplikten, så det var ju bara nyttigt.

Sedan hade vi som sagt en hel del timmar där vi fick köra bussarna, både med och utan tungt släp, på ("teknik")banor uppbyggda med konor/markeringar och vi gjorde även broms- och manövertest för att lära känna bilen bättre. Allt avslutades med en lättare "uppkörning" i stadstrafik. På det fick vi även köra halkan igen, dels med olastade minbussar men även lastade till max med vattendunkar för att få känna skillnaden på hanteringen, man kan väl säga att skillnaden på köregenskaperna var enorm..

Förklaringen vi fick till att det var såpass genomgående var, förutom den självklara extrautbildningen på farligt gods och tungt släp, att vi behövde lite extra träning eftersom vi skulle köra bussar lastade med en massa materiel samt hade extra ansvar för upp till 7st personer till i bilen, utöver oss själva.

Det kan verka riktigt löjligt, men egentligen är det nog ganska bra :dong:

Nu kan det naturligtvis skilja sig åt mellan ställena, men hoppas det hjälpte lite iallafall.

• 8 months later...
Guest Bilkårist

Tack så mycket för svaren!

Ni rätade ut lite frågetecken. :dong:

Idag krävs minst RISKutbildning för att framföra fordon i Försvaret, för minibuss krävs halka.

Guest Bilkårist

Tack så mycket för svaren!

Ni rätade ut lite frågetecken. :dong:

Idag krävs minst RISKutbildning för att framföra fordon i Försvaret, för minibuss krävs halka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...