Jump to content

Importera kängor

Pytn

Recommended Posts

Nu är sommaren här och mina älskade Lundhags professional är som en fot-bastu i sitt cellgummi. När skatteåterbäringen ramlade in drogs tankarna direkt till nya svalare sommar-kängor i stil med Meindl's kampfstiefel. Jag har tittat runt lite på tyska och engelska sidor och upptäckt att skorna i europa ligger på ca 2000kr jämfört med 2600 i sverige, så min fråga till er är om nån har provat att importera från t ex england eller tyskland och om ni kan rekommendera någon sida som fungerat bra för er(ett plus om sidan är på engelska). Vad är era erfarenheter, krångel med leveransen? vad händer om skon måste reklameras? dyr frakt? man slipper väl tull om man importerar från EU-länder?

Mvh / Pytn

(ber om ursäkt om jag lyckats missa befintlig tråd med samma tema, har sökt men inte funnit)

Jag antar att du hade tänkt köpt/beställt via internet.

Är inte kängor och skodon typiskt för sånt som man normalt INTE köper via internet eftersom det kan vara bra att testa innan man köper?

Ett par riktigt bra kängor som passar perfekt på mina fötter behöver väl inte passa dina lika bra...?

Eller har jag missat nåt...?

Jag antar att du hade tänkt köpt/beställt via internet.

Är inte kängor och skodon typiskt för sånt som man normalt INTE köper via internet eftersom det kan vara bra att testa innan man köper?

Ett par riktigt bra kängor som passar perfekt på mina fötter behöver väl inte passa dina lika bra...?

Eller har jag missat nåt...?

det är alldeles riktigt att man vill prova kängor innan man köper dem, men det kan man göra på andra sätt, tex prova kamrats känga motsv. Åter till topic.

Köpt ungefär alla mina skor och kängor från internet(eBay till 90%). Vet man sin storlek så är det inga problem. Bra att tänka på är att Engelsk (UK) är en halv storlek större än Amerikansk (US). (dvs ett par US 9 blir ett par UK8,5)

Beställer du från USA kan du räkna med att betala tull, moms och postens avgifter= det blir inte mycket billigare än att köpa från Sverige. Beställer du däremot från inom EU slipper du den biten och det kan bli bra mycket billigare än att köpa från sverige.

Rekomenderar Meindl kampfsteifel varmt.