Pluton24 Posted June 12, 2010 Report Share Posted June 12, 2010 (edited) http://www.nyhetspressen.se/783463.html Vad säger man? Själv anser jag att det är mycket positivt att man nu iallafall rustar lite. Jag menar. Med radar har du ju fördelen: Tyst, Kräver ingen bemmaning nu för tiden utan allt skickas till en central. Plus att vi kommer kunna se saker mycket tidigare. Och hålla koll på Ivan när han lägger ut ledningen. Fördel: Hålla bättre koll på vattnet och Ryssens ledning. Edited June 12, 2010 by Pluton24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 12, 2010 Report Share Posted June 12, 2010 http://www.nyhetspressen.se/783463.html Vad säger man? Fördel: Hålla bättre koll på vattnet och Ryssens ledning. Ja, vad är det du vill säga? Förtydliga dig. Rokare BG -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 12, 2010 Report Share Posted June 12, 2010 Vad säger man? Riktigt trevligt! Jag håller tummarna för att det byggs med gammaldags fysiskt skydd, får reservkraft och kopplas in på det skyddade FTN så det drar nytta av gamla investeringar och blir tåligt mot naturkatastrofer och sabotage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted June 12, 2010 Author Report Share Posted June 12, 2010 Vad säger man? Riktigt trevligt! Jag håller tummarna för att det byggs med gammaldags fysiskt skydd, får reservkraft och kopplas in på det skyddade FTN så det drar nytta av gamla investeringar och blir tåligt mot naturkatastrofer och sabotage. Ja. Just nu som man läser Operation Garbo så ser jag bara fördelar. Har kommit igenom första boken så Sverige har nästintill ingen radar kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 Eventuella rapporterade SÄK-händelser bör hållas från öppna forum. Det är inte bara vad en motståndare vet, utan det är även faktumet att vi vet att motståndaren vet och dessutom att motståndaren vet att vi vet att motståndaren vet det som är värt att veta som kan vara intressant ... ehm, att veta. Bara så att ni vet. /Vargas, BLÅGUL -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 Hur kan man kalla en radar för "tyst"? Den skriker ju! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 14, 2010 Report Share Posted June 14, 2010 Det vi pratar om här är Spaningsradar 640. Mer information: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-o...ningsradar-640/ Vad gäller operativ förmåga för radar så ska det absolut inte diskuteras här som sagt. Och "Operation Garbo" kanske eventuellt inte ska användas för att dra slutsater om Sveriges förmågor på riktigt, på 2000-talet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 Det vi pratar om här är Spaningsradar 640. Om platsen på filmen är den jag tror att det är så känns det som att 640n är ett nedbyte från den 870 som stått där innan..? 870 kan ju se över havet också, och den som stod där ser ju längre än vad en 640 gör? (även om 870n kanske är aningen äldre..?) Vilket fall som helst så tycker jag det låter jäkligt bra att det faktiskt uppgraderas och tillome satsas på kustövervakningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 Det vi pratar om här är Spaningsradar 640. Om platsen på filmen är den jag tror att det är så känns det som att 640n är ett nedbyte från den 870 som stått där innan..? 870 kan ju se över havet också, och den som stod där ser ju längre än vad en 640 gör? (även om 870n kanske är aningen äldre..?) Vilket fall som helst så tycker jag det låter jäkligt bra att det faktiskt uppgraderas och tillome satsas på kustövervakningen! 640-systemet kommer inte att ersätta 870-maskiner, utan utgöra ett komplement. 870 uppgraderas och livstidsförlängs stegvis till 871. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 (edited) Visst är det fint med fasta radarer. Men de är knappast 'tysta', och deras exakta läge är lätt att hitta för fienden. Om vi hamnar i ofred så kommer den första batchen kryssningsmissiler landa på våra spaningsradarer. På så vis är det bra att många finns på ställen långt ifrån mänskliga resurser.. Men det är en klen tröst när vi blir fläckvis ordentligt blinda... För att upprätthålla spaningsförmågan måste man ha rörliga radarer, antingen i luften, till sjöss eller på land. Vi har väl inte allt för många Erieye, FRA har bara två officiella plan (Hugin & Munin) och vår 'enorma' flotta lär inte kunna göra underverk i ofred. Då återstår våra landburna mobila radarstationer. Och jag antar att vi inte har något direkt överflöd av dessa.. Det är betydligt tacksammare och enklare att bedriva signalspaning, då du inte röjer din position på samma sätt som med spaningsradarer. Men då är man utelämnad till det enkla faktum att fienden har initiativet, han bestämmer när han vill sända.. Edited June 30, 2010 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 30, 2010 Report Share Posted June 30, 2010 Visst är det fint med fasta radarer. Men de är knappast 'tysta', och deras exakta läge är lätt att hitta för fienden. Om vi hamnar i ofred så kommer den första batchen kryssningsmissiler landa på våra spaningsradarer. På så vis är det bra att många finns på ställen långt ifrån mänskliga resurser.. Men det är en klen tröst när vi blir fläckvis ordentligt blinda... För att upprätthålla spaningsförmågan måste man ha rörliga radarer, antingen i luften, till sjöss eller på land. Vi har väl inte allt för många Erieye, FRA har bara två officiella plan (Hugin & Munin) och vår 'enorma' flotta lär inte kunna göra underverk i ofred. Då återstår våra landburna mobila radarstationer. Och jag antar att vi inte har något direkt överflöd av dessa.. Det är betydligt tacksammare och enklare att bedriva signalspaning, då du inte röjer din position på samma sätt som med spaningsradarer. Men då är man utelämnad till det enkla faktum att fienden har initiativet, han bestämmer när han vill sända.. Våra radarstationer är fortifikatoriskt skyddade, just för att du inte bara ska kunna skicka en kryssningsrobot. Klippt från: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Sensorer/Spaningsradar-870/ Anläggningarna är uppförda i bunkers eller skyddade i bergrum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 (edited) Våra radarstationer är fortifikatoriskt skyddade, just för att du inte bara ska kunna skicka en kryssningsrobot. Klippt från: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Sensorer/Spaningsradar-870/ Anläggningarna är uppförda i bunkers eller skyddade i bergrum Fast det gäller ju bara PS-870. Om jag inte har massuppfittat något så kommer de här nya radarna till största delen vara PS-640 som monteras på gamla PS-15 stationer. Jag tror inte att det kommer att byggas några nya bergrum. Edited July 1, 2010 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 På PS-870 är väl inte själva antennen skyddad. Däremot PS-860 där man hissar ner mast+antenn när man inte använder den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 1, 2010 Report Share Posted July 1, 2010 Våra radarstationer är fortifikatoriskt skyddade, just för att du inte bara ska kunna skicka en kryssningsrobot. Klippt från: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Sensorer/Spaningsradar-870/ Anläggningarna är uppförda i bunkers eller skyddade i bergrum Fast det gäller ju bara PS-870. Om jag inte har massuppfittat något så kommer de här nya radarna till största delen vara PS-640 som monteras på gamla PS-15 stationer. Jag tror inte att det kommer att byggas några nya bergrum. Korrekt. Men PS-640 är en fredstida förstärkning, så det föreligger inget behov av fortifikatoriskt skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie_3000 Posted July 4, 2010 Report Share Posted July 4, 2010 640-systemet kommer inte att ersätta 870-maskiner, utan utgöra ett komplement. 870 uppgraderas och livstidsförlängs stegvis till 871. Perfekt! På PS-870 är väl inte själva antennen skyddad. Däremot PS-860 där man hissar ner mast+antenn när man inte använder den Stämmer bra, PS-870 står fast medan 860 är byggd på hissar i berg... Nedkörningstiden vid risk för attack på en 860 är MINST sagt imponerande med hänsyn till hur stora de är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted August 4, 2010 Report Share Posted August 4, 2010 Stämmer bra, PS-870 står fast medan 860 är byggd på hissar i berg... Nedkörningstiden vid risk för attack på en 860 är MINST sagt imponerande med hänsyn till hur stora de är Såg att även helaa 6 av de PS 860 som finns är uppgraderade till 861 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts