Jump to content

fick hem en Autoinjektor av misstag


hvsjv

Recommended Posts

Är den gul så är den skarp. Är den din får du väll göra vad du vill med den men mitt råd är att inte mikla med den om du inte vet hur den fungerar och den är "laddad". Kontakta istället närmaste regemente/utbildningsgrupp så kan säker de hjälpa dig ta isär injektorn.

Link to comment
Share on other sites

Det här var uppe förra året också. Länk till tråd. Det är alltså inte alls säkert att autoinjektorn innehåller en ampull. Om autoinjektorns innehåll kan man läsa hos FOI där följande står om biverkningar:

Biverkningar av autoinjektorn

 

I en stressad situation där hot om nervgasförgiftning föreligger, finns alltid en risk att någon tror sig ha blivit förgiftad. Om man i det läget använder autoinjektor utan att ha blivit utsatt för nervgas, uppstår en del symptom från atropinets aktivitet. Dessa symptom kan vara torrhet i munnen och förhöjd puls. En känsla av värme och rodnad kan upplevas liksom svårighet att urinera. Från mag-tarmkanalen kan en känsla av "uppkördhet" samt gasträngningar uppkomma, ävenså svagt förstorade pupiller och lätta minnesstörningar. Dessa symptom är dock inte inkapaciterande. Man kan således fullfölja de uppgifter man tilldelats.

 

Om ytterligare en autoinjektor skulle tas utan att exponering för nervgas skett, uppkommer symptom från överdosering av atropin. Till de tidigare nämnda symptomen tillkommer då även heshet, rastlöshet, torr hud, huvudvärk, desorientering och hallucinationer. Eventuellt uppvisas också ett maniskt beteende. Dessa symtom är inkapaciterande och försvårar fullföljandet av förelagda uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Angående atropinöverdos:

A common mnemonic used to describe the physiologic manifestations of atropine overdose is: "hot as a hare, blind as a bat, dry as a bone, red as a beet, and mad as a hatter".
Link to comment
Share on other sites

@106

visst den kan vara oladdad men som framgår såväl här som i TheSwedes inlägg som du länkade till så finns det en risk i och med att det tycks stå Nervgasmotmedel på denna vilket det alltså inte gjorde på den som TheSwede bröt.

 

En kollega fick för sig att visa hur Autoinjektorn fungerade för sin assistent som bara hade gjort FÖFNKV och aldrig sett en autoinjektor och gick ett steg för långt och satte den i sig själv. Hjärtklappning och ambulans följt av walk-of-shame vid återkomsten till garnisonen.

 

F.ö personer kan ha en överkänslighet mot atropin, det är ovanligt men det förkommer vilket då ökar risken för desorientering och hallucinationer.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

ringde ner till dom i boden som hållrt på med NBC -tjänst och honom jag pratade med frågade om det var någon ampul med, och så frågade han om ja kunde skruva upp den, men det var bara skalet o fjädern som fanns, som tur var

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det inte var någon fara på taket :)

 

Jag själv höll på att bli riktigt byxis när jag hittade den i en låda, men jag ville vara säker på att den innehöll något innan jag lämnade in den för destruktion, samlare som man är... Som tur var är även min tom, så den ligger numera åter på sin plats i skyddsmaskväskan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...